StoryEditor

Nemci mapujú prešlapy verejnej správy

03.10.2005, 00:00
Keď nemecké Združenie daňových poplatníkov tasí čierny notes, vládne v štátnej správe stav najvyššieho ohrozenia. Združenie totiž každoročne vypracúva daňové prehrešky vlády, ktoré však zhoršujú bez tak napätú rozpočtovú situáciu.

Keď nemecké Združenie daňových poplatníkov tasí čierny notes, vládne v štátnej správe stav najvyššieho ohrozenia. Združenie totiž každoročne vypracúva daňové prehrešky vlády, ktoré majú v tomto roku široký záber: od hriešne drahých a nikdy nevybudovaných kúpeľov cez omylom vyasfaltované cesty až po reklamné kampane spolkovej vlády.

Pridrahá komika
Stovke prípadov, ktoré združenie uvádza vo svojom zozname, nechýba komická stránka. Prezidentovi združenia Karlovi Heinzovi Däkemu však do smiechu nie je. "Vzhľadom na núdzovú situáciu, v ktorej sa nachádza väčšina rozpočtov, sa s každým premrhaným eurom zvyšuje zadlženosť, a teda aj bremeno pre budúce generácie," povedal pre Spiegel Online. Podľa neho sú príklady, uvedené v 68-stranovom dokumente, iba vrcholcom ľadovca.
Žiadajú postihy
Nemecko, spolkové štáty a obce za posledných 12 mesiacov premrhali zhruba 30 miliárd eur a celkovo sa nehospodárne použilo zhruba päť percent verejných výdavkov. Niekedy to boli technické nehody, ktoré náhle pohltili stá tisíce eur, no podľa čiernej knihy sú mnohé projekty jednoducho zle naplánované. Däke preto žiada, aby sa v Nemecku zaviedla trestnoprávna zodpovednosť za zneužitie postavenia štátneho úradníka a vytvorila sa inštitúcia žalobcu štátnej správy. Ten, kto poruší princípy hospodárnosti, musí byť volaný na zodpovednosť takisto ako ten, kto sa vyhýba daňovým povinnostiam. Podľa neho by mali byť možné aj disciplinárne postihy zodpovedných úradníkov so spätnou platnosťou.


Niektoré prehrešky vo výdavkoch

- Trasa pre rýchlovlaky ICE medzi Mníchovom a Norimbergom. Podľa projektu z konca 80. rokov mala stáť 2,7 miliardy mariek. V skutočnosti však výstavba 171-kilometrovej trate výjde na 3,6 miliardy eur, pretože ťažký terén podstatne komplikuje stavebné práce. Alternatívna trasa cez Augsburg by pritom daňových poplatníkov vyšla o miliardu eur lacnejšie. Primárna trasa cez Ingolstadt však skráti cestovanie o 23 minút, čo inými slovami znamená, že každá ušetrená minúta teraz stojí 65,2 milióna eur.

- Výstavba moderného kúpeľného centra v mestečku Bodenmais. Na projekte sa pracuje od roku 1971. Po bojoch o vhodnú lokalitu výstavby bol v roku 1999 najatý architekt. Náklady na etapu plánovania dosiahli takmer 1,2 milióna eur, no potom sa začali množiť sťažnosti ľudí zo susedstva a spory medzi účastníkmi projektu doteraz znemožňujú vypracovanie konečného návrhu. Firma prizvaného architekta medzičasom skrachovala. No Bodenmais sa svojich plánov nevzdal.

- Mníchov - Svetové mesto so srdcom. Mesto oživiloslogan, ktorý vznikol pre Olympijské hry v roku 1972. Z celkového rozpočtu 1,3 milióna eur sa 180-tisíc eur použilo na koncepciu a správu loga Mníchov ťa má rád, kde slovné spojenie mať rád nahrádza srdce. K tomu sa pridružila reklamná kampaň a výsledkom bola značka, v ktorej je možné srdce naplniť rôznym obsahom. Združenie sa však pýta, či táto transplantácia srdca bola vzhľadom na prázdnu pokladnicu naozaj potrebná.

- Asfaltový omyl v dedine Mönchengladbach-Wickrath. Obecný úrad pre neskúsenosť a omyl nového zamestnanca nechal položiť asfaltový koberec na štrkovej ceste. Problém je v tom, že úrad teraz musí uviesť cestu do pôvodného stavu, pretože vedie cez chránenú oblasť, kde sú zakázané cesty s nepriepustným povrchom. Tento omyl stál 15-tisíc eur.

- Najdrahšie parkovisko v Nemecku. Takýmto titulom sa pýši krajinská vláda Hesenska, ktorá sa chcela zbaviť zanedbaného pozemku v susedstve svojej budovy a takmer za 8,5 milióna eur kúpila týchto 4 200 m2. Podľa združenia je viac než otázne, či sa vôbec niekedy nájde investor alebo nájomník, takže zatiaľ bude na pozemku parkovisko.

- Snaha o lepší imidž Úradu práce. Úrad sa premenoval na Agentúru práce a vyhlásil súťaž na nové logo. Návrh nového loga a novej farebnosti na informačných materiáloch stál 100-tisíc eur. Pôvodné logo tvorilo červené A v bielom kruhu. Nové logo je výrazne odlišné: A je biele a kruh červený. Náklady na výrobu nových materiálov pre všetky úradovne nie sú známe, rovnako ani náklady na celú kampaň. Nové pečate, pečiatky a tabule však stáli 358-tisíc eur.

Zdroj: Spiegel Online

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 14:51