Vzhľadom na rýchly rast leteckej dopravy a súvisiacim nárastom emisií skleníkových plynov Komisia minulý rok naznačila, že stanoví strop na emisie oxidu uhličitého na všetky lietadlá, odlietajúce z letísk v EÚ (EurActiv, 27. september 2005). Návrh, ktorý sa formálne očakáva neskôr v priebehu tohto roka, by mal stanoviť horný limit na emisie z lietadiel a umožňuje im vymeniť ich nadbytočný "kredit na znečistenie" na celoeurópskom trhu s uhlíkom (v schéme EÚ pre obchodovanie s emisiami).
Otázky
Medzinárodný panel OSN k zmene podnebia (IPCC) vo svojej správe z roku 1999 odhadol, že letecký priemysel prispieva asi 3,5%-ným podielom k celkovej ľudskej činnosti, spojenej so zmenou podnebia. Tento podiel by do roku 2050 mal vzrásť na 5%.
V Európe je podiel leteckej dopravy na znečisťovaní stále skromný - podľa Komisie okolo 3% z celku. Komisia však má obavy, že emisie tu rastú rýchlejšie než v akomkoľvek inom sektore a vidí to ako ohrozenie, podkopávajúce pokrok, dosiahnuté znížením emisií v iných oblastiach ekonomiky (sektor energetiky a priemysle, náročnom na energiu).
Pozície
Medzinárodné združenie leteckej dopravy (IATA), ktoré predstavuje globálny letecký priemysel, vydal 25. apríla päťbodový oznam, ktorého cieľom je umlčať to, čo nazýva ako "niektoré pretrvávajúce mýty" o environmentálnom dopade leteckej dopravy.
Päť mýtov, identifikovaných IATA, sa koncentruje okolo obvinení, že letecká doprava je veľkým zdrojom emisií skleníkových plynov. Tu sú niektoré z čísel, ktoré IATA predložila, aby "vyvrátila" tieto mýty:
- Letecká doprava prispieva k emisiám oxidu uhličitého málo - dvoma percentami
- Počas posledných 40 rokov sa emisie na kilometer a cestujúceho znížili o 70%
- Palivová efektivita leteckej dopravy sa v poslednom desaťročí zlepšila o 20%
- 80% emisií leteckej dopravy sa vzťahuje na lety s dĺžkou nad 1500km, pre ktoré neexistuje alternatívny spôsob dopravy
Argumenty IATA sa stali predmetom kritiky Európskej federácie pre dopravu a životné prostredie (T&E, environmentálnej MVO-čky). Vo svojom vyvrátení bod po bode T&E argumentuje nasledovne:
- 2% sa vzťahujú na emisie oxidu uhličitého, nie na ďalšie environmentálne dopady ako leteckou dopravou spôsobené oblaky typu cirrus
- 2% číslo je z roku 1992 a neberie do úvahy explozívny rast leteckej dopravy, ku ktorému došlo v posledných 15-ich rokoch
- Skutočný príspevok leteckej dopravy k zmene podnebia je medzi 4-9%, a to v závislosti na dopade leteckou dopravou spôsobenými oblakmi typu cirrus
- Palivová efektivita leteckej dopravy sa vôbec nezlepšila. Typické osobné lietadlá z 50. rokov boli efektívne v takej istej miere, ako moderné tryskové lietadlá
Ďalšie kroky
- Prvá polovica roku 2006: Expertná skupina Komisie prinesie správu o technických aspektoch integrácie leteckej dopravy do schémy EÚ pre obchodovanie s emisiami
- Koniec roku 2006: Komisia príde s formálnym legislatívnym návrhom na integráciu leteckej dopravy do schémy EÚ pre obchodovanie s emisiami. Návrh musí byť prijatý ako Parlamentom, tak aj členskými štátmi EÚ v Rade, čo je proces, ktorý zvyčajne trvá zhruba tri roky.