StoryEditor

Za automobilkami prichádzajú ďalší

Slovensko bude čoskoro vyrábať takmer milión áut ročne. Európsky Detroit, ako nás už dnes nazývajú americké médiá, však nepozostáva len z obrích montážnych závodov; o výrobu autokomponentov sa starajú desiatky až stovky menších či väčších dodávateľských firiem.

Automobilky lákajú na Slovensko ďalších investorov. Nové závody menších dodávateľských firiem sa už počítajú na desiatky a vznikajú stále ďalšie. Okrem Záhoria, kde je zabývaných už niekoľko výrobcov autokomponentov, je stále v kurze najmä stredné Považie so silnou strojárskou tradíciou. Obzor zahraničných investorov sa však už rozšíril aj na Turiec a Liptov. Dodávatelia automobiliek si začínajú všímať aj južné Slovensko a Košice.

Noví prichádzajú
Spoločnosť Vienna International začína tento rok s piatimi stovkami zamestnancov v Martine lisovať plasty pre autopriemysel. Okrem lisovania bude vyrábať aj lisy pre tvárnenie plechov za studena a pre plechové výlisky. Väčšina plánovanej produkcie je síce určená na export do Rakúska, Nemecka či Francúzska, no generálny riaditeľ Vienna Int. Milan Kapusta tvrdí, že 15 percent produkcie chce firma predať na Slovensku. Odberateľmi budú dodávateľské firmy automobiliek PSA Peugeot Citroën a Kia Motors, ktoré rozbiehajú výrobu v Trnave a v Žiline.
V Považskej Bystrici začne v máji vyrábať prevodovky, meniče, rozvody a servomotory talianska spoločnosť Bonfiglioli. "Dovoz a montáž technológií do výrobných priestorov bývalých Považských strojární by mal investor ukončiť vo februári alebo v marci," tvrdí viceprimátor Považskej Bystrice Jozef Keruľ. V prípravnej fáze nezamestnáva spoločnosť ani 50 ľudí, do konca budúceho roku by ich však malo byť aspoň dvesto.

Starí expandujú
Nie je zvláštnosťou, ak dodávatelia automobiliek, ktorí už na Slovensku dlhší čas pôsobia, uvažujú o rozširovaní výroby. V Považskej Bystrici pôsobí francúzsky investor CCN, ktorý sa zaoberá výrobou kompresorov pre potreby automobilového priemyslu a v súčasnosti zamestnáva približne 50 pracovníkov. "Doteraz firma vyrábala v prenajatých priestoroch, ale na základe vzájomných rokovaní možno predpokladať, že predstavitelia francúzskej spoločnosti hľadajú v Považskej Bystrici vhodnú lokalitu na výstavbu nového závodu," dodáva Keruľ.
Podobne postupoval aj americký investor Johnson Controls. Ten ešte koncom 90. rokov postavil pri Martine závod na výrobu autopoťahov Trim Leader a v súčasnosti pod svojou značkou rozširuje aktivity aj do iných miest. Ďalšiu výrobnú prevádzku stavia v Lučenci a v Trenčíne buduje vývojové centrum s pôsobnosťou pre celú strednú Európu.

Nové technológie
Rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku prináša zahraničným dodávateľským firmám šancu, ako narásť. Napríklad skupina Rejlek Metal and Plastics Group, ktorá zastrešuje Vienna Int. v Martine, vidí rozvoj svojich aktivít v tomto roku predovšetkým na Slovensku. Majiteľ Karl Rejlek zdôraznil, že martinský závod patrí medzi najdynamickejšie v skupine a je schopný konkurovať podobným v Európe.
Čoraz väčší dôraz slovenského hospodárstva na autopriemysel kladie aj nové požiadavky na zamestnancov. "Prechádzame na vysokovýkonné stroje, zamestnanci ich musia naplno využívať. Potrebujeme vzdelaných ľudí v robotníckych profesiách, ktorí na Slovensku chýbajú. Ide najmä o strojárov," tvrdí Rejlek. Vienna Int., podobne ako iní investori v automobilovom odvetví, preto rozbiehajú spoluprácu so školami.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
29. december 2024 10:53