Generálnym riaditeľom Heineken Slovensko ste len od januára. Viete už, aký je slovenský zákazník? Hľadí skôr na cenu či na kvalitu piva?
Myslím si, že mu záleží na jednom aj na druhom. Stále je tu veľký rozdiel medzi mestami a vidiekom. Všetko súvisí so súčasným stavom ekonomiky a s disponibilným príjmom. V momente, keď ľudia začnú viac zarábať, viac cestovať a viac poznávať, byť otvorení online komunikácii, môžeme pozorovať, že ľudia si radi vyberajú z rôznych značiek a cena je už menej dôležitá. Samozrejme, je dôležitá vždy, ale záleží aj na hodnote peňazí. Či som ochotný zaplatiť takúto cenu za takýto produkt. No stále existuje veľká časť spoločnosti, ktorá je ochotná dať maximálne jedno euro za liter piva v PET fľaši, pretože chcú kvantitu za nízku cenu.
Minulý rok pivo zdraželo, informoval o tom napríklad váš hlavný konkurent Plzeňský Prazdroj. Dotkol sa rast cien aj produktov firmy Heineken?
My sme zvyšovali ceny napríklad v januári, tak v maloobchode, ako aj v segmente HORECA. Dôvodom bola nielen slabšia úroda, ale tiež drahšie obalové materiály a globálne vyššie ceny komodít. Takže sme museli zvyšovať ceny, začali sme v januári, ale chvíľku trvá, kým sa to naplno prejaví na pultoch. Takže zákazníci nemajú možnosť vidieť vyššie ceny hneď v prvom kvartáli, ale približne niekedy počas apríla. Objem predaného piva však napriek vyšším cenám neklesol, drží sa na stabilnej úrovni.
Aké máte skúsenosti so svojimi odberateľmi, teda napríklad s veľkými reťazcami? Je pravda, že na vás tlačia, aby ste vyrábali čo najlacnejšie alebo aj pod výrobné náklady?
Je pravda, že nadnárodní obchodníci majú obrovskú silu. No ani my nie sme malá spoločnosť. Samozrejme, že by sme chceli mať možnosť predávať produkty všetkým, avšak nie za každých okolností. Niekedy sa ocitáme v situácii, keď požiadavky už jednoducho nie sú namieste a musíme povedať „bohužiaľ, takto to nepôjde“, takže v niektorých predajniach, žiaľ, nie sme dostupní. Je to vlastne druh presilovej hry medzi dodávateľom a obchodníkom. Musíme sa s tým naučiť žiť.
Kedy naposledy došlo k takej situácii, že ste si povedali, že toto je už príliš?
Momentálne nemáme zastúpenie v CBA a viem, že náš konkurent Plzeňský Prazdroj aktuálne nie je dostupný v Bille. Nevedeli sme sa totiž dohodnúť s novým poľským manažmentom CBA, ktorý prišiel s požiadavkami, ktoré sme museli odmietnuť. My chceme pivo predávať, nie darovať.
Prazdroj vlani oznámil, že tento rok chystá nové programy – pivnú uličku a regálový predaj. Obe majú zákazníkom poskytovať pivný zážitok už od momentu nákupu. Chystáte niečo ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.