Spoločnosť Kapsch, ktorá sa uchádza o dodávku elektronického mýtneho systému, ani na druhýkrát nezvrátila svoje vylúčenie z tendra. Úrad pre verejné obstarávanie v piatok zamietol druhú z troch námietok, ktorými sa firma sťažovala na priebeh súťaže v réžii Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá okrem nich vyradila aj konzorciá Slovakpass a ToSy.
Podľa úradu mala druhá námietka Kapschu nedostatky. Aké, hovorkyňa úradu Helena Fialová neprezradila. Do 11. augusta, keď sa má rozhodnúť o zatiaľ poslednom proteste, nemôžu diaľničiari vyhlásiť víťaza a pokračovať v príprave systému. Ten má spoplatniť nákladné autá nad 3,5 tony a od roku 2013 aj všetky osobné autá.
Vyhráva stále najdrahší
Jedinou firmou, a teda aj nepísaným víťazom tendra na elektronické mýto, zostáva najdrahší Santoll. Od štátu si pýta 26 miliárd korún, čo je o takmer sedem miliárd viac ako najlacnejší Slovakpass. Všetky tri vylúčené firmy sa pred dvoma mesiacmi odvolali na Úrade pre verejné obstarávanie. Ihneď po zamietnutí svojich protestov zažalovali úrad na Krajskom súde v Bratislave. Tieto žaloby oddialia zavedenie systému z 1. januára 2009 na druhú polovicu roku 2009, alebo až na rok 2010.
Ak nepomôže námietka
Podľa hovorkyne Kapschu Sylvie Košťálovej tri žaloby na krajskom súde nie sú posledné. Hneď ako firma dostane od úradu oficiálne vyrozumenie, zažaluje ho aj kvôli svojej druhej námietke. Pred obštrukciami zo strany Kapschu varoval pred necelým mesiacom minister dopravy Ľubomír Vážny. Šéf rezortu upozornil na klauzulu v zákone o verejnom obstarávaní, ktorá firme umožňuje opakovane spochybňovať svoje vylúčenie. Stačí, keď použije rozdielne argumenty.
Firma prvým protestom namietala proti svojmu vylúčeniu, v druhom sa jej nepáčil diskriminačný postup diaľničnej spoločnosti, a v treťom kritizuje privysokú efektívnosť výberu, ktorú mali vo svojich ponukách ostatné tri spoločnosti. O tretej námietke Kapschu rozhodne úrad v polovici augusta. Sylvia Košťálová podľa vlastných slov nevie o tom, že by zvažovali ďalšie odvolacie konanie.
Po Národnej diaľničnej spoločnosti a Úrade pre verejné obstarávanie je krajský súd treťou inštitúciou, ktorá bude študovať ponuky troch vylúčených uchádzačov. Podľa jeho hovorcu Pavla Adamčiaka súd minulý týždeň požiadal úrad o vysvetlenie svojich krokov.
"Súd až po doručení administratívneho spisu k danej veci a po doručení vyjadrenia žalovaného k žalobe môže určiť ďalší postup v konaní. Zároveň si predmetná vec vyžaduje aj dôkladné naštudovanie spisového materiálu, preto nie je možné dopredu určiť akékoľvek termíny a čas na rozhodnutie vo veci,“ hovorí Adamčiak.
Ak "žalobcom“ nevyjde v ústrety ani súd, firmám môže ešte pomôcť Európsky súd alebo Európska komisia. Napríklad v susednom Česku odvolania, súdne konania a vyšetrovanie Európskej komisie odsunuli zavedenie mýtnych poplatkov o rok.
Vrátia sa nálepky?
Diaľničiari už rozmýšľajú ako spoplatniť cesty počas budúceho roka. Do úvahy prichádza oddialenie spustenia systému až na prvý január 2010 a vydanie tradičných diaľničných známok na celý budúci rok. Tento model zastáva napríklad bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič.
Jeho nástupca v kresle ministra Ľubomír Vážny chce zase známky vydať len na obdobie nefunkčnosti elektronického systému.
Hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík pripúšťa viacero variantov. Či je medzi nimi aj ten ministrov, nepotvrdil ani nevyvrátil. Model spoplatnenia ciest bude závisieť aj od toho, či vylúčení uchádzači využijú všetky právne možnosti na svoju obranu tak, ako to všetci traja prezentovali. Ak áno, na spustenie mýta nebude dosť času a tradičný model spoplatnenia diaľničnými známkami by mohol fungovať ešte v roku 2010.
| Vývoj tendra 23. júla 2007 Oficiálne zverejnenie kvalifikačných podkladov, súťažné podmienky, ako napríklad obmedzenie počtu uchádzačov v druhom kole, neskôr povedú k zrušeniu tendra. 25.septembra 2007 Po ďalšej chybe v dokumentácií a už druhom zrušení, NDS potretíkrát zverejňuje podmienky verejného obstarávania. Chyby, ktoré spôsobili zrušenie tendra odstránili. Firmy sa majú prihlásiť do druhého novembra. 2. novembra 2007 Do tendra sa prihlásilo osem konzorcií. Na rozhodnutie o postupujúcich má NDS tri týždne. 22. novembra 2007 Prvá informácia o vyradených kandidátoch. So súťažou sa majú rozlúčiť spoločnosti ToSy, Sanef, Thales, Strabag a Studio Altieri. 26. a 28. novembra 2007 Konzorciá Santoll a ToSy avizujú odoslanie odvolaní na Národnú diaľničnú spoločnosť, tá na svojom rozhodnutí trvá. Firmy sa obracajú na Úrad pre verejné obstarávanie. 7. januára 2008 Úrad vracia dve vyradené firmy späť do hry. Ponuky pedkladá päť firiem – Kapsch, Satways, SlovakPass, Tosy a Santoll. 17. januára 2008 Začína rozhodujúca fáza tendra. Firmy si preberajú detailné požiadavky na systém. Cenové a technické ponuky musia vypracovať a doručiť na adresu diaľničnej spoločnosti do 13. marca. 13. marca 2008 Na verejnosť prenikli cenové ponuky. Najlacnejší je Slovakpass, najdrahší Santoll. O mesiac na to však diaľničiari vylúčia všetkých uchádzačov okrem Santollu. Odvolacie konania trvajú dodnes. |

