Pandémia koronavírusu výrazne zasiahla všetky sektory ekonomiky. Aký dosah mala na správanie používateľov vašich produktov?
Keď na nás pandémia udrela, zmenilo sa správanie každého spotrebiteľa. Už len preto, že takmer všetci ľudia okrem niektorých špecifických profesií museli zostať doma. Stali sme sa svedkami dvoch vecí. Prvou z nich bol významný nárast e-commerce. To sme v podstate aj očakávali, keďže väčšina kamenných predajní zostala zatvorená, s výnimkou supermarketov s potravinami či lekární. A druhá vec nasledovala po ukončení lockdownu.
Čo sa vtedy stalo?
Keď sme sa postupne začali vracať do normálu, tak sme videli, že domáca spotreba prichádza na predpandemické hodnoty, a to naprieč celou Európou. Avšak iba v segmentoch mimo cestovania. Tým, že veľké medzinárodné koridory zostali dlho zatvorené, cestovanie medzi jednotlivými regiónmi stále nedosiahlo úroveň spred pandémie. Toto všetko sme však predpokladali, nie je to nič prekvapujúce. A očakávame, že aj cestovanie sa v priebehu niekoľkých mesiacov či maximálne rokov vráti do normálu.
Máte k dispozícii čísla, o koľko v uplynulom období narástol e-commerce?
Tento nárast bol naozaj enormný. Odhadujeme, že v niektorých segmentoch, ako je napríklad nákup potravín, sa pohyboval na úrovni 70 až 80 percent. Je to však pochopiteľné, pretože ľudia, ktorí nemohli vychádzať von, boli nútení kupovať tovary online a nechať si ich dovážať až domov.
Zvykol si spotrebiteľ na takýto spôsob nákupov a bude v nich pokračovať aj po pandémii, alebo rátate s tým, že sa všetko vráti do pôvodných koľají?
Ja si myslím, že podobné správanie v budúcnosti zostane a bude tu s nami aj po pandémii. Pretože ak si zvyknete na to, že vám veci dovezú domov, tak v tom budete pokračovať aj neskôr, keď si budete chcieť niečo kúpiť. Je to skrátka veľmi pohodlné a vy sa toho tak ľahko nevzdáte.
Dá sa konkretizovať, ktoré segmenty zaznamenali najväčší nárast nakupovania online?...
Zostáva vám 85% na dočítanie.