StoryEditor

Výroba kovov predstihla automobilky

23.08.2005, 00:00
Po niekoľkých rokoch, keď slovenskému priemyslu dominovala automobilová výroba, sa situácia mierne zmenila. V prvých šiestich mesiacoch tohto roka vytvoril sektor spracovania kovov tržby 121,5 miliardy korún, čo je o vyše 10 miliárd korún viac ako automobilový priemysel. Odborníci však predpokladajú, že nejde o dlhodobý trend.

Po niekoľkých rokoch, keď slovenskému priemyslu dominovala automobilová výroba, sa situácia mierne zmenila. V prvých šiestich mesiacoch tohto roka vytvoril sektor spracovania kovov tržby 121,5 miliardy korún, čo je o vyše 10 miliárd korún viac ako automobilový priemysel. Vyplýva to z údajov Štatistického úradu. Odborníci však predpokladajú, že nejde o dlhodobý trend.
Podľa generálneho tajomníka Zväzu priemyslu SR Štefana Lednára výroba automobilov v tomto roku stagnuje. Na druhej strane nárast obratu kovovýroby súvisí s tým, že čoraz viac subdodávateľov pre automobilky presúva svoju produkciu na Slovensko. Do kovospracujúceho odvetvia zároveň prichádzajú aj zahraničné investície, ktoré priamo nesúvisia s výrobou vozidiel. "Je to pozitívny vplyv tohto odvetvia, ktorý je badateľný napríklad aj v gumárenstve alebo v elektrotechnike," dodal.
Pomohol najmä export
"Odvetvie kovovýroby, to sú predovšetkým jednotlivé komponenty pre autá, takže obidva sektory sú veľmi previazané," hovorí riaditeľka Združenia automobilového priemyslu SR Mária Nováková. Za tohtoročnou stagnáciou automobilovej výroby vidí predovšetkým fakt, že bratislavský Volkswagen ešte nezačal produkciu nového modelu Audi Q7. Na druhej strane tržby kovovýroby rastú najmä vďaka exportu, ktorý je podľa nej určený hlavne pre ďalšie významné automobilky. "Pokiaľ sa nejaký producent komponentov stane dlhoročným dodávateľom napríklad pre Volkswagen a spĺňa náročné certifikáty, tak potom nemá veľké problémy s dodávkami svojej produkcie aj pre iné automobilky," vysvetlila Nováková. Subdodávatelia, ktorí pôsobia na Slovensku, tak vyrábajú napríklad pre českú Škodu, americký Ford alebo francúzsky Renault.
Nováková však predpokladá, že v budúcom roku automobilový priemysel bude znovu sektor s najväčšími tržbami. Súvisieť to bude najmä nábehom výroby trnavského závodu PSA a následne žilinskou fabrikou Kia.
Vysoké ceny
Analytik Tatra banky Róbert Prega je vývojom tržieb v priemysle mierne prekvapený. "Výpadok vo výrobe vozidiel bol o trochu vyšší ako sa očakávalo. Produkcia Seatov sa vrátila z Bratislavy naspäť do Španielska a nový model Audi sa ešte nezačal vyrábať," zdôvodnil Prega. To, že sa sektor spracovania kovov dostal na prvé miesto v tržbách, je podľa neho spojené najmä s neustále sa zvyšujúcimi cenami týchto produktov na svetových trhoch. Tento stav aj Prega pokladá za prechodný. "V roku 2006 by už výroba dopravných zariadení mala zaznamenať znovu najvyšší obrat zo všetkých priemyselných odvetví," uzavrel.

Ako sa darí odvetviam priemyslu
Odvetvie

2003

2004

január - jún 2005

tržby (mil. Sk)

zamestnanosť

tržby (mil. Sk)

zamestnanosť

tržby (mil. Sk)

zamestnanosť

Výroba dopravných prostriedkov

233 255

31 106

236 174

30 869

111 351

30 324

Kovovýroba

176 059

85 563

219 377

91 755

121 502

98 506

Textilný a odevný priemysel

36 271

57 099

37 619

53 518

17 144

52 124

Drevovýroba

41 593

30 592

49 396

34 074

25 187

37 328

Chemický priemysel

43 521

15 888

40 475

13 230

21 709

12 734

Elektortechnika

102 443

68 603

133 750

72 130

76 614

75 943

Strojárska výroba

74 269

47 696

86 302

49 115

41 769

47 549

Priemysel spolu

1 339 075

558 418

1 465 828

560 691

747 532

564 293

Zdroj: Štatistický úrad SR

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 22:34