Ministerstvo financií bolo v posledných obdobiach k železniciam submisívnejšie a požadované sumy poskytlo. S príchodom tejto vlády ste však viackrát avizovali, že to tak ďalej nepôjde. No aj teraz došlo k dofinancovaniu na poslednú chvíľu s „covidovým rozpočtom“. Ako to plánujete regulovať ďalej?
Osobná železničná doprava patrí z pohľadu ministerstva financií medzi ťažko predvídateľné a pomerne veľké verejné výdavky. Preto sa ich snažíme stabilizovať. V rámci rozpočtu na rok 2021 sa navrhli prvé opatrenia na optimalizáciu nákladov. Pandémia spôsobila výpadok tržieb, zároveň sa rozpočtom predpokladané racionalizačné opatrenia nepremietli do nákladovej strany zmluvy medzi ministerstvom dopravy a Železničnou spoločnosťou Slovensko. Situácia sa vyhrotila tak, že bez zvýšenia úhrad na výkony vo verejnom záujme zo štátneho rozpočtu spoločnosti hrozilo, že od 1. júla sa zastavia všetky vlaky na území celého Slovenska. Medzi ministerstvom dopravy a ministerstvom financií došlo k politickej dohode o dofinancovaní železničnej osobnej dopravy pod podmienkou, že sa prijmú jasné reformné a úsporné opatrenia, ktoré ju skvalitnia a stabilizujú výdavky.
O aké opatrenia by malo ísť? Nedávno ste v tejto veci so štátnym dopravcom podpísali memorandum, pracujete aj na podpísaní druhého pre správcu koľají?
Áno. Prvé memorandum so Železničnou spoločnosťou sme podpísali v septembri. Druhé so Železnicami SR je z technickej stránky pripravené a v súčasnosti prebiehajú politické rokovania. Ministerstvo financií verí, že aj v tejto veci nájdeme vzájomnú dohodu. Technicky ide o dva samostatné dokumenty. Základný cieľ pri Železničnej spoločnosti Slovensko je upraviť zmluvu o dopravných službách vo verejnom záujme, ktorú má firma uzatvorenú so štátom na prevádzkovanie vlakov. Mala by mať jasne nastavený výdavkový limit – vopred sa záväzne povie, aká je cena štátom objednaného grafikonu a nebude sa doplácať nič navyše. Táto cena musí zároveň zodpovedať tomu, koľko prostriedkov má štát k dispozícii. Stabilizujeme tým štátne výdavky, zabránime ich nekontrolovanému rastu a vyhneme sa dileme: doplatiť desiatky miliónov eur, alebo zrušiť polovicu vlakov. Preto je nevyhnutné optimalizovať objednaný grafikon a zmeniť jeho filozofiu. Dnes si štát objednáva vlakové spoje podľa historických zvyklostí, nie podľa objektívnych potrieb alebo štandardov. Je preto potrebné urobiť plán dopravnej obslužnosti, ktorý definuje, na ktorej trati má ako často chodiť vlak a v akej kvalite. To by malo byť podkladom na objednávku grafikonu od ZSSK a jej cenovú ponuku.
Čo sa týka zvyšujúcich sa výdavkov na osobnú dopravu, štátny dopravca to má argumentačne podchytené tak, že ceny, ako aj mzdy idú nahor, robí sa viac preventívnych opráv a výdavky sa zvyšujú tiež odpismi nových vozidiel. Ako to vnímate?
Čiastočne sú tie argumenty namieste. Na druhej strane, ak analyzujeme, ako sa na Slovensku realizujú výkony vo verejnom záujme, v porovnaní s okolitými krajinami sú menej efektívne. Môžeme diskutovať o tom, či je to v dôsledku neoptimálnych procesov, problematického grafikonu alebo parametrov zmluvy o dopravných službách. V každom prípade sa ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.