O služby v bankách bez pobočiek začína byť na Slovensku záujem. Pomaly sa k rozvíjajúcemu ING kontu, ktoré ponúka len službu bežného účtu bez poplatkov a vyšším úročením, pribudne výraznejšia konkurencia ešte v tomto roku. Prispieva k tomu pravdepodobne aj trend, podľa ktorého už približne dve tretiny transakcií v bankách bežia cez internet banking.
Výhodou takzvaného direct alebo online bankovníctva pre klienta sú nulové, prípadne veľmi nízke poplatky. Za vedenie účtu sa poplatky neúčtujú, rovnako ani nie sú spoplatňované na Slovensku "obľúbené" účtovné položky. Poplatky môžu byť pri sofistikovanejších produktoch, ako sú úvery, hypotéky, prípadne kreditné karty. Napríklad účtovnú položku pred mesiacom zvolilo za "najabsurdnejší bankový poplatok" v internetovej ankete vyše šesťtisíc čitateľov HN.
Hypotéky z webu
Len tento týždeň záujem o rozšírenie svojich aktivít aj o online bankovníctvo prezentovala nadnárodná skupina AXA, ktorá pôsobí na slovenskom poistnom a penzijnom trhu. Už koncom roku by chcela ponúkať jednoduchšie bankové služby, neskôr aj predaj vlastných podielových fondov, kreditnú karty, ale aj hypotéky. Pomôcť by jej mala tohtotýždňová akvizícia maďarskej banky Ella. Práve jej skúsenosti by AXA chcela využiť aj na Slovensku.
O náš trh sa zaujíma aj poľská PRE bank, ktorá vlani na tamojšom trhu rástla najrýchlejšie z prvej desiatky. Majoritným akcionárom je Commerzbank, ktorá má v Bratislave pobočku orientovanú na firemné bankovníctvo. V Česku a na Slovensku plánuje PRE bank spustiť projekt online banky - mBank.
"Rozhodli sme sa spustiť projekt na Slovensku, no nemôžem ešte povedať, kedy to bude. Naše kroky oznámime v júni," ozrejmila pre HN hovorkyňa mBanky Magdalena Ossowska. Podľa informácii HN možno očakávať príchod poľskej banky v druhej polovici tohto roka. Zaostať asi nebude chcieť ani ING. Generálny riaditeľ ING pre Česko a Slovensko Dick J. Okhuijsen nechcel prezradiť, kedy začnú s masívnou reklamnou kampaňou a rozširovaním služieb, aj keď nepriamo naznačil, že by sa tak mohlo stať do dvoch rokov. Podľa neho je na Slovensku ešte stále nízka penetrácia internetu .
Keď dobrý nápad neuspeje
"Kamenné" banky už pôsobiace na Slovensku cez pobočkovú sieť sa konkurencie neboja. "Príchodu spoločností, ktorým jediným alebo hlavným kanálom je internet, sa neobávame. Avizovaná cenová výhodnosť takéhoto obchodu nemusí byť pri niektorom type produktu pridanou hodnotou," tvrdí hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová. Podľa nej banka ide smerom ku komplexnej starostlivosti o zákazníka, ktorému ponúkne na jednom mieste celé portfólio služieb skupiny. Význam elektronického bankovníctva si uvedomuje aj najväčšia banka Slovenská sporiteľňa: Jej hovorkyňa Miriam Fuňová poukazuje na rast používania služieb elektronického bankovníctva vlani takmer o tretinu.
Banky bez pobočiek, pri ktorých si ich klienti vybavujú všetky veci cez internet, prípadne telefón, by však mali počítať aj so svojimi nízkymi nákladmi. Služby by mali byť konkurencieschopné nielen cenovou výhodnosťou vďaka odbúraniu nákladov na pobočky a personál, ale aj flexibilitou. Hoci to na prvý pohľad vyzerá veľmi jednoducho, nie je tomu celkom tak. Pre príklad si môžeme zájsť do Veľkej Británie, kde poskytovateľ direct bankingu, Egg, ktorý začal ešte v deväťdesiatych rokoch, je v strate a kupuje ho CITI Group.
StoryEditor
Banky bez poplatkov? Tento rok
O služby v bankách bez pobočiek začína byť na Slovensku záujem. Pomaly sa k rozvíjajúcemu ING kontu, ktoré ponúka len službu bežného účtu bez poplatkov a vyšším úročením, pribudne výraznejšia konkurencia ešte v tomto roku.