Sťažnosti zákazníkov Slovenského plynárenského priemyslu na rozdiely medzi vyúčtovaním odberu plynu a stavom plynomeru nie sú zriedkavé. Môžu si zákazníci plynární merať spotrebu aj sami?
SPP akceptuje tzv. samoodpočty, keď si stav plynomeru a odber skontroluje klient. "V prípade, že v čase návštevy našich pracovníkov nie je v domácnosti nikto doma, zanechajú na mieste korešpondenčný lístok, ktorým treba odber nahlásiť," uviedla pre HN hovorkyňa podniku Dana Kršáková. Stav môže zákazník ohlásiť aj telefonicky, alebo prísť na jedno z 55 zákazníckych centier. Plyn sa odpočítava podľa platných cien.
SPP odpočítava stav plynomerov dvakrát ročne. Jeden odpočet je riadny a ďalší kontrolný má overiť údaje o spotrebe plynu. Odpočtový rok je pritom totožný s kalendárnym. Výnimkou je zvolenský región, kde plynári používajú tzv. cyklický spôsob účtovania viackrát ročne. Ak pracovníci SPP stav plynomeru zaznamenajú neskoro a medzičasom sa zmenili ceny, zohľadnia pri odpočtoch tie staré.
Ako pre HN povedal podpredseda regulačnej rady Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Ján Klepáč, zákazník má v prípade, že sa mu nezdá fakturovaný odber reálny, nárok na kontrolný odpočet. Rovnako si môže dať skontrolovať plynomer. Ak sa však nezistí chyba, účtuje mu SPP výdavky na takúto kontrolu. "Po vstupe Slovenska do Európskej únie bude viac priestoru na akceptovanie samoodpočtov," dodal s tým, že k tomu prispeje nový zákon o energetike, pripravovaná sekundárna legislatíva a nové obchodné podmienky na postupne liberalizovanom trhu.
Podľa vyhlášky ministerstva hospodárstva, ak nie je možné zistiť skutočný odber plynu za čas, keď je mimo prevádzky, určí sa spotreba dohodou so zákazníkom. Pokiaľ na túto dohodu nie je ochotný pristúpiť alebo nenahlásil reálne čísla, určí odber SPP, väčšinou podľa spotreby predchádzajúceho roka. Od januára do novembra minulého roka plynárne predali 5,9 miliardy kubických metrov zemného plynu. Podľa predsedu Združenia odborníkov plynových zariadení Milana Novodomského majú súčasné plynomery, ktoré SPP inštaluje, nízku poruchovosť a nesprávne počítajú len výnimočne.
V Česku merajú častejšie
Na rozdiel od Slovenska sa odpočty v susednom Česku robia priebežne počas celého roka. Na tento spôsob prešla Jihomoravská plynárenská už od začiatku minulého roka. Avšak podobne ako na Slovensku, ak zákazník nie je po samoodpočte schopný nahlásiť stav plynomeru, pristúpi sa k štatistikám z predchádzajúceho roka. Pri reklamáciách je to inak: Zákazník, ktorý namieta voči naúčtovanému odberu, musí oznámiť skutočný stav plynomeru. Tiež by mal preukázať, že stav plynomeru eviduje pravidelne. Jednotlivé prípady sa riešia individuálne. Samoodpočet sa pri reklamácii štandardne uznáva aj v Stredočeskej plynárenskej. Pod samoodpočtom sa rozumie záznam aktuálneho stavu plynomeru k dátumu zmeny cien zemného plynu, ktorý má zákazník oznámiť telefonicky alebo písomne. Ak potom pri výpočte faktúry plynári zistia rozdiel, vykonajú kontrolný odpočet.
StoryEditor
Plyn môžete merať sami, ale pravdivo
SPP odpočítava stav plynomerov dvakrát ročne. Jeden odpočet je riadny a ďalší kontrolný má overiť údaje o spotrebe plynu. Odpočtový rok je pritom totožný s kalendárnym. Výnimkou je zvolenský región, kde plynári používajú tzv. cyklický spôsob účtovania viackrát ročne. Ak pracovníci SPP stav plynomeru zaznamenajú neskoro a medzičasom sa zmenili ceny, zohľadnia pri odpočtoch tie staré.

