Na HNClube o budúcnosti mýta diskutovala šéfredaktorka HN Marcela Šimková, šéf SkyTollu Matej Okáli, Rudolf Vido z NDS, Pavol Piešťanský z ČESMAD-u a Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.FotoHN/Peter Mayer
StoryEditor

Všetky scenáre nového mýta majú problémy, tvrdia kľúčoví aktéri

11.02.2020, 23:00
O podobe slovenského mýtneho systému po roku 2022 sa rozhodne v najbližích mesiacoch. Kľúčoví aktéri sa však nevedia dohodnúť na optimálnej stratégii.

Elektronické mýto platia na slovenských diaľniciach všetky nákladné autá nad 3,5 tony. Už 10 rokov ho prevádzkuje ako službu štátu spoločnosť SkyToll.

S ňou bojujú autodopravcovia, ktorí tvrdia, že súčasný systém im bráni v konkurencieschopnosti a žiadajú zmeny. Uzatvorená zmluva pritom onedlho vyprší.

Štát má tak teraz tri možnosti, ako pokračovať od januára 2023: systém môže dovtedy odkúpiť, môže predĺžiť spoluprácu s firmou SkyToll na ďalších päť rokov alebo vysúťažiť nového dodávateľa.

V opačnom prípade by totiž nebolo ako vyberať mýto. Názory dopravcov, súčasného prevádzkovateľa a štátu na to, ako situáciu vyriešiť najefektívnejšie, sa však líšia.

„Je potrebné lepšie definovať náklady, výnosy, zabezpečiť vyššiu efektivitu systému. Neverím, že súťaž sa pri tom všetkom stihne v termíne,“ zhodnotil na utorkovom HN Clube generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Do vlastných rúk
Aktuálna zmluva so SkyToll vyprší na konci roku 2022. Keďže ide o službu, tak po skončení platnosti zmluvy si dodávateľ svoje technické zariadenia vezme.

Aby však nedošlo k výpadku mýta a tieto zariadenia zostali štátu, musel by ich štát od SkyToll odkúpiť. Prebratie technológie mýta a jej prevádzkovanie štátom alebo Národnou diaľničnou spoločnosťou sa podľa dostupných informácií pohybuje na úrovni 400 miliónov eur.

Rezort dopravy však o odkúpenie záujem neprejavuje, pretože zmluva je podľa ministra dopravy Árpáda Érseka nevýhodná a systém potrebuje zmenu.

„V porovnaní s okolitými krajinami máme tretinovú vyťaženosť na cestách. Zaplatili sme za vysoko kvalitný systém, no nestíhame ho využívať tak, aby mal reálne zmysel,“ povedal Palčák.

To potvrdil aj Najvyšší kontrolný úrad, ktorý upozornil ešte vlani v novembri na nehospodárne nastavený systém výberu mýta na Slovensku.

Systém distribúcie príjmov z mýta je totiž podľa kontrolórov nedostatočný v napĺňaní zmyslu existencie mýtneho systému.

A tvrdia to aj dopravcovia. „Systém je už teraz predražený a neefektívny. Za celé tie roky, čo funguje, SkyToll ani Národná diaľničná spoločnosť neuložili jedinú pokutu, ktorou by sa doplácalo aj neuhradené mýto, unikajú na tom peniaze,“ ilustroval viceprezident ČESMAD-u Pavol Piešťanský.

Tender o päť minút 12
Ministerstvo preto už rok pracuje na príprave súťaže na nového dodávateľa, ktorá má priniesť zmluvu výhodnejšiu pre štát, a nie pre súkromnú spoločnosť.

Ako uviedol Rudolf Vido, riaditeľ úseku spoplatnenia a IT Národnej diaľničnej spoločnosti, prebehli prípravné trhové konzultácie, ktoré uzavreli a zverejnia ich na webovej stránke. Majú aj spracovanú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorú zasielajú na Útvar hodnoty za peniaze. Samotný tender plánujú vyhlásiť v máji 2020.

„Oslovili sme 17 subjektov, šesť z nich reagovalo. Zároveň začiatkom budúceho týždňa odošleme štúdiu uskutočniteľnosti Útvaru hodnoty za peniaze,“ priblížil Vido.

Otázne však podľa neho je, ako v takomto prípade nastaviť nový systém. To znamená, či sa zachová súčasný monitoring 17 600 kilometrov ciest, či sa ustúpi tlaku vyšších územných celkov v téme spoplatnenia ciest druhej a tretej triedy, ale aj čo bude s elektronickými diaľničnými známkami. Palčák v tejto súvislosti pripomenul, že v alternatíve nového tendra mu chýba najmä dlhodobejšia predikcia.

„Zadefinoval by som v horizonte aspoň päť rokov, aký chceme dosiahnuť systém, koľko sme z neho schopní vybrať financií, porovnať situáciu so zahraničím, ako zvýšiť efektivitu,“ vymenoval Palčák. „Máme voľby. Súťaž má byť vyhodnotená v máji, príde však nová vláda, tá sa na súťaž určite pozrie znova, neverím, že sa to v tomto termíne stihne,“ dodal.

Druhá šanca pre SkyToll
Posledná z možností, ktoré prichádzajú do úvahy, je tak ponechanie súčasného stavu takpovediac na určitý čas. SkyToll má totiž v zmluve opciu na päť rokov, podľa ktorej môže zotrvať prevádzkovateľom v prípade, že štát systém neodkúpi, ani v tendri nevysúťaží náhradu. „Treba sa pýtať, čo je pre štát najvýhodnejšie? Opcia je poistkou pre štát, aby neprerobil na prípadnom výpadku,“ argumentoval Okáli.

Zároveň zdôraznil, že samotný koncept opcie pochádza z iniciatívy štátu. Reagoval tak na obavy vyjadrené diaľničiarmi, že aktuálne znenie zmluvy ich v možnosti opcie pre SkyToll znevýhodňuje.

„SkyToll je ochotný pristúpiť k akýmkoľvek úpravám navrhovaným NDS formou dodatku, žiaden sme však dodnes nedostali,“ vyhlásil na margo pripomienok Okáli. Na to však Vido odpovedal, že ich požiadavky prevádzkovateľovi neúspešne predložili už vlani na jeseň. „Pošleme vám ich teda opäť,“ uzavrel.

01 - Modified: 2024-12-18 10:20:11 - Feat.: - Title: Vláda schválila nariadenie, ktorým určila nový spôsob výpočtu mýta. Platiť bude od júla budúceho roka 02 - Modified: 2024-12-13 16:22:33 - Feat.: - Title: Prezident podpísal novelu, ktorá zavádza zmeny v systéme výberu mýta. Tá zahŕňa aj zníženie dane 03 - Modified: 2024-12-06 15:23:36 - Feat.: - Title: Na budúcej križovatke diaľnic D1 a D4 spustili ďalšiu vetvu. Aká je situácia na novej trase? 04 - Modified: 2024-11-27 17:51:33 - Feat.: - Title: Parlament schválil zmeny v mýtnej sadzbe, povedú k zdraženiu o dve pätiny 05 - Modified: 2024-10-10 09:00:00 - Feat.: - Title: Podnikatelia za prevod zaplatia aj 40 eur a biznis sťažia i vyššie dane. Tu je sumár opatrení
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 13:48