StoryEditor

V benzíne a nafte budú biozložky od mája

20.04.2006, 00:00
Od mája sa budú do pohonných látok na Slovensku pridávať biozložky rastlinného pôvodu. Nariadenie, ktoré včera schválila vláda, stanovuje minimálne ich dvojpercentný podiel v benzíne a nafte určenej na dopravné účely. Jazda tak bude ekologickejšia, výrobcovia však upozorňujú, že bez dotácií môžu biozložky pohonné látky predražiť.

Od mája sa budú do pohonných látok na Slovensku pridávať biozložky rastlinného pôvodu. Nariadenie, ktoré včera schválila vláda, stanovuje minimálne ich dvojpercentný podiel v benzíne a nafte určenej na dopravné účely. Jazda tak bude ekologickejšia, výrobcovia však upozorňujú, že bez dotácií môžu biozložky pohonné látky predražiť.

Lacnejšie či drahšie
"Biopalivá by podľa mňa mali byť lacnejšie. Nemá to žiaden negatívny vplyv na prevádzku vozidla. Navyše okrem ekológie je účelom aj podpora poľnohospodárov," myslí si minister hospodárstva Jirko Malchárek. Za biozložky sa neplatí spotrebná daň, štát tak producentovi či predajcovi časť zaplatenej dane vráti.
Rastlinný olej do nafty aj rastlinný lieh do benzínu sú však drahšie ako samotné fosílne palivá. "Daňová vratka by mohla byť dostatočná v prípade benzínu, nie však nafty. Pri 5,75-percentnom podiele biozložiek vytýčenom na rok 2010 by to znamenalo vyššie náklady na naftu asi o korunu na liter," povedala hovorkyňa rafinérie Slovnaft Hana Šimková.

Poľnohospodári nestíhajú
Vláda však štátnu pomoc okrem odpustenia spotrebnej dane neplánuje. Argumentuje, že pri súčasných cenách ropných produktov nie je rozdiel cien biokomponentov taký výrazný. Podľa Malchárka sa rafinérie na nové podmienky pripravujú už niekoľko rokov a veľa investovali, preto musia prísť s takou cenovou politikou, ktorá osloví zákazníka. Napríklad Slovnaft bionaftu vyrába už od vlaňajšieho októbra. "Bude závisieť od vývoja cien biozložiek dodávaných poľnohospodárskymi firmami, ten bude určovať ponuka a dopyt po nich," dodala Šimková.
Práve produkcia rastlinných doplnkov však môže byť problémom. Slovenskí poľnohospodári sú dnes schopní vyrobiť asi len pätinu bioetanolu potrebného do benzínu a dve tretiny rastlinného oleja mero do nafty. Keďže ostatné krajiny začali s využívaním biopalív už skôr, mnohí producenti majú uzatvorené exportné kontrakty.

Nebudeme vedieť, čo tankujeme
Výrobcom by sa najviac páčil model dvoch sadzieb spotrebnej dane, aký funguje napríklad v Rakúsku či Nemecku. Pri vracaní spotrebnej dane totiž môže podľa nich dochádzať k podvodom a daňovým únikom. "Je pravda, že v minulosti to u nás bol podvodný biznis. Dnes sú mechanizmy kontroly oveľa presnejšie," reaguje Malchárek.
Nariadenie nešpecifikuje, či biozložka bude musieť byť v každom litri paliva alebo sa budú súbežne predávať čisté fosílne pohonné látky a palivá so zvýšeným obsahom rastlinných zložiek. Motoristi sa však asi nebudú môcť rozhodnúť.
"Pri tomto obsahu biozložiek nemá predajca povinnosť na to upozorňovať," povedal Ján Petrovič z odboru energetiky ministerstva hospodárstva.

Biopalivá:
Mero
-- do nafty sa pridávajú rastlinné oleje označované názvom mero. Vyrábať sa môžu z každej rastliny obsahujúcej olej. Dnešné technológie umožňujú do nafty primiešavať päť percent mera.
Bioetanol -- rastlinné produkty na báze alkoholu sa primiešavajú do benzínu, môžu dosiahnuť až 15 percent. Vyrobiť ich možno zo všetkého, čo obsahuje cukor, v našich podmienkach je to hlavne cukrová repa. V Brazílii sa vyrábajú biozložky do palív z cukrovej trstiny.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. máj 2024 10:58