StoryEditor

Účet môže byť pol miliardy

19.02.2007, 23:00
Slovensko môže vyjsť konkurz na Slovenské aerolínie výrazne drahšie, než sa pôvodne čakalo. Aerolinky totiž na podnet ich väčšinového akcionára Austrian Airlines podali samy na seba návrh na konkurz.

Slovensko môže vyjsť konkurz na Slovenské aerolínie výrazne drahšie, než sa pôvodne čakalo. Aerolinky totiž na podnet ich väčšinového akcionára Austrian Airlines podali samy na seba návrh na konkurz. Dôvod: vláda im nechcela odklepnúť odškodnenie 171 miliónov korún, rakúska spoločnosť však najnovšie môže žiadať takmer trojnásobok: 473 miliónov.
K dlhu sa mala vláda vyjadriť už v decembri, rozhodnutie však odložila na január, ale ani vtedy problém nevyriešila. Počítala však s tým, že v hre je iba spomínaných 171 miliónov.
Vážny obvinil Prokopoviča
Minister dopravy Ľubomír Vážny zo zvýšenia záväzku obvinil v televíznej diskusii TA 3 svojho predchodcu Pavla Prokopoviča. Ten mal protiprávne podpísať dodatok k zmluve o privatizácii Slovenských aerolínií. Ten hovorí o tom, že Austrian na seba preberá záväzky iba vo výške 5,2 milióna eur, ak by boli vyššie, zaplatí ich Slovensko. Otázne je, či je už v spomínanej polmiliarde táto suma započítaná. Austrian to nespresnil, ak by to tak ale bolo, konkurz by mohol štát vyjsť lacnejšie - necelých 300 miliónov.
Exminister má však iný názor. Obhajuje sa, že v čase podpisu nebola výška záväzku známa a skutočnú výšku záväzkov mal odhadnúť už audítor. Finančnú analýzu dodatku zmluvy však vypracovala poradenská firma Jozefa Greňa, keďže v priebehu roka audítor takéto úkony nerobí.
Manažment nepoznal financie
V účtovníctve vtedy štátnych aerolínií bol totiž chaos a Rakúšania nechceli "kupovať mačku vo vreci". Ako HN prezradil nemenovaný zdroj blízky bývalému vedeniu ministerstva, vtedajší manažment reálne nepoznal finančný stav Slovenských aerolínií. Preto sa kupci poistili dodatkom a dnes môžu na vládu tlačiť hrozbou polmiliardového dlhu. "Austrian Airlines sa konkurzom zrejme snažia donútiť vládu, aby im zaplatila dlh," povedal právnik Radoslav Valápka.
Neporiadok v účtovníctve aeroliniek podľa zdroja HN zanechali predchádzajúci majitelia firmy: Willi (vlastnil ju Viliam Veteška, podpredseda ĽS-HZDS) a skrachovanej Devín Group. Záväzok bol už v čase privatizácie omnoho vyšší než 5,2 milióna eur. Štátnym manažérom nestačil ani rok času na upratovanie vo firme, ktorá bola v katastrofálnom stave. Tak ju predali s vysokými dlhmi.
V pozadí stojí Lufthansa
Vážnemu sa nepáči ani to, že podpísanie dodatku nebolo kryté rozhodnutím vlády. Podľa neho dodatok zakladal budúce finančné záväzky štátu a došlo tým k porušeniu zákona o rozpočtových pravidlách. Prokopovič sa obhajuje tým, že v snahe predať krachujúci podnik musel dodatok podpísať, inak by Rakúšania naše aerolínie nechceli a konkrétnu sumu záväzkov v dodatku pritom ani nepodpísal.
Odvtedy sa situácia zmenila a hoci to Austrian Airlines nepotvrdili, Slovenské aerolínie už pravdepodobne nechcú. V pozadí zrejme stojí obchodná politika ich nového kupcu, nemeckej Lufthansy.
Aerolínie sú v rozklade
Livia Dandrea-Boehmová z komunikačného strediska Austrian Airlines polmiliardový záväzok nepotvrdila, ale ani nevyvrátila. Na otázku, či bude spoločnosť právne vymáhať od vlády záväzky, uviedla, že AA bude zvažovať všetky právne možnosti. "Dôvodom na vyhlásenie bankrotu je nesplnenie našich požiadaviek o vysporiadanie dlhov zo strany vlády SR," zdôvodnila pre HN.
Slovenské aerolínie sa k téme nevyjadrili, spoločnosť je už v postupnom rozklade a jej miesto na trhu zaujmú SkyEurope, Ryanair či Air Slovakia.

Aerolínie bez lietadiel
Slovenské aerolínie vyhlásili samy na seba konkurz a spoločnosť už nemá žiadne lietadlo. Po dvoch strojoch, ktoré si vzal 66-percentný vlastník Austrian Airlines, prišli SA aj o tretie lietadlo vzhľadom na nesplatený lízing. Krach aerolínií spôsobil problémy aj cestovným kanceláriám, ktoré budú ťažko hľadať náhradu na pokrytie letnej sezóny, keďže v najvyťaženejšom období majú viaceré letecké spoločnosti už plné kapacity.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 04:25