... , s dôrazom na žilinský závod juhokórejskej Kie. Dodal, že Slovensko ťaží z presunu kapacít tohto priemyselného odvetvia. Nikde inde na svete sa v súčasnosti nevyrába toľko áut v pomere k počtu obyvateľov ako práve u nás.
Prvé upozornenia na juhokórejských hostí sa nachádzajú v severoslovenskej Žiline už v historickom jadre mesta. Reštaurácia pozýva labužníkov na návštevu v slovenčine i v kórejčine. Kto však chce navštíviť Kórejčanov v ich tunajšom domove, musí ísť do "kórejského mestečka" v Krásňanoch. Šesť kilometrov od závodu Kie vedie nenápadná odbočka doprostred zelenej lúky. Manažéri Kie tam bývajú vo vilách oddelení od žilinského sídliska stromami a majú výhľad na v súčasnosti zrejme najmodernejšiu automobilku Európy.
Šesťdesiat kórejských manažérov dostalo zmluvy na päť rokov. "Potom sa zodpovednosť prenesie na Slovákov," povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. V súčasnosti sa prepracovali Slováci maximálne na úroveň stredného manažmentu. Prehliadka závodu, v ktorom sa vyrába vozidlo špeciálne vyvinuté pre Európu, Kia Cee´d, sa podobá putovaniu. Na ploche závodu 223 hektárov je položených mnoho ciest. Trikrát denne ich čistia upratovači, výroba automobilov je hlavnou úlohou hladko pracujúcich precíznych robotov.
Ľudské pracovné sily, v dôsledku príslušnosti k rozličným výrobným linkám nosia červené, modré a žlté montérky, majú medzi povinnosťami len kontrolu. S výnimkou skúšobnej výroby vlani v lete v závode pracuje 2 300 ľudí, ktorí produkujú odpoveď Kie na model Golf Volkswagenu. Haly opúšťa denne okolo 700 vozidiel. Tento rok sa ich vyrobí okolo 150 000. Plný výkon sa dosiahne v roku 2009 výrobou 300 000 automobilov. "Každú minútu sa vyrobí jedno auto," hovorí Dvořák, "montáž vozidlá trvá 20 až 25 hodín". Teraz sa pracuje na dve zmeny, cieľom je nepretržitá prevádzka.
Výskum a vývoj sa robí v Japonsku, Nemecku, Kórei a v USA. "Na Slovensku sa staráme o výrobný proces," uviedol prezident Združenia automobilového priemyslu SR Jozef Uhrík. Bývalý šéf slovenského závodu Volkswagenu nesúhlasí s názorom, že krajina sa stala veľmi závislou na automobilovom priemysle: "Musíme sa zaštítiť proti Ázii," hovorí. Je presvedčený, že západoeurópsky a východoeurópsky automobilový sektor je schopný udržať konkurenciu aj v masovej výrobe vozidiel: "V ktorom sa spoločne vytvárajú podmienky pre konkurencieschopnosť".
Slovensko ťaží z presúvania kapacít automobilového priemyslu a jeho dodávateľov, ktorí idú za montážnymi závodmi. Z nich asi 10 % pochádza z Rakúska. Volkswagen, Porsche, Peugeot a Kia vsadili na dobre vyškolené a zatiaľ stále pomerne lacné pracovné sily.
Motorové vozidlá majú 32-% podiel na slovenskom exporte. Automobilový priemysel bol vlani najsilnejším hnacím motorom slovenského priemyslu. Vlani sa v krajine vyrobilo 260 000 vozidiel. V pomere k počtu obyvateľov niet na svete inej krajiny, v ktorom by sa na obyvateľa vyrábalo toľko vozidiel. A tak sa Slovensko začína označovať za Detroit Európy, čo má evokovať jeho porovnanie s úlohou Detroitu v automobilovom priemysle USA.
Informoval o tom rakúsky denník Der Standard.