Problémová koordinácia
Podľa predsedu výkonného výboru FNM Daniela Végha bol pôvodný návrh inakší. Počítal s tým, že fond menšinové podiely v autobusových podnikoch prevedie na vyššie územné celky. Vláda však v priebehu roka rozhodla, že zvyšné akcie sa vo verejnej súťaži predajú investorom. "Najväčším problémom bude vzájomná koordinácia krokov fondu a ministerstva hospodárstva," hovorí Végh. Fond totiž vlastní dva druhy akcií. Jednak má podiely nadobudnuté rozhodnutím vlády, ktorých predaj musí odsúhlasiť aj rezort hospodárstva. Okrem toho vlastní akcie z navyšovania základného imania, o ktorých rozhoduje samotný fond.
Rozhodne cena
Fond očakáva, že doprivatizácia minoritných podielov v podnikoch SAD, na ktorú do konca októbra vyhlási tender, skončí v prvom štvrťroku 2006. V autobusových spoločnostiach s väčšinovým podielom Végh očakáva, že sa privatizačný proces predĺži zhruba o šesť mesiacov. Predaj by sa mal skončiť na prelome tretieho a štvrtého kvartálu 2006. Podľa hovorkyne FNM Tatjany Lesajovej budú rozhodujúcimi kritériami najmä cena a rýchlosť platby. Až potom nasleduje kvalita podnikateľského zámeru. "Takto sme postupovali aj predtým. Ak podnik ovládne nejaký investor, fond už nemá žiadne nástroje ako kontrolovať, či plní svoj podnikateľský plán, alebo nie," vysvetlila Lesajová.
Chýbajú pravidlá financovania
Autobusoví dopravcovia ocenili, že vláda nakoniec z privatizácie vynechala krajské samosprávy. "Vítame doprivatizáciu. Na druhej strane však treba ešte pred tým dotiahnuť reformu financovania dopravy," povedal George Trabelssie zo Zväzu autobusovej dopravy. Štát podľa neho nemôže preniesť kompetencie na samosprávu, ktorá nemá na to dostatok zdrojov. Trabelssie si myslí, že ak ministerstvo dopravy stanoví jasné pravidlá financovania, potom sa zhruba 90 percent dnešných spolumajiteľov autobusových spoločností bude uchádzať aj o zvyšné akcie. Tieto pravidlá ovplyvnia aj konečný výnos z privatizácie. Trabelssie dodáva, že okrem ponúkanej ceny by mal fond zohľadniť aj skúsenosti záujemcov v doprave.
Autobusové podniky s majetkovou účasťou FNM | |||
Podnik | Podiel FNM (%) | Podnik | Podiel FNM (%) |
Banskobystrická dopravná spoločnosť | 51 | SAD Nitra | 39,52 |
SAD Bratislava | 51 | SAD Nové Zámky | 39,64 |
SAD Dunajská Streda | 39,68 | SAD Poprad | 51 |
SAD Humenné | 39,58 | SAD Prešov | 39,53 |
Košická dopravná spoločnosť | 39,5 | SAD Prievidza | 39,66 |
SAD Liptovský Mikuláš | 39,58 | SAD Trenčín | 51 |
SAD Lučenec | 51 | SAD Trnava | 39,5 |
SAD Michalovce | 39,86 | SAD Zvolen | 51 |
SAD Žilina | 40,64 | ||
Zdroj: FNM SR |