Protimonopolný úrad nepovolil predaj 66 percent akcií bratislavského letiska konzorciu TwoOne, zloženého z viedenského letiska, Penty a rakúskej banky Raiffeisen. Podľa neho by totiž ovládnutím letiska získala Viedeň regionálny monopol.
Teraz sú na rade ministerstvo dopravy a Fond národného majetku, aby naplnili augustové odporúčanie vlády a do konca týždňa odstúpili od privatizačnej zmluvy. Kabinetu premiéra Roberta Fica sa tak splní prvý z cieľov neprivatizovať strategické podniky.
Penta napáda termín rozhodnutia
Penta spochybňuje aj termín rozhodnutia. Úrad si doposiaľ lehotu predĺžil až dvakrát, teraz však podľa partnera Penty Jozefa Oravkina rozhodol o vyše mesiaca skôr, "aby tak spravil v termíne, dokedy majú ministerstvo aj fond odstúpiť od zmluvy". TwoOne sa proti rozhodnutiu odvolá.
Protimonopolný úrad obvinenia odmieta. Posledné námietky účastníkov konania zapracoval na prelome augusta a septembra, a preto "nebol žiadny dôvod vyčkávať na uplynutie zákonnej lehoty v októbri". "To, že sa Pente nepáči raz pomalosť a raz rýchlosť v konaní úradu, nemôžeme ovplyvniť," povedala jeho hovorkyňa Alexandra Bernáthová. Termín na rozhodnutie mal vypršať 19. októbra.
Po odvolaní bude o letisku rozhodovať Rada úradu, ktorá však podľa Oravkina po odstúpení od zmluvy už zasadať nemusí.
Na kroky kompetentných pritom nebude treba dlho čakať. "Ohľadne odstúpenia od zmluvy postupujeme v súlade so stanoviskom vlády," povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík. "Zajtra (dnes - pozn. red.) sa bude otázkou zaoberať prezídium," dodala hovorkyňa Fondu národného majetku Tatjana Lesajová.
Regionálny monopol
Pri posúdení koncentrácie letísk Protimonopolný úrad vidí problém v ohrození nízkonákladových spoločností. "Problematické sú pravidelné regionálne lety. Môže dôjsť k obmedzeniu jediného efektívneho konkurenta Viedne a k regionálnemu monopolu," uvádza sa v stanovisku úradu.
Konzorcium však tvrdí, že majetkové prepojenie letísk by prospelo konkurencii. Kúpa bratislavského letiska by podľa Penty pomohla cestujúcim aj leteckým spoločnostiam. Napríklad stavba rýchlodráhy, ku ktorej po odstúpení od privatizačnej zmluvy asi nedôjde. V rozhodnutí úradu vidí Penta minimálne 15 chýb. "To, že Pente nevyhovuje náš záver, neznamená profesionálne pochybenie úradu," dodala Bernáthová.
Konzorcium v prípade odstúpenia štátu od zmluvy zvažuje až dve medzinárodné žaloby, vyplývajúce z kúpno-predajnej zmluvy a dohode Rakúska a Slovenska o ochrane investícií. "Vyzývame ministerstvo, aby do konečného rozhodnutia Rady úradu neodstúpilo od platnej zmluvy," dodal Oravkin.
2004
14. september - Dzurindova vláda schválila koncepciu privatizácie
2005
11. júl - vláda inzerátom ponúkla predaj 66 percent akcií
5. september - predbežné ponuky do výberového konania podalo 8 záujemcov
16. september - na užší zoznam sa dostalo 5 záujemcov (TwoOne, Abertis, Independent Slovak Airport Partners, Vinci spolu s A-way, Tepe Akfen)
10. november - Vinci a A-way odstúpili
22. december - výberová komisia navrhla TwoOne za víťaza
2006
19. január - koaličná rada rozhodla, že TwoOne a Abertis majú svoje finančné návrhy zlepšiť
27. január - TwoOne ponúklo dodatočných 4,525 miliardy korún, Abertis 3,307
1. február - vláda schválila predaj letísk konzorciu TwoOne
10. február - ministerstvo dopravy, FNM a TwoOne podpísali privatizačnú zmluvu
14. marec - Protimonopolnému úradu začala plynúť lehota na vydanie rozhodnutia
5. jún - úrad si predĺžil lehotu do 14. augusta
14. august - úrad schválil predaj košického letiska, v otázke Bratislavy ju predĺžil do 19. októbra
11. september - TwoOne obdržalo nesúhlas úradu s privatizáciou Bratislavy