Mark Barnett pôsobí v koncerne Mastercard už 18 rokov.HN/Miroslava Spodniaková
StoryEditor

Prezident Mastercard Europe pre HN: Slovensko patrí medzi lídrov v prijímaní bezkontaktných technológií

20.11.2021, 05:00
Ste vynikajúcim príkladom toho, ako rýchly rozvoj v kľúčových oblastiach prináša na trh veľké zmeny, tvrdí v exkluzívnom rozhovore pre HN Mark Barnett, prezident Mastercard Europe.

Pandémia koronavírusu výrazne zasiahla všetky sektory ekonomiky. Aký dosah mala na správanie používateľov vašich produktov?
Keď na nás pandémia udrela, zmenilo sa správanie každého spotrebiteľa. Už len preto, že takmer všetci ľudia okrem niektorých špecifických profesií museli zostať doma. Stali sme sa svedkami dvoch vecí. Prvou z nich bol významný nárast e-commerce. To sme v podstate aj očakávali, keďže väčšina kamenných predajní zostala zatvorená, s výnimkou supermarketov s potravinami či lekární. A druhá vec nasledovala po ukončení lockdownu.

Čo sa vtedy stalo?
Keď sme sa postupne začali vracať do normálu, tak sme videli, že domáca spotreba prichádza na predpandemické hodnoty, a to naprieč celou Európou. Avšak iba v segmentoch mimo cestovania. Tým, že veľké medzinárodné koridory zostali dlho zatvorené, cestovanie medzi jednotlivými regiónmi stále nedosiahlo úroveň spred pandémie. Toto všetko sme však predpokladali, nie je to nič prekvapujúce. A očakávame, že aj cestovanie sa v priebehu niekoľkých mesiacov či maximálne rokov vráti do normálu.

Máte k dispozícii čísla, o koľko v uplynulom období narástol e-commerce?
Tento nárast bol naozaj enormný. Odhadujeme, že v niektorých segmentoch, ako je napríklad nákup potravín, sa pohyboval na úrovni 70 až 80 percent. Je to však pochopiteľné, pretože ľudia, ktorí nemohli vychádzať von, boli nútení kupovať tovary online a nechať si ich dovážať až domov.

Zvykol si spotrebiteľ na takýto spôsob nákupov a bude v nich pokračovať aj po pandémii, alebo rátate s tým, že sa všetko vráti do pôvodných koľají?
Ja si myslím, že podobné správanie v budúcnosti zostane a bude tu s nami aj po pandémii. Pretože ak si zvyknete na to, že vám veci dovezú domov, tak v tom budete pokračovať aj neskôr, keď si budete chcieť niečo kúpiť. Je to skrátka veľmi pohodlné a vy sa toho tak ľahko nevzdáte.

Dá sa konkretizovať, ktoré segmenty zaznamenali najväčší nárast nakupovania online?...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-25 22:00:00 - Feat.: - Title: Šéf kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku pre HN: Účasti na eurovoľbách by pomohlo spájanie hlasovaní 02 - Modified: 2024-04-25 07:56:22 - Feat.: - Title: Seriál HN Chcem byť exportér: EXIMBANKA SR zvýhodňuje financovanie exportu v náročných časoch 03 - Modified: 2024-04-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Že sem príde viac študentov zo zahraničia? Nereálne, hovorí pre HN rektor nitrianskej univerzity (rozhovor) 04 - Modified: 2024-04-24 08:01:41 - Feat.: - Title: Daja Turnerová: „Gény sa nezaprú, aj keď ich stretnete na opačnom konci sveta.“ 05 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Chcete si dodatočne legalizovať stavbu? Ak nedodržíte podmienky, hrozí vám mastná pokuta (rozhovor)
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 16:32