Po niekoľkých rokoch, keď slovenskému priemyslu dominovala automobilová výroba, sa situácia mierne zmenila. V prvých šiestich mesiacoch tohto roka vytvoril sektor spracovania kovov tržby 121,5 miliardy korún, čo je o vyše 10 miliárd korún viac ako automobilový priemysel. Vyplýva to z údajov Štatistického úradu. Odborníci však predpokladajú, že nejde o dlhodobý trend.
Podľa generálneho tajomníka Zväzu priemyslu SR Štefana Lednára výroba automobilov v tomto roku stagnuje. Na druhej strane nárast obratu kovovýroby súvisí s tým, že čoraz viac subdodávateľov pre automobilky presúva svoju produkciu na Slovensko. Do kovospracujúceho odvetvia zároveň prichádzajú aj zahraničné investície, ktoré priamo nesúvisia s výrobou vozidiel. "Je to pozitívny vplyv tohto odvetvia, ktorý je badateľný napríklad aj v gumárenstve alebo v elektrotechnike," dodal.
Pomohol najmä export
"Odvetvie kovovýroby, to sú predovšetkým jednotlivé komponenty pre autá, takže obidva sektory sú veľmi previazané," hovorí riaditeľka Združenia automobilového priemyslu SR Mária Nováková. Za tohtoročnou stagnáciou automobilovej výroby vidí predovšetkým fakt, že bratislavský Volkswagen ešte nezačal produkciu nového modelu Audi Q7. Na druhej strane tržby kovovýroby rastú najmä vďaka exportu, ktorý je podľa nej určený hlavne pre ďalšie významné automobilky. "Pokiaľ sa nejaký producent komponentov stane dlhoročným dodávateľom napríklad pre Volkswagen a spĺňa náročné certifikáty, tak potom nemá veľké problémy s dodávkami svojej produkcie aj pre iné automobilky," vysvetlila Nováková. Subdodávatelia, ktorí pôsobia na Slovensku, tak vyrábajú napríklad pre českú Škodu, americký Ford alebo francúzsky Renault.
Nováková však predpokladá, že v budúcom roku automobilový priemysel bude znovu sektor s najväčšími tržbami. Súvisieť to bude najmä nábehom výroby trnavského závodu PSA a následne žilinskou fabrikou Kia.
Vysoké ceny
Analytik Tatra banky Róbert Prega je vývojom tržieb v priemysle mierne prekvapený. "Výpadok vo výrobe vozidiel bol o trochu vyšší ako sa očakávalo. Produkcia Seatov sa vrátila z Bratislavy naspäť do Španielska a nový model Audi sa ešte nezačal vyrábať," zdôvodnil Prega. To, že sa sektor spracovania kovov dostal na prvé miesto v tržbách, je podľa neho spojené najmä s neustále sa zvyšujúcimi cenami týchto produktov na svetových trhoch. Tento stav aj Prega pokladá za prechodný. "V roku 2006 by už výroba dopravných zariadení mala zaznamenať znovu najvyšší obrat zo všetkých priemyselných odvetví," uzavrel.
Ako sa darí odvetviam priemyslu | ||||||
Odvetvie |
2003 |
2004 |
január - jún 2005 | |||
tržby (mil. Sk) |
zamestnanosť |
tržby (mil. Sk) |
zamestnanosť |
tržby (mil. Sk) |
zamestnanosť | |
Výroba dopravných prostriedkov |
233 255 |
31 106 |
236 174 |
30 869 |
111 351 |
30 324 |
Kovovýroba |
176 059 |
85 563 |
219 377 |
91 755 |
121 502 |
98 506 |
Textilný a odevný priemysel |
36 271 |
57 099 |
37 619 |
53 518 |
17 144 |
52 124 |
Drevovýroba |
41 593 |
30 592 |
49 396 |
34 074 |
25 187 |
37 328 |
Chemický priemysel |
43 521 |
15 888 |
40 475 |
13 230 |
21 709 |
12 734 |
Elektortechnika |
102 443 |
68 603 |
133 750 |
72 130 |
76 614 |
75 943 |
Strojárska výroba |
74 269 |
47 696 |
86 302 |
49 115 |
41 769 |
47 549 |
Priemysel spolu |
1 339 075 |
558 418 |
1 465 828 |
560 691 |
747 532 |
564 293 |
Zdroj: Štatistický úrad SR |