StoryEditor

Slovenskí motoristi sú citliví na ceny

17.04.2003, 00:00

Slováci sú na pohyb cien benzínov a nafty citlivejší ako motoristi v susedných krajinách. Vyplýva to zo skúseností prevádzkovateľov čerpacích staníc. Podľa riaditeľa spoločnosti Esso Slovensko Ratibora Lengyela, v dňoch nasledujúcich po výraznejšom zvýšení cien badať pokles predaja. "Po nejakom čase sa predané množstvá opäť pomaly vracajú na úroveň dlhodobejšieho priemeru," doplnil. Vzhľadom na citlivosť zákazníkov, ale i konkurenčný boj na trhu, musia podľa neho slovenskí predajcovia pohonných hmôt viac investovať do rôznych akcií na podporu predaja. "Vieme o tom, že tu existuje veľa vozidiel, ktoré sa nevyužívajú. Predpokladáme, že spotreba sa bude zvyšovať s ďalším zlepšovaním kúpyschopnosti obyvateľstva," povedal riaditeľ OMV Slovensko Michael Grumet.
Podľa manažéra predaja olejov a mazív spoločnosti Shell Slovensko Igora Lichvára už viacerí zákazníci vyhľadávajú kvalitu a určitý štandard ponúkaných služieb.
V prvých dvoch mesiacoch tohto roka predaj pohonných hmôt vzrástol. Podľa Grumeta sa však vzhľadom na súčasnú nízku úroveň cien motorových palív môže -- viac ako sa predpokladá -- na celkových číslach podieľať aj tankovacia turistika motoristov z okolitých krajín.
Spoločnosti združené v Slovenskej asociácii petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) počas januára a februára medziročne zvýšili maloobchodný predaj palív o takmer 11,79 percenta. Predaj tak nadviazal na priaznivý trend z minulého roka, kedy bol zaznamenaný nárast o 10,25 percenta. V prvých dvoch mesiacoch tohto roka sa predalo 101,3 milióna litrov benzínov, čo znamená zvýšenie o 8,13 percenta. V prípade nafty, ktorej sa predalo 65,6 milióna litrov sa dosiahol nárast až o 17,5 percenta. Vlaňajší nárast bol podporený nízkymi cenami, rastom ekonomiky i kúpyschopnosti.
Podľa podpredsedu SAPPO a námestníka pre maloobchodnú sieť Slovnaftu Károla Robáka, vývoj signalizuje oživenie podnikania spojeného s dopravou, ale tiež uprednostnenie maloobchodného nákupu nafty pred veľkoobchodným nákupom. Podľa osobného odhadu Robáka by sa v tomto roku mohol maloobchodný predaj motorových palív na Slovensku medziročne zvýšiť o takmer osem percent, nafty o pätnásť a benzínu o šesť až sedem percent.
Členovia SAPPO prevádzkovali ku koncu roka na Slovensku 552 čerpacích staníc, čo podľa odhadu prevyšuje 70 percent ich celkového počtu. Z hľadiska objemu predaja mali členské spoločnosti asi 85- až 90-percentný trhový podiel.
Rozdelenie trhu čerpacích staníc na Slovensku
Agip 14
Aral 11
Avanti 28
Conoco 12
Esso 15
Jurki Hayton 42
OMV 70
Shell 43
Slovnaft 317
Spolu: 552
Zdroj: Sappo
Údaje za členov Sappo k 31. 12. 2002

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. november 2024 09:04