StoryEditor

Na Považí robia volanty do luxusných áut

05.02.2006, 23:00
Považská Bystrica je okrem strojárstva v Európe známa aj výrobou moderných kožou obalených volantov pre luxusné autá, medzi ktoré patrí VW Transporte, Porsche Cayne alebo športové BMW M5/M6. Pre luxusný Mercedes triedy S sú to bezpečnostné pásy. Za tým je firma Adtool, s. r. o, so slovenským kapitálom, ktorá vznikla pred 11 rokmi a je v areáli bývalých Považských strojární.

Volanty z Považskej Bystrice slúžia majiteľom niektorých z najluxusnejších áut na svete. Firma Adtool dodáva svoje kožou potiahnuté výrobky do modelov ako Volkswagen Toureg a Phaeton, Porsche Cayenne, Carrera a Boxter alebo športové BMW M5/M6.

Od náradia k volantom
Spoločnosť so slovenským kapitálom vznikla pred 11 rokmi a sídli v areáli bývalých Považských strojární. Pri jej zrode stál riaditeľ závodu Náradie v Považských strojárňach Ľuboš Dubec. Zlú situáciu v podniku sa im najskôr podarilo vyriešiť zavedením výroby špeciálnych nástrojov, ktoré dovtedy nikto na Slovensku nevyrábal. "Vtedy mi firma Stanzien ponúkla, aby sme u nás začali vyrábať náradie a lisované dielce. Popri tom sme rozbehli aj výrobu volantov a postupne to bol hlavný výrobný program," hovorí Dubec.
Ďalším medzníkom bol rok 2001, keď sa Stanzien stal súčasťou koncernu Flamm AG, ktorý mal vo svete šesť pobočiek a Stanzien v Považskej Bystrici bol jednou z nich. "V nasledujúcom roku sme sa osamostatnili s novým názvom Adtool. Mali sme už dostatok skúseností, pretože sa u nás vystriedali takmer všetky európske značky, " zhodnotil začiatky firmy Ľuboš Dubec. Rozbeh projektov im pomohla financovať Tatra banka, ktorej služby využíva Adtool od roku 2002. "Spoločnosti sme poskytli úver, z ktorého bola vyplatená materská spoločnosť, po tom ako sa rozhodla predať svoj 100-percentný podiel," hovorí riaditeľ Obchodného centra Tatra banky v Žiline, Ján Rybárik.
Banka poskytla firme aj prevádzkové financovanie. "Dohodnuté obchodné vzťahy a skúsenosť manažmentu nás presvedčili poskytnúť potrebné peniaze," dodal Rybárik.

Produkcia ide do zahraničia
Dnešné volanty sú oproti predchádzajúcim technicky lepšie, niektoré sa elektricky vyhrievajú, majú multifunkčné ovládače a sú aj v kombinácii kože s drevom. Zhruba 260 zamestnancov firmy Adtool musí dodržiavať vysokú kvalitu, ktorá je v automobilovom priemysle samozrejmosťou. Aj preto majú vo firme systém kvality s prísne stanovenými kritériami, ktorého súčasťou je aj samokontrola na pracoviskách. "V krátkom čase dostaneme i certifikáty TS 16 949 a ISO 14001, ktoré potrebujeme ako spoľahliví dodávatelia európskych automobiliek. Našimi obchodnými partnermi sú Tier 1 dodávatelia TRW Automotive a Autoliv v Nemecku a vo Francúzsku, kam vyvážame celú našu produkciu. Chceli by sme sa však presadiť aj v slovenskom automobilovom priemysle a dostať sa medzi jeho subdodávateľov," vysvetlil obchodnú stratégiu projektový manažér Peter Dravecký.

Konkurencia núti zvyšovať výrobu
Adtool musí aj vzhľadom na konkurenciu v Európe a silnejúci kurz koruny oproti euru neustále zvyšovať výrobu. V tomto roku ráta s tržbami 14,5 milióna eur, čo je 15-percentný nárast oproti roku 2005. "Okrem toho je v automobilovom priemysle neustály tlak na znižovanie nákladov i u subdodávateľov," vysvetlil Ľuboš Dubec. Firma má vlastnú nákladnú automobilovú dopravu, ktorá prispieva k jej konkurenčnej schopnosti a umožňuje dodávky podľa požiadaviek zákazníkov.
Až 80 percent zamestnancov Adhoolu tvoria ženy. Väčšina pracovníkov je z Považskej Bystrice a okolia, priemerný vek je 35 rokov. Podľa majsterky Zuzany Bútorovej je šitie náročná práca, vyžadujúca zručnosť a trpezlivosť. Zapracovanie nových zamestnancov trvá asi pol roka a k spoľahlivým výkonom ich motivujú rôzne výkonnostné odmeny. Je presvedčená, že zamestnávateľ vie dobrú prácu ohodnotiť.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 06:12