StoryEditor

Zlacnenie benzínu môže byť reálne

02.05.2007, 00:00
Ceny benzínu by po intervencii vlády mohli klesnúť. Štát by sa však musel dohodnúť so všetkými maloobchodnými predajcami alebo pristúpiť k regulácii trhu. Už dnes sú cenové rozdiely na jednotlivých pumpách aj tri koruny na liter - závisí to hlavne od cenovej stratégie obchodníkov a konkurencie.

Vláda tento krok nevylučuje, viac však bude jasné po ďalších rokovaniach so Slovnaftom tento týždeň.
Budú rokovať
Kým v Bratislave alebo iných lokalitách so silnou konkurenciou možno liter benzínu bežne natankovať za 36 korún, hlavne v malých obciach na strednom a východnom Slovensku ceny atakujú úroveň 39 korún. Vláda by teoreticky mohla pristúpiť k regulácii maloobchodných cien, umožňuje jej to nedávna novela regulačného zákona.
"Je to jeden z možných smerov, je ich tam však viac," pripustil hovorca ministerstva hospodárstva Branislav Zvara s tým, že jasnejšie bude až po skončení rokovaní. Konkrétne plány ministerstva nechcel komentovať, kým neskončia vyjednávania. Minister Ľubomír Jahnátek rokoval s vedením bratislavskej rafinérie v pondelok, diskusie ešte budú pokračovať.
Že plánujú rokovať aj s inými obchodníkmi na trhu, zatiaľ na ministerstve nepotvrdili. "Monopolný je Slovnaft," dodal Zvara.
Zástupcovia bratislavskej rafinérie upozorňujú, že ceny na Slovensku stúpli menej ako na svetových burzách, a že benzín je dnes lacnejší oproti stavu spred roka, keď ropa stála približne rovnako. Dôvodom je silnejšia koruna. "Ceny stanovujeme v súlade s ostatnými rafinériami v Európe a vo svete," povedala hovorkyňa Slovnaftu Hana Šimková.
Slovnaft je lídrom aj na maloobchodnom trhu, kde mu patrí vyše dvesto zo zhruba 700 čerpacích staníc. Konkurenti spravidla reagujú na zmeny cien v sieti patriacej bratislavskej rafinérii.
Regulujú aj Slovinci
Ceny benzínu sa regulujú aj v Slovinsku. Krajina využila tento nástroj na udržanie inflácie, ktorá bola najväčším problémov Slovincov pri príprave na prijatie eura. Benzín a naftu predávajú v Slovinsku dva hlavné reťazce, ktoré sú v súkromných rukách. Ceny pohonných látok sú však v celej krajine rovnaké.
Ako sme sa dozvedeli na slovinskom veľvyslanectve v Bratislave, slovinská vláda nereguluje ceny palív, ktoré tvorí trh, ale podľa vývoja na svetových burzách znižujú alebo zvyšujú výšku spotrebnej dane. Tá sa mení v rámci možností, ktoré povoľuje Európska únia. Brusel totiž pre všetky štáty stanovuje minimálnu výšku dane.
Úprava spotrebných daní by podľa analytika UniCredit Banky Viliama Pätoprstého bola morálnym riešením, keďže Slovensko má vyššie dane ako všetky okolité krajiny. Regulácia by navyše mohla znamenať ďalšie pokrivenia trhu, ako sú dlhé rady na pumpách alebo neochota firiem investovať.
"Je skutočné možné, že vysoké ceny pohonných látok sú odrazom protiprávnej cenovej politiky alebo výsledkom dohody obmedzujúcej súťaž v maloobchode. Potom však existujú štandardné nástroje a inštitúcie. Rozhodne by sa to nemalo riešiť na politickej úrovni bez dostatočných analýz, vychádzajúc len z toho, že rafinéria má vyššie zisky ako v minulosti," dodal Pätoprstý.

Možnosti vlády na zlacnenie benzínu
- dohodnúť sa so Slovnaftom a ďalšími predajcami
- využiť novelu regulačného zákona na začatie regulácie cien
- znížiť spotrebné dane

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 18:54