StoryEditor

Korupcia nám pije krv aj po kampani

10.06.2003, 00:00
Pokles tolerancie ku korupcii, posilnenie vedomia, že ju možno obmedzovať najmä prostredníctvom agenta provokatéra, väčšou informovanosťou v médiách a oznamovaním tých, čo úplatky berú i väčším tlakom na tých, ktorí ich dávajú.
  • Obchodníci chcú trvdší postih zlodejov
  • Pokles tolerancie ku korupcii, posilnenie vedomia, že ju možno obmedzovať najmä prostredníctvom agenta provokatéra, väčšou informovanosťou v médiách a oznamovaním tých, čo úplatky berú i väčším tlakom na tých, ktorí ich dávajú, sú vraj výsledkom kampane Korupcia nám pije krv. Zistila to už v apríli agentúra Markant, ktorá bola súčasťou konzorcia. To na kampaň získalo 450-tisíc eur z fondu Phare.
    Oproti prieskumu spred roka sa podľa Markantu najviac zvýšil počet tých, ktorí si myslia, že by bolo lepšie môcť si u doktora zaplatiť ako dávať úplatok a že keď sa staneme členom EÚ, korupcia sa u nás zníži. Najviac ľudí si však ďalej myslí, že "s korupciou nepohneme, kým za ňu nezavrú pár veľkých rýb" a že "bude kvitnúť, kým sa nezlepší kontrola".
    Kampaň Korupcia nám pije krv sa začala vo februári upírmi na 450 billboardoch, šiestich bigboardoch a inzerciou v printových médiách. Projekt by mal pokračovať v televíznych spotoch, kde bude obhajovať svoje postoje upír z pohľadu úradníka a obeť z pohľadu občana. Podľa vedúceho realizačného tímu projektu Ivana Gabala z pražskej firmy Gabal, Analysis & Consulting, až 63 percent ekonomického úspechu podnikateľov spája verejnosť s podozrením z korupčných praktík. Minister spravodlivosti Daniel Lipšic sa k účinnosti "upírej kampane" vyjadril pre média veľmi zdržanlivo. Podľa neho je prvým krokom prísna a vymožiteľná legislatíva vrátane zákona o špeciálnom prokurátorovi a využívanie korunných svedkov aj v korupčných kauzách.
    Výsledky kampane podľa agentúry Markant
    Všimlo si priebeh kampane

    39,5 % (493 respondentov)

    z nich kampaň zaujala 

    51 %

    spojenie s upírom si všimlo 9,10 %
    kampaň považuje za aktuálnu  60,60 %
    kampaň označilo za nechutnú 18,30 %
    Zdroj: Agentúra Markant, prieskum na vzorke 1 247 respondentov

    Protikorupčné opatrenia pripravované vládou
    – právna úprava lobingu
    – zmena zákona o verejnom obstarávaní
    – ústavný zákon o konflikte záujmov
    – zníženie rozsahu poslaneckej a sudcovskej imunity
    – návrh zákona o preukazovaní pôvodu majetku
    – zmena systému poskytovania licencií 
    – právo verejnosti vyjadrovať sa k legislatívnym zmenám.  
    Zdroj: Vystúpenie ministra spravodlivosti Daniela Lipšica na konferencii Ako očistiť podnikateľské prostredie na Slovensku od korupcie.

     

    menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
    24. november 2024 19:30