StoryEditor

SAD-ky sa doprivatizujú v priebehu budúceho roka

05.10.2005, 00:00
Všetky podniky autobusovej dopravy, v ktorých má ešte podiel Fond národného majetku by mali byť do konca tretieho kvartálu budúceho roka sprivatizované. Vyplýva to z plánu fondu na nadchádzajúce obdobie. Štát má v 11 podnikoch minoritný a vo zvyšných šiestich majoritný podiel.
Všetky podniky autobusovej dopravy, v ktorých má ešte podiel Fond národného majetku (FNM), by mali byť do konca tretieho kvartálu budúceho roka sprivatizované. Vyplýva to z plánu fondu na nadchádzajúce obdobie. Fond má v 11 podnikoch minoritný a vo zvyšných šiestich majoritný podiel.
Problémová koordinácia
Podľa predsedu výkonného výboru FNM Daniela Végha bol pôvodný návrh inakší. Počítal s tým, že fond menšinové podiely v autobusových podnikoch prevedie na vyššie územné celky. Vláda však v priebehu roka rozhodla, že zvyšné akcie sa vo verejnej súťaži predajú investorom. "Najväčším problémom bude vzájomná koordinácia krokov fondu a ministerstva hospodárstva," hovorí Végh. Fond totiž vlastní dva druhy akcií. Jednak má podiely nadobudnuté rozhodnutím vlády, ktorých predaj musí odsúhlasiť aj rezort hospodárstva. Okrem toho vlastní akcie z navyšovania základného imania, o ktorých rozhoduje samotný fond.
Rozhodne cena
Fond očakáva, že doprivatizácia minoritných podielov v podnikoch SAD, na ktorú do konca októbra vyhlási tender, skončí v prvom štvrťroku 2006. V autobusových spoločnostiach s väčšinovým podielom Végh očakáva, že sa privatizačný proces predĺži zhruba o šesť mesiacov. Predaj by sa mal skončiť na prelome tretieho a štvrtého kvartálu 2006. Podľa hovorkyne FNM Tatjany Lesajovej budú rozhodujúcimi kritériami najmä cena a rýchlosť platby. Až potom nasleduje kvalita podnikateľského zámeru. "Takto sme postupovali aj predtým. Ak podnik ovládne nejaký investor, fond už nemá žiadne nástroje ako kontrolovať, či plní svoj podnikateľský plán, alebo nie," vysvetlila Lesajová.
Chýbajú pravidlá financovania
Autobusoví dopravcovia ocenili, že vláda nakoniec z privatizácie vynechala krajské samosprávy. "Vítame doprivatizáciu. Na druhej strane však treba ešte pred tým dotiahnuť reformu financovania dopravy," povedal George Trabelssie zo Zväzu autobusovej dopravy. Štát podľa neho nemôže preniesť kompetencie na samosprávu, ktorá nemá na to dostatok zdrojov. Trabelssie si myslí, že ak ministerstvo dopravy stanoví jasné pravidlá financovania, potom sa zhruba 90 percent dnešných spolumajiteľov autobusových spoločností bude uchádzať aj o zvyšné akcie. Tieto pravidlá ovplyvnia aj konečný výnos z privatizácie. Trabelssie dodáva, že okrem ponúkanej ceny by mal fond zohľadniť aj skúsenosti záujemcov v doprave.

Autobusové podniky s majetkovou účasťou FNM
Podnik Podiel FNM (%) Podnik Podiel FNM (%)
Banskobystrická dopravná spoločnosť 51 SAD Nitra 39,52
SAD Bratislava 51 SAD Nové Zámky 39,64
SAD Dunajská Streda 39,68 SAD Poprad 51
SAD Humenné 39,58 SAD Prešov 39,53
Košická dopravná spoločnosť 39,5 SAD Prievidza 39,66
SAD Liptovský Mikuláš 39,58 SAD Trenčín 51
SAD Lučenec 51 SAD Trnava 39,5
SAD Michalovce 39,86 SAD Zvolen 51
SAD Žilina 40,64    
Zdroj: FNM SR
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. september 2024 00:24