Kto chce cestovať v rámci Slovenska verejnou dopravou a nechce sa počas cesty "upiecť", mal by si vybrať diaľkový spoj. Pri ostatných je šanca, že narazí na klimatizovaný autobus, mizivá. Lepšie je to v medzinárodnej doprave, ktorú upravuje európska legislatíva. Klimatizácia je dnes povinná na všetkých medzinárodných linkách, kým v rámci krajín ide zatiaľ len o odporúčanie.
Európske štandardy sa však majú sprísniť aj vo vnútroštátnej doprave.
Slovenské SAD-ky v tomto smere investujú tam, kde to ide, najmä do lukratívnejšej oblasti diaľkových liniek. Cestujúci v prímestských autobusoch však o klimatizácii môžu iba snívať. Svetlou výnimkou je napríklad jeden autobus v SAD Prievidza, ku ktorému by mal pribudnúť ešte jeden.
Z Košíc pohodlne len do Bratislavy
V SAD Banská Bystrica prevádzkujú šesť diaľkových autobusov s klimatizáciou. "Vozidlový park sme obnovili v apríli, tento rok už investovať neplánujeme," povedal Ján Žambor z banskobystrického podniku. Košická SAD tento rok kúpila až sedem nových klimatizovaných vozov, spolu ich má osem a všetky premávajú do Bratislavy. "Na rok 2007 zatiaľ neuvažujeme s obnovou autobusov. Spolu vrátane medzinárodných liniek je ich už 28 klimatizovaných," povedal Juraj Palai z košického podniku.
Ani bratislavská SAD nemá dostatok pohodlných vozov. "Do rôznych kútov Slovenska bude od 1. júla premávať osem klimatizovaných autobusov," povedal vedúci dopravy Ladislav Badžo. Z Bratislavy sa v príjemnom vzduchu dá dostať do Prešova, Michaloviec, Brezna, Banskej Bystrice, Žiliny, Komárna, Bojníc, a dokonca aj do neďalekej Trnavy.
Iba niektorí vodiči sa nevaria
V bratislavskej MHD sú klimatizované iba kabíny vodičov autobusov, električiek a trolejbusov. Modernizácia kabíny s nevyhnutnými úpravami vozidla vyjde približne na pol milióna korún. Nové autobusy Solaris, ktoré premávajú v Bratislave len niekoľko dní, majú zabudovanú už elektronickú klimatizáciu.
"V prípade cestujúcich by bola klimatizácia vzhľadom na časté otváranie dverí na zastávkach neúčinná," povedal vedúci technického odboru Dopravného podniku Bratislava Juraj Mesík pre ČTK. Jeho slová potvrdzujú fakt, že na Slovensku máme zastaraný vozový park a málo peňazí na jeho obmenu. Tento problém totiž vo vyspelejších krajinách v prípade nových autobusov nemajú.
V uliciach hlavného mesta jazdí s klimatizovanou kabínou vodiča 207 z celkového počtu 458 autobusov, tridsať zo 132 električiek, najhoršie pracovné podmienky majú vodiči 131 trolejbusov, keďže kabínu s klimatizáciou majú z nich len dva.
V Košiciach počas posledných dvoch rokov nakupujú už len autobusy s klimatizovanou kabínou. Z celkového počtu 203 však majú lepšie pracovné podmienky len vodiči 35 vozov. "Nejde o klasickú klimatizáciu, ako majú nové autobusy v Bratislave, ale o vodný filter," spresnil technický riaditeľ Dopravného podniku Košice Juraj Krempaský. Stovka električiek a 27 trolejbusov kabíny klimatizované nemajú.
Komfort vzrastie aj vo vlakoch Intercity
Železnice denne ponúkajú klimatizované súpravy vo všetkých štyroch vlakoch Intercity z Bratislavy do Košíc a v rýchlikoch Dargov a Spišan. V roku 2005 pribudlo 15 klimatizovaných vozňov, v tomto to bude dvadsať, v budúcom tridsať. "Tento trend chceme udržať aj naďalej, celkovo je v pláne 36 vlakov," povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Premena starých vozňov na klimatizované vyjde prepravcu ročne na približne päť a pol milióna korún. V pláne sú aj nové. "Desať kusov úplne nových predĺžených vozňov dostaneme v druhom polroku 2007. Mali by nahradiť Intercity vozne z Bratislavy do Košíc. V nich sa už počíta s elektromagnetickou brzdou pre rýchlosť 160 km/h," povedal Čikovský. Ďalšie dodávky budú pokračovať podľa výsledkov výberových konaní, ktoré už boli predbežne vyhlásené.
Čo plánujú železnice modernizovať
rýchliky z Bratislavy do Prievidze
vymenia kožené za látkové poťahy v 20 osobných vozňoch
motorové vozne v okolí Lučenca a Fiľakova, v roku 2007 aj Prievidzia - Handlová - Horná Štubňa
motorové medziregoinálne vlaky Prešov - Humenné