Oproti prieskumu spred roka sa podľa Markantu najviac zvýšil počet tých, ktorí si myslia, že by bolo lepšie môcť si u doktora zaplatiť ako dávať úplatok a že keď sa staneme členom EÚ, korupcia sa u nás zníži. Najviac ľudí si však ďalej myslí, že "s korupciou nepohneme, kým za ňu nezavrú pár veľkých rýb" a že "bude kvitnúť, kým sa nezlepší kontrola".
Kampaň Korupcia nám pije krv sa začala vo februári upírmi na 450 billboardoch, šiestich bigboardoch a inzerciou v printových médiách. Projekt by mal pokračovať v televíznych spotoch, kde bude obhajovať svoje postoje upír z pohľadu úradníka a obeť z pohľadu občana. Podľa vedúceho realizačného tímu projektu Ivana Gabala z pražskej firmy Gabal, Analysis & Consulting, až 63 percent ekonomického úspechu podnikateľov spája verejnosť s podozrením z korupčných praktík. Minister spravodlivosti Daniel Lipšic sa k účinnosti "upírej kampane" vyjadril pre média veľmi zdržanlivo. Podľa neho je prvým krokom prísna a vymožiteľná legislatíva vrátane zákona o špeciálnom prokurátorovi a využívanie korunných svedkov aj v korupčných kauzách.
Výsledky kampane podľa agentúry Markant | |
Všimlo si priebeh kampane |
39,5 % (493 respondentov) |
z nich kampaň zaujala |
51 % |
spojenie s upírom si všimlo | 9,10 % |
kampaň považuje za aktuálnu | 60,60 % |
kampaň označilo za nechutnú | 18,30 % |
Zdroj: Agentúra Markant, prieskum na vzorke 1 247 respondentov |
Protikorupčné opatrenia pripravované vládou |
– právna úprava lobingu |
– zmena zákona o verejnom obstarávaní |
– ústavný zákon o konflikte záujmov |
– zníženie rozsahu poslaneckej a sudcovskej imunity |
– návrh zákona o preukazovaní pôvodu majetku |
– zmena systému poskytovania licencií |
– právo verejnosti vyjadrovať sa k legislatívnym zmenám. |
Zdroj: Vystúpenie ministra spravodlivosti Daniela Lipšica na konferencii Ako očistiť podnikateľské prostredie na Slovensku od korupcie. |