V roku 2020 dosiahol podiel vystavenia slovenských potravín 39,9 percenta, čo je nárast o 1,3 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2019. Vyplýva to z prieskumu Potravinárskej komory Slovenska (PKS) realizovaného prostredníctvom agentúry Go4insight.
Podľa prieskumu jasným lídrom slovenských potravín sú už tradične domáce reťazce COOP Jednota (podiel slovenských potravín 56 percent) a CBA (podiel slovenských potravín 49 percent).
Tieto reťazce treba podľa PKS vyzdvihnúť, pretože si zachovávajú vernosť slovenským potravinám v tvrdom konkurenčnom boji so zahraničnými reťazcami na trhu.
Najviac v reťazci Lidl
Naopak, jednoznačne najnižší podiel slovenských potravín je podľa výsledkov prieskumu dlhodobo v reťazci Lidl (26 percent). Najvýraznejšie zvýšenie, o 8 percentuálnych bodov zaznamenal reťazec Lidl, z predchádzajúcej hodnoty 18 percent.
Z hľadiska typu predajní sú podľa prieskumu najviac zastúpené slovenské potraviny v malých predajniach (57 percent). S rastúcou veľkosťou predajne podiel klesá, najnižší je v diskontných predajniach (Lidl) a veľkoskladoch na úrovni 28 percent.
"Po dlhoročnom poklese v rokoch 2011 až 2017 síce tohtoročné výsledky pokračujú v miernom raste podielu slovenských výrobkov na pultoch predajní, avšak detailné čísla ukázali, že medziročne ide o stagnáciu. Naše očakávania boli podstatne vyššie, pretože obchodné siete deklarujú zvýšenú podporu slovenským produktom, informujú o nových slovenských dodávateľoch a nových regáloch so slovenskými potravinami," uviedol Daniel Poturnay, prezident PKS.
"Reálne sa to však na pultoch obchodných reťazcov neprejavuje. Viditeľný medziročný nárast sa zaznamenal len u najviac zaostávajúceho reťazca Lidl na úroveň 26 percent, čo je v čase koronakrízy a z pohľadu potreby budovania potravinovej sebestačnosti Slovenska katastrofa," uviedol Poturnay.
Trnavský kraj vedie
Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko, vody/minerálky, víno a pivo. Najmenej zastúpené slovenské výrobky na regáloch sú v rámci kategórií cukrovinky nečokoládové, oleje, konzervované produkty a cukrovinky čokoládové. Kategórie výrobkov s najvyšším a najnižším podielom slovenských výrobkov sa oproti minulým rokom nezmenili.
Podiel vystavenia slovenských výrobkov narástol v siedmich kategóriách, klesol v siedmich kategóriách a bez zmeny zostal v 2 kategóriách. Podiel oproti minulému roku výraznejšie narástol v kategóriách mlieko, vody a minerálky, víno a balené mäsové výrobky. Naopak, pokles nastal v kategóriách cestoviny, oleje, liehoviny a destiláty a nečokoládové cukrovinky.
Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Trnavskom (43 percent), Banskobystrickom (42 percent), Prešovskom, Nitrianskom a Košickom kraji (41 percent), najnižší podiel má Bratislavský kraj (36 percent).
Prieskum podielu vystavenia slovenských potravín na pultoch obchodov PKS uskutočňuje už od roku 2011. Podiel slovenských potravín kontinuálne klesal od roku 2011 z úrovne 50 percent do roku 2017, od roku 2018 mierne rastie a v tohtoročnom prieskume dosiahol úroveň 39,9 percenta.
Prieskum sa realizoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov prieskumnej agentúry v 297 predajniach potravinových reťazcov v celej SR v apríli a máji 2020, v rovnakých predajniach ako v roku 2019.