Karty kopírujú maloobchod
Spoločnosť OMV, ktorá začala s kartovým biznisom neskôr, až v roku 2000, v súčasnosti vďaka akvizíciám značiek Transpetrol, Aral a čiastočne aj Avanti svoj podiel vytiahla už na druhé miesto. Prvý je Slovnaft. "Trhové podiely na kartovom trhu zhruba kopírujú podiely v celkovom maloobchodnom predaji," tvrdí obchodný manažér OMV Slovensko Bohuš Silný. Pri veľkých odberoch a stálych podnikových klientoch dokáže OMV ponúknuť cenu bez DPH až o 60 halierov nižšiu, než je oficiálna cenníková sadzba.
Konkurencia je však ostrá. Množstvové rabaty sú podľa šéfa Royal Dutch Shell PLC pre Slovensko Igora Lichvára limitované už beztak nízkymi maloobchodnými maržami. Tie sa dnes pohybujú v minimálnom pásme (30 až 40 halierov - pozn. red.), pričom nadol ich tlačí sústavný rast cien palív a zostrujúca sa konkurenčná súťaž na malom slovenskom trhu.
"Kontrahované množstvá odberov od firemných zákazníkov nie sú vždy hlavným faktorom, ktorý určuje, o koľko by cena mala byť nižšia v porovnaní s bežnou sadzbou," dodáva Lichvár. Rozhoduje aj to, či je zákazník klientom predajcu aj v zahraničí. Po palivových kartách najčastejšie siahajú medzinárodné prepravné firmy, verejní dopravcovia a firmy, ktoré využívajú cestnú dopravu.
Kúp viac, ale lacnejšie
Slovnaft zatiaľ firemným klientom vydal takmer 50-tisíc palivových kariet. Natankované palivo zákazníkom fakturuje spätne. K výhodám zákazníckych kariet podľa hovorkyne spoločnosti Kristíny Félovej okrem bezhotovostnej platby patrí aj ochrana PIN-kódom, možnosť stanovenia rozsahu služieb, ktoré sa za ne dajú kúpiť, alebo jednotná ceny v sieti Slovnaftu. Ten na svojich čerpačkách používa zhruba 35 rôznych sadzieb za benzíny a naftu. Na rozdiel od konkurentov však cenová zľava pre verných klientov závisí výlučne od odobratého množstva.
Ochrana pred rôznymi cenami
Priemerný cenový výkyv (vážený priemer vzhľadom na celkové množstvo natankovaného paliva) je na Slovensku 40 halierov. Zvýhodnené sú regióny s nižšou kúpnou silou, čerpačky s neúplnými dodatočnými službami alebo stanice pri diaľniciach. Veľa ovplyvní aj blízka prítomnosť konkurenčnej čerpačky alebo distribučného skladu, ako aj logistická dostupnosť lokality. Čiastočne zvýhodnené sú pumpy Esso, OMV a Slovnaftu. Tieto firmy vlastnia terminály na preskladňovanie, takže ušetria na logistike.
Palivá sú na Slovensku po zohľadnení krížových kurzov a očistení od spotrebnej dane porovnateľné ako v Maďarsku, drahšie ako v Česku a výrazne drahšie než v Poľsku. Poľsko je nielenže blízko ku kľúčovým tepnám na prepravu ropy, ale prostredníctvom spotrebnej dane nepriamo reguluje ceny. Sadzba spotrebnej dane z minerálneho oleja je najnižšia v regióne. V Rakúsku ceny oscilujú nad slovenským priemerom, ale aj pod ním.
Ako majú predajcovia palív rozdelený slovenský trh | |
Firma | Podiel (%) |
Slovnaft |
37 |
OMV |
17,5 |
Shell |
13 |
Jurki Hayton |
12 |
Esso |
6,5 |
Agip |
6 |
Jet (ConocoPhilips) |
5 |
Ostatní |
3 |
Pozn.: Údaje sú orientačné, SAPPO trhové podiely neeviduje | |
Zdroj: HN |