StoryEditor

Vzdelanie nekopíruje potreby trhu práce

02.05.2006, 00:00

V oblasti ľudských zdrojov a vzdelávania bola v roku 2005 pre SR v porovnaní s priemerom EÚ15 charakteristická vysoká miera nezamestnanosti (16,4 %), ktorá presahovala úroveň priemeru EÚ15 o viac ako 140 %. Vyplynulo to zo štatistiky EUROSTAT. Najvýraznejšie sa toto zaostávanie prejavuje v extrémne vysokej miere dlhodobej nezamestnanosti (11,8 %), ktorá presahuje úroveň priemeru EÚ15 o viac ako 250 %. Základnou príčinou tohto stavu je nerovnováha medzi ponukou a dopytom na trhu práce daná tak demografickým vývojom, ako aj nedostatočným počtom vytváraných nových pracovných miest a úrovňou fungovania trhu práce. Dôsledkom tohto vývoja je nízka miera zamestnanosti, predovšetkým starších pracovníkov (26,8 %). Jej priemerná úroveň je ovplyvnená najmä nižším dôchodkovým vekom, najmä u žien, v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ. Tento rozdiel by sa po naštartovaní dôchodkovej reformy (postupné predlžovanie veku nároku na odchod do starobného dôchodku na 62 rokov) mal postupne znižovať. Na fungovanie trhu práce má pritom výrazný vplyv i to, že Slovensko výrazne zaostáva v oblasti celoživotného vzdelávania. Napriek relatívne vysokému podielu mladých občanov s ukončeným stredoškolským vzdelaním (91,5 %) nedokáže vzdelávací systém produkovať pracovníkov, ktorí sa bezproblémovo vedia zaradiť do pracovného procesu. Okrem nižšieho objemu výdavkov na vzdelávanie vo vzťahu k HDP v porovnaní s priemerom EÚ15 (4,4 %) je hlavnou príčinou nízka efektívnosť vzdelávacieho systému, ktorý zatiaľ nedokáže pružne reagovať na potreby trhu práce. Vývoj v oblasti zamestnanosti, vzdelávania a špeciálne nízky podiel počtu absolventov III. stupňa vzdelania v oblasti vedy a technológií na počte mladých obyvateľov (8,3 %) naznačuje, že v oblasti ponuky ľudských zdrojov pre znalostnú spoločnosť existujú ešte vážne bariéry. Napriek tomu, že existuje vysoký podiel populácie vo veku 20 -- 24 rokov s ukončeným najmenej vyšším stredným vzdelaním, kvalita tohto vzdelania je problematická, keďže vzdelanie nekopíruje súčasné ani budúce potreby trhu práce.
 

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2024 04:11