Slovenské zastúpenie automobilky KIA Motors a jej zväčša kórejskí dodávatelia, ktorí nedostanú sľúbené investičné stimuly, uvažujú o medzinárodnej žalobe proti Slovensku. Povedal to prezident slovenskej vetvy KIA Motors In-Kyu Bae v reakcii na stredajšie rozhodnutie vlády neposkytnúť dodávateľským firmám automobilky štátnu pomoc 663,6 milióna korún. "Seriózne zvažujeme proti tomuto rozhodnutiu právne kroky na medzinárodnej úrovni," vyhlásil Bae.
Vláda o nepridelení štátnej pomoci deviatim dodávateľom závodu KIA Motors pri Žiline rozhodla, aby naplnila nedávno schválený zákon o poskytovaní investičných stimulov. Podľa zákona majú nárok na podporu len firmy, ktoré investujú v regiónoch s nadpriemernou mierou nezamestnanosti. V žilinskom okrese bola v decembri osempercentná nezamestnanosť, celoslovenský priemer bol nad jedenástimi percentami.
Investícia je v plnom prúde
Zdá sa, že odmietnutie poskytnutia sľúbenej štátnej pomoci neohrozí vznik dodávateľského parku pri KIA Motors Slovakia. Firmy, ktoré budú pre žilinský závod dodávať komponenty, už svoje prevádzky stavajú, alebo sa na ich stavbu pripravujú. "Spoločnosť KIA Motors Slovakia a jej dodávatelia realizujú svoje investície...," povedal Bae.
Dodávatelia žilinského závodu KIA Motors by mali vytvoriť okolo štyritisíc pracovných miest. Deväť spoločností, ktoré sú od stredy bez sľúbenej štátnej pomoci, zamestná takmer dvetisíc ľudí. Celkovo projekt koncernu Hyundai/KIA spolu s dodávateľmi vytvorí viac ako 7 500 nových pracovných miest.
V Trnave bez problémov
Zatiaľ čo investorom v dodávateľskom parku v Žiline komplikujú život nenaplnené sľuby o poskytnutí štátnej pomoci, investície obdobného projektu v Trnave štát podporil. Podpora po prepočítaní na jedno vytvorené pracovné miesto však bola v Trnave zhruba polovičná oproti žilinským sľubom.
Väčšina výrobných a prevádzkových objektov v 45-hektárovom dodávateľskom parku pre trnavský závod PSA Peugeot Citroën je už dokončených a skolaudovaných. Firmy, ktoré v nich budú pôsobiť, už inštalujú svoje technologické zariadenia a vo viacerých prípadoch rozbiehajú skúšobnú prevádzku. Generálny dodávateľ stavebných prác -- ZIPP Bratislava -- v týchto dňoch dokončuje záverečné práce na poslednom výrobnom objekte rozlohou jeden hektár.
V trnavskom dodávateľskom parku budú podnikať spoločnosti Faurecia, zameraná na výrobu sedadiel a výfukov, výrobca palivových systémov Inergy Automotive Systems a spoločnosť DIW, ktorá sa zaoberá montážou kolies. K dôležitým partnerom PSA patrí aj jeden z najväčších svetových výrobcov autokomponentov Valeo, ktorý v susedstve trnavskej automobilky prevádzkuje logistický sklad. Výrobné aktivity v priemyselnom a logistickom parku rozbiehajú aj firmy Streit Groupe, Sofitex Plastiques či Magna Slovteca. Dodávatelia v Trnave by mali vytvoriť zhruba 6 500 pracovných miest.