StoryEditor

Chevrolet Malibu je Autom roka v Severnej Amerike

14.01.2008, 17:48
Americká automobilka General Motors môže byť spokojná. Už druhý rok za sebou získalo jej auto na domácej pôde -- na najväčšom medzinárodnom autosalóne v Detroite -- cenu pre Auto roka.
Model Chevrolet Malibu získal cenu pre Auto roka. Porota ho vybrala z 15 áut a 13 nákladných áut. Faktom však je, že už od novembra, odkedy je na trhu, ho experti zaraďovali do desiatky najlepších a najprepracovanejších áut.
„Naším cieľom s Malibu 2008 bolo dať zákazníkom štylizovaný, nekompromisný balíček, ktorý môže byť výzvou aj pre najťažšiu konkurenciu v segmente vozidiel strednej triedy,“ vyhlásil generálny manažér spoločnosti Chevrolet Ed Peper o modeli, ktorý len za minulý rok zvýšil predajnosť takmer o sto percent. V ponuke je pritom aj model Malibu Hybrid pre šetrenie palivom. Práve efektívnosť a ekologickosť totiž Detroitu dominovali.

Dôraz na zelenú a luxus
Autosalón, ktorý privíta expertov z brandže už v stredu a následne verejnosť od soboty do konca januára, predstavuje síce 50 noviniek, no ako sa ukázalo, budúcnosť nie je teraz. Väčšina totiž predstavila ambiciózne plány týkajúce sa splnenia ekologických štandardov a efektívnosti, ide však všetko o modely, ktoré sa na trh tak rýchlo nedostanú.
V USA sa napríklad v minulom roku predalo podľa J. D. Power len asi 6 percent takýchto vozidiel s hybridným pohonom. Automobilky tento rok predstavili napríklad modely poháňané lítiovo-iónovou batériou či vodíkovo-palivovými článkami. Dokonca americký výrobca vozidiel malých sérií Fisker prišiel s batériami dobíjanými z bežnej elektrickej siete. Ako však poznamenávajú experti, autá na elektrický pohon patria do budúcnosti. Šéf Daimleru Dieter Zetsche, ktorý predstavil takýto nový prototyp, tomu dal za pravdu, keď priznal, že auto zatiaľ dokáže prejsť len sto kilometrov a potom sa musí dobíjať 4 až 6 hodín. Okrem toho je výroba tohto auta príliš nákladná.

Skepsa predajnosti

Napriek tomu sa väčšina vystavovateľov stále skepticky pozerá na tohtoročnú predajnosť. Podľa nich podobne ako vlani bude aj tento rok cítiť útlm v automobilovom priemysle predovšetkým na americkom trhu, ktorý sa ešte stále považuje za najväčší na svete. Toho sa obáva aj generálny riaditeľ General Motors, ktorý dokonca priznal, že automobilka, ktorá o prvé miesto súperí s japonskou Toyotou, má trochu obavy z nástupu nízkonákladových automobilov, predovšetkým z indickej Taty. Tá len pred pár dňami predstavila superlacné auto Nano. Nemecká automobilka BMW však podľa svojho šéfa Norberta Reithofera vôbec nebadá útlm záujmu amerických zákazníkov. Toho sa neobáva ani najväčšia juhokórejská automobilka Hyundai.
Napriek tomu však v minulom roku klesol na americkom trhu predaj osobných a ľahkých úžitkových automobilov o 2,5 percenta oproti roku 2006 – na 16,15 milióna, tento rok však predpovedajú ďalší pokles až na 15,5 milióna. Napokon, aj v Detroite väčšina automobiliek potvrdila, že si veľa sľubujú najmä od čínskeho trhu. Nemecký výrobca luxusných áut Audi napríklad poznamenal, že v Číne zvýšil predaj o 25 percent na 101 996 áut, čím je podľa šéfa marketingu a predaja Ralpha Weylera „prvým výrobcom luxusných áut, ktorým sa podarilo predať viac ako stotisíc“. Aj Volkswagen, kam patrí aj Volkswagen Slovakia, dosiahol najväčší medziročný rast – takmer o tretinu v Ázii.


Viac o téme nájdete v utorkových
Hospodárskych novinách.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 06:53