Podľa generálneho riaditeľa sekcie cestnej infraštruktúry na ministerstve, Petra Bareka, sa dajú v začiatkoch elektronického spoplatnenia očakávať ročné príjmy z mýta približne 3,5 miliardy korún. Neskôr by sa mohli zvýšiť až na päť miliárd. Z týchto príjmov sa bude prostredníctvom Diaľničnej spoločnosti čiastočne splácať aj výstavba niektorých diaľničných úsekov na ťahoch D1 a D3. Výstavbu chce totiž štát zveriť súkromným investorom. Spoločnosť by predbežne mala vzniknúť na začiatku budúceho roka. "Po vzniku diaľničnej spoločnosti bude jej prioritnou úlohou vypísanie medzinárodného tendra na dodávateľa mýtneho systému," hovorí Barek s tým, že návrh na jej vznik by mala vláda prerokovať už v júni. Existuje predpoklad, že ho kabinet schváli, keďže už aj Európska investičná banka súhlasila s ručením za schválený úver na výstavbu diaľnic, a to práve Diaľničnou spoločnosťou. Tender by teda mal byť vyhodnotený v lete budúceho roka.
V tendrových podmienkach by nemali byť špecifikované technické parametre mýtneho systému, ako postupovalo napríklad Nemecko. Rozhodujúca bude obstarávacia cena, najlepšie nie viac ako 1,5 miliardy korún. Slovensko preferuje model spoplatnenia, ktorý používa napríklad Rakúsko. Na jeho diaľniciach prejazd vozidiel monitorujú tzv. "gantries", teda mikrovlnné snímače a vysielače. Na 350-kilometrovej sieti diaľnic a rýchlostných ciest by ich bolo treba nainštalovať 45.
Neskôr by sa registrácia a evidencia platcov mýtneho mohla presunúť do siete GSM a po roku 2008, kedy bude v prevádzke európsky satelitný systém, aj na GPS. Ministerstvo vylučuje napríklad francúzsky a taliansky model, kde sú na diaľniciach terminály. Vodiči sa registrujú fyzicky.
Európska komisia pri prerokúvaní jednotného sadzobníka pre všetky krajiny únie napríklad pri vozidlách nad 12 ton pôvodne navrhovala sadzbu osem eurocentov za kilometer. Po intervenciách niektorých, vtedy ešte kandidátskych, krajín bude nakoniec jednotný zrejme len vzorec na výpočet cien. Barek v tejto kategórii pripúšťa maximálne štyri eurocenty za kilometer. Od budúceho roka však chce ministerstvo pre tieto nákladné vozidlá zvýšiť cenu diaľničných nálepiek o 50 percent na preklenutie obdobia do zavedenia európskych sadzieb. Stáli by tak 15-tisíc korún.
Ako spoplatňujú diaľnice niektoré európske krajiny:
Česko - Podobne ako u nás sa používajú diaľničné kupóny. Ročný kupón pre vozidlá nad 12 ton stojí 14-tisíc českých korún. V súčasnosti ministerstvo dopravy predkladá vláde materiál o elektronickom spoplatnení diaľnic, rozhodovať sa však bude v zásade o tom, či ich spoplatniť a v akom rozsahu. Elektronické mýtne sa zavedie najskôr v roku 2006.
Rakúsko - Od začiatku roka vyberá elektronické mýto ako jediná európska krajina, a to pomocou tzv. Go-Boxov. Prevádzkuje ich firma Europpass. Sadzby pre vozidlá nad 12 ton za jeden kilometer sú 18 a 27 eurocentov podľa počtu náprav.
Nemecko - Satelitný systém fungujúci paralelne aj v sieti GSM prevádzkovaný konzorciom Toll Collect sa mal spustiť už na prelome augusta a septembra minulého roka. Po technických problémoch a hrozbách nemeckej vlády, že kontrakt s konzorciom zruší, sa systém v súčasnosti, hoci v oklieštenej verzii, uvádza do praxe.
Poľsko, Maďarsko - Systém podobný nášmu, používajú sa diaľničné nálepky
StoryEditor
Elektronické mýto zavedieme možno ako prví z V4
Slovensko zavedie systém elektronického výberu mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách možno ako prvá krajina Vyšehradskej štvorky. Zámerom ministerstva dopravy je, aby motoristi platili elektronicky už v roku 2006. Podľa európskej smernice by pritom mali mať európske krajiny kompatibilný systém výberu mýta a určovania poplatkov za užívanie ciest v roku 2008.