O optimizme svedčí aj to, že v porovnaní s okolitými krajinami dôverujeme ekonomike najviac. A to aj napriek tomu, že oproti predchádzajúcemu kvartálu sa u nás dôvera znížila. V medziročnom porovnaní sú však aprílové čísla lepšie, než tie vlaňajšie.
Sporíme viac?
Takmer tretina respondentov sa domnieva, že finančná situácia ich domácnosti sa za posledných 12 mesiacov zlepšila, len pätina zaznamenala opak. Vlani pritom zhoršenie svojej situácie deklarovalo takmer 40 percent domácností. V ďalších 12 mesiacoch vidí zhoršenie svojej situácie len 16 percent, viac ako polovica by nemala pocítiť žiadnu zmenu.
Polovica oslovených sporí, 14 percent má dlhy, alebo žijú z úspor. "Aktuálne odpovede sú priaznivejšie ako pred rokom, od apríla 2006 pribudlo 15 percentuálnych bodov sporiacich domácností," uvádza sa v materiáli.
Podľa analytika Viliama Pätoprstého však slovenské domácnosti v pomere k HDP sporia menej ako pred štyrmi rokmi. Tento údaj klesol v porovnaní s rokom 2002 o približne päť percent.
Tempo rastu úspor a nákupov nehnuteľností na Slovensku, ako v jedinej krajine regiónu, zaostáva za rastom ekonomiky. "Je to spôsobené pravdepodobne hlavne nízkym nárastom miezd," domnieva sa Pätoprstý. Rast reálnych miezd u nás totiž zaostáva za rastom ekonomiky.
Susedia sú pesimistickejší
Optimizmus na Slovensku je vyšší než v okolitých štátoch. Najhoršie spomedzi všetkých 27 krajín Európskej únie sa pozerajú na svoje vyhliadky Maďari, ktorí v možnom ohodnotení vlastných nálad v intervale mínus až plus sto uviedli v priemere záporných 50 bodov. Dôvera v Česku je na bode mrazu, Poliaci svoju situáciu nevnímajú ružovo, keď priemerná hodnota z intervalu dosiahla záporné štyri body. Ako uvádza Ústav pre výskum verejnej mienky pri Štatistickom úrade SR, v Európskej únii ako celku spotrebiteľská nedôvera ostala na úrovni minulého mesiaca - mínus štyri body. Na Slovensku je teda už ôsmy mesiac dôvera vyššia ako priemer únie.
Čo je spotrebiteľský barometer
Spotrebiteľský barometer je súčasťou programu ekonomických a spotrebiteľských prieskumov, ktoré sa uskutočňujú vo všetkých členských štátoch únie. Prostredníctvom rovnakých otázok kladených v tom istom čase sa získavajú údaje o náladách výrobcov, obchodníkov a spotrebiteľov. Vyjadriť sa môžu v intervale od mínus až plus sto. Na spracovanie bolo odovzdaných 1 152 dotazníkov. Jeden respondent tak reprezentoval 3 833 Slovákov z populácie starších ako 16 rokov.
Spotrebiteľská dôvera v EÚ (v bodoch, údaje sú zaokrúhlené) | ||||||||
Sep. 2006 |
Okt. 2006 |
Nov. 2006 |
Dec. 2006 |
Jan. 2007 |
Feb. 2007 |
Mar. 2007 |
Apr. 2007 | |
Česko |
1 |
4 |
-1 |
2 |
1 |
5 |
4 |
0 |
Maďarsko |
-48 |
-47 |
-49 |
-51 |
-52 |
-51 |
-49 |
-50 |
Poľsko |
-14 |
-14 |
-10 |
-7 |
-13 |
-7 |
-9 |
-4 |
Slovensko |
-6 |
-5 |
-3 |
7 |
6 |
4 |
1 |
5 |
EÚ spolu* |
-7 |
-6 |
-6 |
-6 |
-6 |
-5 |
-4 |
-4 |
* - ide o vážený priemer; váhami sú podiely členských štátov na konečnej spotrebe domácností EÚ | ||||||||
Zdroj: ŠÚ SR |