Slovensku hrozí, že bude musieť vracať eurofondy na výstavbu diaľníc. Dôvodom je, že štát nepotrestal stavebné spoločnosti za kartel. Upozornil na to Denník N.
Ešte v roku 2006 rozhodol Úrad pre verejné obstarávanie, že šesť stavebných firiem nebude môcť päť rokov pracovať na štátnych zákazkách. Ešte pred tým Protimonopolný úrad rozhodol, že týchto šesť spoločností utvorilo kartel a udelil im pokutu v celkovej výške 1,35 miliardy vtedajších korún.
Medzi potrestané spoločnosti patrí Doprastav, Skanska DS, Strabag, Inžinierske stavby, Betamont a Mota-Engil. Podľa oboch úradov kartel vznikol pri predkladaní ponúk na stavbu diaľničného úseku z Mengusoviec do Jánoviec.
Denník N vo svojom článku písal aj o tom, že Doprastav a Strabag nezaplatili udelené pokuty. Voči tomu sa prvý menovaný ohradil. "Táto informácia však nie je pravdivá, nakoľko spoločnosť Doprastav predmetnú pohľadávku PMÚ uhrádza v súlade s legislatívou platnou v SR a reštrukturalizačným plánom, potvrdeným rozhodnutím Okresného súdu Bratislava I, zo dňa 29.12.2014, zverejneným v Obchodnom vestníku 05.01.2015," píše Doprastav.
Spoločnosti Doprastav a Strabag však so štátom obchodovali aj naďalej. Darilo sa im to aj vďaka tomu, že po rozhodnutí úradov sa prípad niekoľko rokov ťahal po súdoch. Rozhodnutie PMÚ a ÚVO potvrdil napokon Najvyšší súd.
Vznikol však problém, odkedy sa mal trest zákazu obchodovania so štátom počítať. ÚVO napokon rozhodol, že trest sa mal počítať od mája 2004, čiže ešte spred času, kedy sa o karteli vedelo a kedy PMÚ potvrdil jeho existenciu. Keďže sa však v tom čase nevedelo, že by mal nejaký zákaz prísť, tak štát so spomínanými spoločnosťami obchodoval.
A práve toto rozhodovanie úradov má byť pre Komisiu problém. Ako uvádza Denník N, malo by sa opätovne rozhodovať, ktorých rokov sa mal zákaz týkať. Na základe tohto obdobia by sa následne malo začať počítať, koľko získali spomínané spoločnosti v danom období z eurofondov a následne o tom, akú sumu bude musieť Slovensko vracať.