Obchod je najdemokratickejším sektorom, ktorý sa každodenne podrobuje hlasovaniu o dôvere zo strany spotrebiteľov. Tak charakterizuje odvetvie, ktoré je druhým najväčším zamestnávateľom v Európe, Peter Bernert, prezident Eurocommerce, organizácie, ktorá združuje európskych obchodníkov.
Prehnaná administratíva
Zástupcovia obchodu, ktorí pôsobia na slovenskom trhu, sa zhodujú v názore, že ich podnikanie zaťažuje prehnaná administratíva. S týmto tvrdením sa stotožňuje aj riaditeľ Sekcie obchodu a ochrany spotrebiteľa Ministerstva hospodárstva SR Jozef Horváth. Tvrdí, že na Slovensku zatiaľ absentuje pohľad na obchod ako na živý organizmus, ktorý žije rovnako ako výroba, a nemožno ho zaťažovať nezmyselnou administratívou. "Nie zriedka sa vyrába veľké množstvo štatistických výkazov, ktoré sa navzájom prelínajú. Pritom by stačilo, aby ich požadovala len jedna inštitúcia," hovorí Horváth. Podľa neho požiadavky na administratívne vykazovanie komodít vytvárajú náklady, ktoré v konečnom dôsledku znáša spotrebiteľ.
"Obchod je založený na tom, že má prinášať zisk. Keď predajcovi niekto blokuje zisk, prenesie to do nákladov a vytvára ho na úkor spotrebiteľa," uvádza Horváth. Hoci je zisk vždy postavený na nákupoch spotrebiteľov, podľa šéfa sekcie obchodu a ochrany spotrebiteľa rezortu hospodárstva by spotrebitelia v mnohých prípadoch nemuseli platiť takú vysokú cenu, keby obchodníci nemali nezmyselné náklady.
Slabá vymožiteľnosť práva
Ďalším z problémov, ktorý sa týka aj oblasti obchodu, je slabá vymožiteľnosť práva. "V roku 2003 dal člen nášho zväzu obchodného partnera na súd za dlžnú sumu 35-tisíc korún, ktorú nezaplatil. Prípad bol jasný, papierovo zdokladovaný, súd v tomto roku vytýčil termín na rok 2007," uviedol generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš. Podľa neho veľkí obchodníci majú dostatočnú silu na to, aby si niektoré veci presadili a legálne vymohli, ale malí predajcovia sú na tom horšie.
Prezident zväzu Pavol Konštiak považuje za jednu z problematických oblastí dovoz čínskeho textilu. "Z krátkodobého pohľadu je pre spotrebiteľa i obchod výhodné, keď si nakúpi lacné výrobky. Z dlhodobého hľadiska to však škodí ekonomike," hovorí Konštiak.
Na obchod negatívne pôsobí aj tzv. čierna výroba známych svetových značiek výrobkov. "V Európskej únii sa vlani predal falošný tovar odhadom za 450 miliárd eur a zhabaný bol tovar v hodnote jednej miliardy eur," doplnil Konštiak.
Podľa Orgonáša znepríjemňuje podnikanie zadržiavanie peňazí bankami pri obchodných transakciách. "Myslíme si, že to robia vedome. Nie je normálne, aby transakcie cez e-banku, ktoré môžu prebehnúť počas niekoľkých sekúnd, putovali tri dni," dopĺňa Orgonáš.
Obstáť v konkurencii
Jedeným z najvážnejších problémov súčasného obchodu na Slovensku je obstáť v konkurencii. Tak ho definuje aj analytik agentúry pre prieskum obchodu Terno Ľubomír Drahovský. "Obchod, ktorý je v rukách slovenského kapitálu, sa stiahol do regiónov, odkiaľ vzišiel. Nie je schopný expandovať a pospájať predajne do veľkých sietí," tvrdí Drahovský. Podľa neho sa zatiaľ úplne nepotvrdzujú očakávania, že obchodná sieť CBA SK, združujúca slovenských obchodníkov v regiónoch, bude mať jednoznačný úspech. "Slovenskí obchodníci, ktorí boli v minulosti úspešní a rozhodujúci v regiónoch, smerujú svoju činnosť skôr do oblasti prenájmu predajní a skladov, čo signalizuje, že už nemajú rezervy na svoje podnikanie v obchode," dodáva Drahovský. Podľa neho celkový obrat obchodníkov v poslednom období už výrazne nerastie, iba sa obraty prerozdeľujú medzi najsilnejších hráčov na trhu. "Pred rokom 2000 rástli obraty nasilnejších obchodníkov medziročne v desiatkach percent, v posledných rokoch sú to už len percentuálne nárasty," doplnil.
StoryEditor
Chýba pohľad na obchod ako živý organizmus
Obchod je najdemokratickejším sektorom, ktorý sa každodenne podrobuje hlasovaniu o dôvere zo strany spotrebiteľov. Tak charakterizuje odvetvie, ktoré je druhým najväčším zamestnávateľom v Európe Peter Bernert, prezident Eurocommerce, organizácie, ktorá združuje európskych obchodníkov.