Podľa prieskumu, ktorý v krajinách strednej a východnej Európy vykonala agentúra GfK, chcú Slováci viac telefonovať a posielať viac multimediálnych správ. Z mobilov chce viac volať až 35 percent Slovákov.
Pod ďalší rozmach mobilnej komunikácie sa môžu podpísať aj naďalej ustupujúce pevné linky. "Hlavným trendom je stále switch-to-mobile, čiže trvalý pokles používania pevnej linky v prospech mobilného telefónu. Teda nárast počtu minút nie je generovaný len novými používateľmi, ale aj pokračujúcim rastom preferencie pohodlnejšieho mobilného telefónu pred fixným volaním," povedal konateľ agentúry DLM Peter Blaas.
Podľa operátorov vzrastie aj význam mobilného internetu, dátových služieb a služieb mobilnej zábavy. Zákazníkom už totiž tradičné služby, ako je volanie a esemeskovanie, nepostačujú.
Máme na viac
Podľa odborníkov je zvýšený záujem vyvolaný rastom kúpyschopnosti obyvateľstva a stále existujúcim priestorom na trhu. "Slovenský trh mobilnej komunikácie je v oblasti jeho nasýtenia ešte stále niekoľko desiatok percent za úrovňami krajín západnej Európy a podľa údajov operátorov naďalej vykazuje rast. Je teda predpoklad, že rast bude ešte pokračovať," myslí si Blaas.
Intenzívnejšie využívanie služieb mobilných operátorov predpokladá aj špecialista pre externú komunikáciu spoločnosti T-Mobile Martin Vidan. "Z medzinárodných porovnaní naozaj vyplýva, že priemerný zákazník v strednej a vo východnej Európe volá menej ako priemerný zákazník v západnej Európe. Súvisí to najmä s kúpyschopnosťou obyvateľstva. Očakávame, že vplyvom rastu reálnych príjmov, ako aj vplyvom ďalšieho zatraktívňovania ponúk operátorov bude prevádzka zákazníkov rásť a ich telekomunikačné potreby budú uspokojované v čoraz väčšej miere," povedal Vidan.
Trh by potiahli ceny
Prevádzka má rásť najmä u domácich, nie "biznis" zákazníkov. Výraznejší nárast by podľa expertov spôsobili znížené ceny alebo uvedenie takého produktu, ktorý by mal podobný význam ako textové správy alebo telefonovanie. Obrazové správy podľa Blaasa takýmto produktom nie sú.
Dáša Plintovičová z Výskumného ústavu spojov výraznejší "boom" odvetvia neočakáva. "Prevádzka sa môže zvýšiť, len ak dôjde k zlacneniu služieb, čo však plošne nepredpokladám," hovorí. Úroveň cien je podľa odborníkov daná tým, ako ich vnímajú zákazníci. "Tieto pozície sú relatívne pevne zakomponované v mysliach zákazníka a meniť ich si vyžaduje veľmi efektívnu komunikáciu," hovorí Martin Mravec z agentúry GfK.
Obrazové správy chcú najviac Slováci
Prieskum GfK taktiež predpokladá intenzívnejšie posielanie multimediálnych správ. Tie sa už dajú posielať z väčšiny mobilných telefónov. Spomedzi všetkých posudzovaných krajín práve Slováci prejavili zámer ememeskovať najviac. Obľúbenosť ememesiek narastala aj počas predchádzajúcich dvoch rokov. Výskumný ústav spojov zaznamenal medziročný nárast o takmer 70 percent.
Ešte výraznejšie sa pod úspech multimediálok môže podpísať zvýšený záujem konzervatívneho klienta. Podľa hovorcu Orangeu Petra Tótha zodpovedá pozícia ememesiek prirodzenému vývoju každej technologickej novinky. "V prvej fáze ju využívajú hlavne technologickí nadšenci a ,mobilne vzdelanejšia´ časť zákazníckej bázy, neskôr sa stane štandardnou službou bežne využívanou aj bežnými zákazníkmi," konštatuje Peter Tóth.
Obrazové správy však podľa Petra Blaasa takýmto produktom ani napriek svojmu úspechu nie sú. "Trh stále hľadá dodatočnú "killer" aplikáciu, ktorá by mohla výraznejšie potiahnuť rast v mobilnom biznise na saturovaných trhoch," hodnotí Blaas.