Pol dňa, deň, niekedy aj tri. Kamionista smerujúci zo Slovenska na východ za hranice Európskej únie to nemá ľahké. Kalkulácie o presnom čase dodania tovaru kazia dlhé čakacie lehoty.
Na poľsko-bieloruských hraniciach napríklad minulý týždeň kamióny vítali 60-kilometrové kolóny. Pre ostrieľaných vodičov síce nie sú dlhé rady ničím výnimočným, tentoraz však prilial olej do ohňa aj bieloruský diktátor Alexander Lukašenko, ktorý na hraniciach s Poľskom vytvoril regionálnu migračnú krízu.
Tok tovaru do východnej Európy, Ázie a späť by sa však čoskoro mohol výrazne zmeniť. Po novom sa aj pre úsilie Bruselu o ekologickejšiu dopravu má klásť väčší akcent práve na vlaky.
Táto snaha je jedným z pilierov zverejnenej stratégie vlády. Dokument, ktorý aktuálne podlieha medzirezortnému pripomienkovaniu, počíta do roku 2030 s väčším nábehom takzvanej intermodálnej prepravy.
Nákladné vlaky by tak mali dostať finančnú injekciu vo výške takmer pol miliardy eur. Ide konkrétne o koncept, pri ktorom sa kontajnery s tovarom budú prekladať v špecializovaných prekladiskách. Z kamióna či lode na vlak, prípadne naopak.
Názory sa rozchádzajú
Potenciál vo väčšom využití železníc smerom na východ vidia aj niektorí cestní dopravcovia. Tí tvrdia, že pri vnútroštátnej preprave je síce využitie intermodálu m...
Zostáva vám 85% na dočítanie.