Na začiatku roka 2017 ste rozbehli repozicioning, resp. kompletnú zmenu stratégie. Podarilo sa vám naplniť stanovené ciele?
Najväčšiu zmenu Poštovej banky v histórii sme začali pripravovať už v roku 2015. Bolo to potrebné, pretože sme v nej videli obrovský nevyužitý potenciál rastu. Povedali sme si, že vieme spraviť veľa vecí, ktoré ju vedia posunúť dopredu. Navyše, banka bola braná za takú starú dámu na bankovom trhu, orientovaná viac na obyvateľstvo z menších miest, vidieka a prevažne starších obyvateľov. Potenciál tohto trhu bol vyčerpaný. Preto sme hľadali novú stratégiu na ďalších desať rokov. V roku 2017 sme pristúpili k výraznému rebrandingu a repozicioningu. Dnes môžem povedať, že ciele, ktoré sme si predsavzali splniť v roku 2020, splníme už v roku 2019. Ide hlavne o väčší dôraz na retail. Darí sa nám hlavne v raste predaja spotrebných úverov. V priebehu dvoch rokov sme zvýšili tempo predaja nových úverov o 76 percent. Prekonali sme prvú miliardu poskytnutých úverov pre spotrebiteľov a v súčasnosti každý piaty poskytnutý úver je z Poštovej banky. Druhý veľký úspech je 15-percentný medziročný rast aktívnych klientov. Zároveň sme zintenzívnili spoluprácu so Slovenskou poštou, kde sme otvorili nové špecializované predajné miesta.
Akých klientov sa Vám podarilo pritiahnuť po týchto zmenách? Omladzuje sa klientela?
Oslovujeme klientov mladších o 13 rokov. Priemerný vek novoprichádzajúcich klientov je dnes okolo 43 rokov, pričom priemerný vek nášho klienta je okolo 56 rokov.. Dnes sú to najmä rodiny, a to vďaka hypotékam, ktoré nám pôvodne chýbali.
Čo najviac pritiahlo mladších klientov?
V prvom rade ide o komunikáciu banky a produkty. To je kombinácia, ktorá je neoddeliteľná. Kampane, ktoré aj tento rok máme, enormne dobre fungujú. Spolu s tým, že prinášame nové produkty, napríklad štartovacie pôžičky, Google Pay, doplnili sme nevyhnutnú mobilnú aplikáciu, vernostný program Peniaze s5 a veľa ďalších inovácií, ktoré keď spojíte s dobrou reklamou, naozaj fungujú.
Vytvorili ste úplne novú digitálnu banku 365 banku. Neobávate sa podobného osudu, aký stihol Zuno banku?
Zuno banka vznikla ako internetová banka a v inej situácii na trhu s trochu špecifickým účelom. Preto sa neobávame podobného osudu 365.bank. Keď sme si stanovili stratégiu Poštovej banky, vedeli sme, že táto banka nebude úplne pre mladú generáciu, napríklad mileniálov. Preto sme sa rozhodli vytvoriť 365.bank pre mladú generáciu afluentov. Inšpirovali sme sa tým, čo funguje vo svete a aplikovali na Slovensku. Mladí ľudia neradi chodia na pobočku, všetky veci vybavujú digitálne a sme radi, že sme jediná banka na Slovensku, v ktorej si založíte účet čisto digitálne, bez papierov. Zároveň si v 365.banke vyskúšame, čo by mohlo v budúcnosti fungovať aj v Poštovej banke. Vytvorili sme napríklad novinku PIE kód, čo je vlastne PIN kód zložený zo smajlíkov a inteligentné sporenie. Podobné inovácie, ktoré majú potenciál osloviť niečím novým mladú generáciu. Ide o prvú čisto mobilnú banku. Veríme, že práve tento kanál bude budúcnosť pre bankovníctvo.
Čo hovoria predbežné výsledky?
Sme zatiaľ v beta testovaní. Zatiaľ funguje len na pozvánku pre prvých tisíc klientov. Počet klientov budeme v týchto dňoch rozširovať, kedy každý klient dostane možnosť pozvať ďalších tridsiatich. Intenzívne sa dnes pripravujeme na spustenie banky pre verejnosť.
Vaša banka stojí na tradičnom bankovníctve. Otvorili ste digitál. Plánujete ešte nejaké ďalšie kroky prípadne akvizície?
Dlhodobo sme sa zamýšľali nad tretím pilierom pre banku a tým bude pre nás splátkový· predaj. Podarilo sa nám v uplynulých dňoch kúpiť sto percent spoločnosti Amico Finance, ktorú vlastnil Nay Elektrodom a ktorá je štvorkou na trhu splátkového predaja, s približne 11-percentným podielom. Je iné, keď úver klientovi môžeme poskytnúť na mieste, kde práve nakupuje. Sme klientovi oveľa bližšie v čase jeho rozhodovania. Je to v zásade nebankový produkt. Do tohto segmentu sme sa rozhodli ísť, pretože v ňom vidíme veľký potenciál s tým, že sa naň chceme pozerať trochu inak ako firmy, ktoré v ňom podnikali doteraz. Amico fungovalo iba v Nay-i. My sa však chceme pozrieť po všetkých distribučných kanáloch.
Ako plánujete Amico rozvíjať?
Máme pripravenú stratégiu, ale nechceme zatiaľ nič prezrádzať. Najprv celú transakciu musí schváliť regulátor a to môže trvať niekoľko mesiacov. Potom vám radi prezradíme stratégiu. Ale určite nechceme zostať štvorkou na trhu. Máme výrazne vyššie ambície.
Za akú sumu ste Amico kúpili?
Cenu po dohode s predávajúcim nebudeme zverejňovať.
Podľa našich informácií k vám smeruje brat prezidenta republiky, Jaroslav Kiska. Súvisí to so spomínanou akvizíciou Amico?
Pán Kiska je považovaný za otca splátkového biznisu na Slovensku. My sme v tomto segmente nováčik, preto sme s ním začali spolupracovať ako s poradcom.. Máme vlastnú stratégiu, ktorou by sme mohli ísť a práve pán Kiska nám poskytne pohľad človeka, ktorý vie, čo bude fungovať.
Čím sa chcete odlíšiť od konkurencie?
Inovatívnym prístupom a inovatívnymi produktami a uživateľským zážitkom.
Budete s Amicom cieliť na mladších klientov?
Paradoxne, ľudia na Slovensku si myslia, že splátkový predaj je trochu prežitý produkt. Nie je to vôbec tak. Aj vo svete vzniká veľa startupov, ktoré sa na splátkový predaj pozerajú celkom inak. My presne v toto veríme. Klienti splátkový predaj nevnímajú ako bankový produkt. Viete ho nastaviť zaujímavo aj pre mladšiu generáciu.
Vidíte potenciál rastu aj napriek sprísneným podmienkam pri pôžičkách?
Podmienky úverovania sa výrazne sprísnili. Na jednej strane bol tento krok veľmi správny, aby sa trh nebankoviek prečistil. Na druhej strane bola regulácia spravená príliš prudérne. Výsledkom je, že podľa našich prepočtov stratil nebankový segment potenciál dvesto miliónov eur ročne, a to u zodpovedných klientov, ktorí svoje záväzky bez problémov splácali.. Dnes sú títo klienti nefinancovateľní a my v tomto vidíme obrovský problém, pretože neverím, že kto si roky požičiaval a vie splácať, že si zrazu požičiavať prestane. Obávam sa, že títo ľudia odišli niekde mimo regulovaného sveta a to nie je nič, čo by zákonodarca chcel.
Prejdime k hypotékam. NBS od júla obmedzila poskytovanie nových hypotekárnych úverov. Pocítili ste zvýšený záujem klientov o hypotéky tesne pred vstupom regulácií do platnosti?
Určite áno. Ten nárast bol v mesiaci máj a hlavne jún. V máji sme evidovali nárast o desať percent voči predchádzajúcemu obdobiu, v júni bol tento nárast výraznejší, a to o 35 percent oproti priemeru podaných žiadostí v predchádzajúcom období. Na trhu hypoték sme úplný nováčik. Hypotéky poskytujeme vyše roka. Podarilo sa nám poskytnúť hypotéky v objeme asi 200 miliónov a na trhu máme podiel asi 0,6 percenta. Aj v tomto segmente vidíme veľký potenciál, teraz je pre nás dôležité zoptimalizovať procesy, aby sme boli lepší ako štandard trhu v rýchlosti a kvalite poskytnutia úveru.
Plánujete nejaké nové produkty v rámci hypoték?
Pred rokom sme prišli s hypotékou so zápočtom úspor. To znamená, že klientovi sa znižuje sadzba podľa toho, koľko má v banke úspor. Tento produkt je vo svete rozšírený, ale na Slovensku jeho čas ešte len príde.. Preto sme sa v druhom polroku minulého roka rozhodli ísť cestou štandardnej hypotéky a následne sme zaznamenali nárast predajov. Čiže chceme novinky, ale nie každá sa uchytí.
Hovoríte, že chcete omladzovať klientelu, do kampane ste nasadili Fantomasa a Angeliku. Na akú generáciu ste cielili?
Kampane boli zamerané na strednú generáciu, ale cielili sme aj na mladších. Zaujímavé pri Fantomasovi je, že napriek tomu, že ho ľudia nepoznajú, ho lepšie pochopili ako Angeliku, pretože pri nej naozaj musíte poznať kontext. Napriek tomu, že sme cielili na strednú generáciu, podarilo sa nám podľa prieskumu týmito kampaňami zabodovať aj v kategórii 15 až 24 rokov.
Vidíte priestor v ďalšom rozširovaní Poštovej banky?
Tieto tri piliere (retailová, digitálna a splátková časť – pozn. red.) zatiaľ postačujú. Máme veľmi silný štvrtý pilier a to sú naše dcérske spoločnosti. Máme Prvú penzijnú, máme poisťovňu, máme DSS-ku a tieto dcérske spoločnosti spolu s Poštovou bankou vedia klientovi poskytnúť komplexnú starostlivosť vo financiách. Zaoberáme sa aj spoluprácou s fintech spoločnosťami. Založili sme fintechový fond, zároveň spolupracujeme napríklad s peer to peer spoločnosťou Zinc, s ktorou sme ukončili pilotný projekt.
Ako budú mladí ľudia vnímať banky v horizonte desiatich rokov? Budú chcieť ešte chodiť na pobočky?
Verím, že o niekoľko rokov, bude smerovať ekonomika ku cashless (bezhotovostnej – pozn. red.) spoločnosti. Prím bude hrať čisto digitál. Horizonte desať až dvadsať rokov budú banky len veľmi ťažko hľadať využitie pre svoje pobočky. Dnes je v zásade hypotéka posledný produkt, ktorý sa nedá poskytnúť iba online, aj keď sa veľa bánk o to snaží. Je to však iba otázka času, kedy dokážeme produkty poskytnúť na digitálnej platforme. Väčšinu činnosti na pobočkách nahradia videhovory alebo chatboty, tie napríklad testujeme v 365 banke. Ale dovtedy budú pobočky nenahraditeľné v bankovom biznise.
citát: „Paradoxne, ľudia si myslia, že splátkový predaj je trochu archaický produkt. Nie je to úplne tak.“
Andrej Zaťko
Pred tým, ako prišiel na pozíciu riaditeľa Poštovej banky, pôsobil ako generálny riaditeľ slovenskej pobočky J&T Banky. Vyštudoval Fakultu hospodárskej informatiky Ekonomickej univerzity v Bratislave. V rámci spoločností v bankovom holdingu J&T Finance Group pracuje takmer vyše 20 rokov.