Existenčné problémy či zastavenie rastu firiem. Toto sú najčastejšie dôsledky meškajúcich úhrad faktúr zo strany zákazníkov. V rámci celej Európy pre tento problém stopne investície každá štvrtá spoločnosť.
O prežitie bojuje až 17 percent firiem. Ukázala to najnovšia štúdia European Payment Practices spoločnosti EOS, ktorá sa zaoberá správou a manažmentom pohľadávok.
Na Slovensku meškajúce alebo neuhradené platby brzdia rozvoj investícií v prípade 28 percent spoločností. Obavy o vlastné prežitie uviedlo 11 percent respondentov. Z hľadiska platobnej disciplíny za tovary a služby s omeškaním platí 23 percent zákazníkov. Úplne nevymožiteľné sú pritom štyri percentá pohľadávok.
V Európe je situácia o niečo lepšia. Faktúry sú uhrádzané neskoro v 19 percentách prípadov a v 3 percentách ich zákazníci neplatia vôbec.
"Úroveň investícií je dôležitým ukazovateľom rastu spoločností, a teda aj celého hospodárstva danej krajiny. Chýbajúce platby od zákazníkov sú veľmi bolestivé, najmä pre malé a stredné podniky, ktoré nemajú podporu finančne silných akcionárov," uviedol v správe pre médiá konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko Michal Šoltes.
Dôsledky zlej platobnej disciplíny sú v jednotlivých krajinách Európy rôzne. Prieskum ukázal, že v dôsledku neplatenia faktúr až 39 percent gréckych spoločností zastaví investície, v Maďarsku a Chorvátsku tak koná každá tretia spoločnosť.
V Českej republike a Poľsku investuje menej než 18 percent firiem. Naopak, nemecké spoločnosti brzdia investície len v 7 percentách prípadov.