StoryEditor

Diaľničné mýto pomôže vlakom

22.09.2006, 00:00
Započítanie nákladov na mýto do cestovného by mohlo predstavovať okolo 80 korún. Autobusy by sa dostali do nevýhody oproti vlakom. Mýto majú podľa rezortu dopravy platiť aj záchranky a hasiči.
Plánované zavedenie diaľničného mýta pre vozidlá nad 3,5 tony od januára 2009 môžu výrazne pocítiť aj cestujúci na diaľkových autobusových linkách. Tie fungujú na komerčnom princípe bez regulácie cien. Lístok do Košíc dnes stojí okolo 500 korún v závislosti od dopravcu. Započítanie nákladov na mýto do cestovného by mohlo v tomto prípade podľa medializovaných informácií predstavovať okolo 80 korún. Autobusy by sa dostali do nevýhody oproti vlakom.
Cesta rýchlikom z Bratislavy do Košíc vo vagóne druhej triedy totiž stojí 518 korún a trvá minimálne pol hodinu kratšie než autobusom. Zdražením autobusového lístka na približne 580 korún by sa autobusy stali cenovo neatraktívne. Diaľničné mýto pre štandardnú Karosu do 12 ton má totiž stáť najmenej 2,70 koruny za kilometer.

Mýto dostanú naspäť
Podľa návrhu ministerstva dopravy nemajú byť od elektronického mýta oslobodené žiadne vozidlá. Ak by zákon prešiel vládou aj parlamentom, mýto by museli podniky SAD platiť aj za linky, ktoré vykonávajú verejný záujem do sto kilometrov v rámci prímestských spojov. Peniaze, ktoré zaplatili, by však mohli dostať späť.
Vláda totiž schválila zákon o cestnej premávke, ktorý prikazuje dorovnanie všetkých nákladov podnikov SAD súvisiacich s regulovanými cenami. Znamená to, že samosprávy budú musieť SAD-kám vrátiť mýto zaplatené Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ohrozené záchranky
Mýto majú podľa rezortu dopravy platiť aj záchranky a hasiči, ktorí si však dnes diaľničné známky kupovať nemusia. "Postoj ministerstva ma prekvapil. Poisťovňa nám prepláca 13 korún za kilometer, ale len pri jazde s pacientom, takže v skutočnosti je to polovica. Mýto by nás dosť zaťažilo," povedal riaditeľ dopravnej zdravotníckej služby Optimus Mikuláš Dunda.
Záchranka pôsobí v piatich mestách a vyše štvrtiny výkonov prejazdí na úsekoch, ktoré sa plánujú spoplatniť. Mesačne najazdí v priemere 40-tisíc kilometrov. Za približne desaťtisíc kilometrov by tak musela zaplatiť. "Neprevádzkujeme klasickú komerčnú činnosť, lebo ceny máme stanovené poisťovňami, neuplatňujeme si ani odpočty DPH," dodal Dunda. To by však platilo iba v prípade, ak by šlo o sanitky nad 3,5 tony. Také firma zatiaľ nemá.
Stanica prvej pomoci Červeného kríža v Banskej Bystrici jazdí hlavne na spoplatnených cestách. "Náklady na mýto by šli istotne na úkor investícií do novej záchranárskej techniky či platov," povedal Ján Benčík zo záchranky, ktorá disponuje troma vozidlami nad 3,5 tony. Mýto sa má týkať práve týchto vozidiel.

Požiarnici po diaľnici nejazdia
Pokiaľ požiarnici nezasahujú priamo na diaľnici, na miesto nehody sa dostávajú zväčša inými cestami. "Nevieme, koľko najazdíme po spoplatnených úsekoch, výpočty by trvali mesiac," povedala hovorkyňa hasičského a záchranného zboru Alena Bučeková. Výnimky by v prípade záchraniek a hasičov boli jednoduchším riešením než hľadať úľavy v daňovom systéme.

Odhad dĺžky spoplatnených úsekov (v km)
Typ cesty Od januára 2009 Plán ku koncu 2013
Diaľnice 403 659
Rýchlostné cesty 238 1300
Cesty prvej triedy 690

?

Spolu 1331

?

(Zdroj: Plán Národnej diaľničnej spoločnosti do konca roku 2008 a HN)
(Pozn.: Ceny budú predmetom výberového konania)
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. október 2024 15:44