Dlhodobo by nové dane mali prinášať do verejných rozpočtov viac ako keby sa reforma neurobila. Dnes sa však ešte nedá odhadnúť, o koľko by mal byť rozpočet v budúcnosti bohatší. Odhadnúť sa nedajú ani dlhodobé dosahy reformy na ekonomiku, ľudí a firmy.
Úspešný projekt
Analytici hodnotia reformu s odstupom času kladne. "Z pohľadu ekonomiky to bola najdôležitejšia reforma, ktorá bola zároveň dobrým marketingovým ťahom pre zahraničie," povedal hlavný ekonóm ING Bank Ján Tóth. Stala sa lákadlom pre zahraničných investorov. "Oceňujem najmä jej proinvestičný charakter," doplnil ekonóm SAV Viliam Páleník, podľa ktorého priniesla reforma viac plusov, ako mínusov. "Jediné negatívum je, že vláda prestala používať dane ako nástroj hospodárskej politiky," skonštatoval Páleník. Tým, že zvýšila spotrebné dane, vzdala sa napríklad možnosti podporovať ekonomiku cez cenu nafty.
Minister financií Ivan Mikloš je s výsledkami reformy spokojný. "Ročné fungovanie nového systému nie je postačujúce na zásadné a definitívne závery, napriek tomu analýzy ukazujú, že projekt bol úspešný. Prináša pozitívne výsledky, ktoré môžu byť ešte výraznejšie a viditeľnejšie v strednodobom a dlhodobom horizonte," povedal minister financií Ivan Mikloš.
Reforma sa podľa neho nerobila kvôli lepšiemu zárobku štátu z daní. Cieľom bol moderný daňový systém, ktorý motivuje ľudí k práci, nezamestnaných aktívne si hľadať zamestnanie, podnikateľov investovať a vytvárať nové pracovné miesta. "Tým má reforma prispieť k dynamickému a udržateľnému rastu ekonomiky, ktorý je hlavným predpokladom zvyšovania životnej úrovne obyvateľstva," hovorí Mikloš.
Stimul pre podniky
Dobrou správou pre ekonomiku je, že dane platí po reforme viac firiem. "Celkový počet podnikov, ktoré podali daňové priznanie, rastie, čo dáva dobrý predpoklad na rast základu dane do budúcnosti," povedal Ódor. Rastie aj počet podnikov v zisku. "Tí, ktorí obchádzali platenie daní, boli voči poctivým firmám veľmi zvýhodnení, čo sa znížením sadzby zásadne zmenšilo," doplnil Páleník. Opozícia tieto prínosy uznáva. "Pozitívne hodnotím 19-percentnú daň z príjmov právnických osôb, ktorá bezpochyby zlepšila podnikateľské prostredie," povedal poslanec Smeru-SD Igor Šulaj. V roku 2003 platili firmy zo zisku daň 26 percent. Dôležitejšie ako zmena sadzieb daní je zjednodušenie daňového systému. A to najmä kvôli zrušeniu takmer všetkých špeciálnych sadzieb, výnimiek, režimov či odpočítateľných položiek. "V tom je zásadný rozdiel medzi daňovou reformou na Slovensku a v iných krajinách, ako Rusko, Ukrajina alebo Rumunsko, kde daňová reforma znamenala v zásade len zmenu sadzieb," poznamenal Mikloš.
Sadzba môže klesnúť na 15 percent
Napriek tomu, že minister financií Ivan Mikloš považuje súčasné 19-percentné sadzby priamych daní za dobré, nebráni sa ich ďalšiemu znižovaniu. "V rámci optimalizácie je najlepšou výškou 15-percentná sadzba, ktorá by mala byť zavedená v strednodobom až dlhodobom časovom horizonte," vyhlásil Mikloš.
Analytik Ľudovej banky Mário Blaščák si myslí, že 15-percentná rovná daň mohla byť zavedená už na začiatku celej reformy. "Keďže rezort financií nevedel presne posúdiť vplyv zmien, rozhodol sa radšej pristúpiť k sadzbám opatrnejšie," uviedol. Domnieva sa, že k zníženiu priamych daní príde v nasledujúcom volebnom období.
Minister takisto pripustil zníženie odvodového zaťaženie, po ktorom už dlhší čas volajú podnikatelia. Zníženie odvodov však bude možné až po odštartovaní reformy odvodového systému. Podľa Mikloša najprv bude musieť prebehnúť celospoločenská debata a dospieť k nejakej dohode o tom, či chceme mať na Slovensku zásluhový alebo solidárny systém.
Mikloš uvažuje aj o zmene zdravotných odvodov na klasickú daň, zdaňovaní dôchodkov, zrušení odpočitateľnej položky na nepracujúcu manželku/manžela, zrušenie možnosti darovať 2-percentá zaplatenej dane na verejnoprospešné účely.
Výber daní v roku 2004 (v mil. Sk) | ||||
Rozpočet |
Skutočnosť |
Rozdiel |
Plnenie (%) | |
DPH | 113 800 | 104 859 | -8 941 | 92,1 |
Spotrebné dane | 43 200 | 44 597 | 1 397 | 103,2 |
- z minerálnych olejov | 27 000 | 29 079 | 2 079 | 107,7 |
- z minerálnych olejov | 3 200 | 4 145 | 945 | 129,5 |
- z minerálnych olejov | 2 400 | 2 113 | -287 | 88 |
- z minerálnych olejov | 200 | 137 | -63 | 68,5 |
- z minerálnych olejov | 10 400 | 9 122 | -1 278 | 87,7 |
Daň z príjmov fyzických osôb | 27 083 | 35 122 | 8 039 | 129,7 |
- zo závislej činnosti | 23 283 | 30 404 | 7 121 | 130,6 |
- z podnikania | 3 800 | 4 718 | 918 | 124,2 |
Daň z príjmov právnických osôb | 23 700 | 33 164 | 9 464 | 139,9 |
Daň z príjmov vyberená zrážkou | 11 400 | 5 675 | -5 725 | 49,8 |
Zdroj: Ministerstvo financií SR |