Cena základných lístkov na vlak zostane nezmenená aj v roku 2007. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy totiž ponecháva v platnosti výnos z roku 2006 o maximálnych cenách za používanie dopravnej cesty. Tie sa totiž mali pre nákladnú dopravu znížiť a pre osobnú zvýšiť, čo mohlo mať vplyv na nárast cien pre cestujúcich, ktoré sú už dnes vysoké. Podľa najnovších informácií sa mierne zvýši cestovné pri jazdách osobným vlakom a mierne zlacnejú rýchliky. V priemere by mali ceny zostať rovnaké.
Železničná spoločnosť Slovensko avizovala aj rozšírenie zliav pre študentov na celú sieť. Regulačný úrad však má opatrnejší názor. "Ministerstvo financií návrh pripomienkovalo, lebo by mal dosah na štátny rozpočet. Železničná spoločnosť ho navyše predložila neskoro," povedal vedúci oddelenia cenovej regulácie úradu Vladislav Vavro.
Nesúlad 155 miliónov
Železnice SR si teda môžu od osobnej a nákladnej dopravy účtovať za každý vlakokilometer najviac 49, respektíve 286 korún bez DPH. "Vzhľadom na to, že nedošlo k podstatnej zmene v parametroch pre určovanie cien, na rok 2007 sú stanovené maximálne ceny platné od 1. januára 2006," povedal Vavro. K cene za cestu sa zaratúva aj paušál za každý vlak, ten je pri nákladnom vlaku 1 429 korún, pri osobnom 178 korún.
Železnice SR očakávajú za minulý rok mierny pokles príjmov od Carga aj od osobnej dopravy. Osobný dopravca však počíta s tým, že nezaplatí za dopravnú cestu 1,71 miliardy korún, ako má v pláne ŽSR, ale o 155 miliónov korún menej. "Ide o očakávanú skutočnosť, začiatkom nového roku nám od Železníc SR príde aktuálne vyúčtovanie," uvádza ZSSK Slovensko.
ŽSR za využívanie infraštruktúry inkasuje takmer sedem miliárd korún, čo im pokrýva polovicu celkových nákladov, zatiaľ čo v Poľsku si manažér koľajníc týmito príjmami pokryje až 92 percent nákladov. Najnižší poplatok (40 eurocentov na kilometer) pre nákladných prepravcov majú Švédi, tamojšie železnice si však pokryjú náklady len na päť percent.
Ceny v rozpore so štátom
V celej Európe je nákladná doprava od nového roka liberalizovaná, to však na cenu za dopravnú cestu zatiaľ nemá vplyv. Maximálne ceny, ktoré si účtujú Železnice SR, môžu klesnúť v budúcom roku, ale to sa stane iba v prípade podstatnej zmeny v objeme výkonov ich zákazníkov, na čo môže mať vplyv práve liberalizácia.
V cenách pre nákladnú dopravu na kilometer a vlak je v Európe prvé práve Slovensko, naše Cargo platí podľa súčasného kurzu až 8,3 eura. Druhí najdrahší sú v priemere Poliaci s približne šiestimi eurami. U nás sú však v poplatku zarátané všetky doplnkové služby, pričom pomer zohľadnenia služieb je v každej európskej krajine iný.
V prípade teoretického účtovania len základného balíka na sieti ŽSR by bol podľa hovorcu Carga Ladislava Jandošeka poplatok porovnateľný so štátmi strednej a východnej Európy, ale naďalej vysoký v porovnaní s bývalou europätnástkou.
Podľa Carga slovenský regulačný rámec navyše znevýhodňuje železničnú dopravu pred cestnou. V súčasnosti platí Cargo zo sto korún tržieb z prepraveného tovaru až 38 korún Železniciam SR. "Za týchto podmienok je veľmi ťažké konkurovať cestnej doprave," povedal Jandošek. Toto je v rozpore so záujmom štátu podporovať ekologickú železničnú dopravu.
Príjmy Železníc SR za dopravnú cestu (v mld. Sk) | |||
Rok |
ZSSK Cargo |
ZSSK Slovensko |
Spolu |
2005 |
5,21 | 1,73 | 6,94 |
Očakávanie 2006 | 5,2 | 1,71 | 6,91 |
(Zdroj: ŽSR) |