Výber mýta za jazdu autobusov a nákladných vozidiel po diaľniciach a ďalších spoplatnených cestách na Slovensku v prvom tohtoročnom štvrťroku pokračoval v raste a dosiahol nový rekord. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes ČTK poskytol prevádzkovateľ mýtneho systému, spoločnosť SkyToll.
Od začiatku januára do konca júna zaplatili dopravcovia na mýtnom 110 miliónov eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka to predstavuje nárast o 3,6 percenta. Takmer 47 percent z vybraného mýta zaplatili zahraniční dopravcovia.
Sadzba závisí od druhu vozidla
Mýto za jazdu po diaľniciach, rýchlostných cestách a po vybraných úsekoch ciest prvej triedy musia zaplatiť autobusy a nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony.
Sadzba mýta závisí od druhu vozidla, jeho hmotnosti, počtu náprav a emisnej triedy automobilu. Osobné vozidlá platia za používanie diaľnic a rýchlostných ciest prostredníctvom elektronickej diaľničnej známky, ktorej cena na rozdiel od mýta nezávisí od počtu najazdených kilometrov, ale na dobe jej platnosti.
Značnú časť vybraného mýta v minulosti pohltili náklady na mýtny systém. Prevádzka systému, ktorý je založený na satelitnej technológii, zaisťuje SkyToll od jeho zavedenia v roku 2010. Zákazku získal SkyToll s najdrahšou ponukou po vylúčení ostatných uchádzačov z tendra.
Mýtny tender v Česku
SkyToll v konzorciu s firmou CzechToll zo skupiny PPF podnikateľa Petra Kellnera uspel v Česku v mýtnom tendri s ponukou na desaťročnú prevádzku za 10,75 miliardy korún (420 miliónov eur).
Na pozíciu správcu mýtneho tak má konzorcium na konci roka vystriedať doterajšieho prevádzkovateľa, spoločnosť Kapsch. Krajský súd v Brne minulý týždeň ale vyhovel žalobe firmy Kapsch a nariadil Úradu pre ochranu hospodárskej súťaže (ÚOHS), aby sa znovu zaoberal zmluvou medzi ministerstvom dopravy a novým prevádzkovateľom mýtneho. Ministerstvo dopravy aj ÚOHS oznámili, že kvôli rozsudku podajú dovolanie na Najvyšší správny súd.