StoryEditor

Mobil a notebook by mali byť samozrejmosťou

01.06.2009, 00:00

Finančná kríza preriedila zamestnanecké výhody. Ako prvé padli koncoročné večierky a peňažnú motiváciu nahrádzajú napríklad flexibilným pracovným časom. Samozrejmosťou by malo zostať vzdelávanie, pretože aj v kríze treba umožniť zamestnancom odborne rásť.

Rôzne zamestnanecké benefity používajú firmy ako lákadlo pre nových potenciálnych zamestnancov. Zmenilo sa v tomto období ich správanie, alebo ponúkajú rovnaké množstvo benefitov ako pred krízou?
Škrty v zamestnaneckých benefitoch boli jedným z prvých krokov HR manažérov zameraným na úspory mzdových nákladov. Programy zamestnaneckých výhod sa nezmenili len pre nových, ale aj pre starých zamestnancov. Firmy ich však celkom nestopli. Dobrým príkladom na škrty v oblasti firemných benefitov je napríklad služobné auto. Mnoho firiem, ktoré poskytovali vozidlá na súkromné účely aj nižšiemu a strednému manažmentu, obmedzili ich používanie len na pracovné účely. Štedré výhody naďalej poskytujú hlavne firmy z oblasti IT, telekomunikácií alebo farmaceutického priemyslu. Firmy zmenili štruktúru benefitov a dnes radšej pristúpia k flexibilnému pracovnému času, ako by mali zamestnanca motivovať napríklad prostredníctvom finančných benefitov. Ďalším typickým príkladom zmrazenia benefitov v dôsledku krízy bolo rušenie koncoročných posedení vo firmách. V minulom roku to bolo mimoriadne citeľné aj pre majiteľov reštauračných zariadení.

Ktoré výhody sa v súčasnosti najčastejšie preferujú?
Najčastejším benefitom, ktorý však mnoho zamestnancov už ani ako benefit nechápe, sú bezplatné teplé či studené nápoje na pracovisku. Tie by mali byť aj samozrejmosťou. Firmy zamestnancom naďalej poskytujú vzdelávanie napríklad v cudzích jazykoch. Tradičným benefitom je stále mobilný telefón. Z tých nových foriem, ktoré nevyžadujú veľké finančné investície pre firmy, je to jednoznačne pružný pracovný čas. V minulosti boli zastúpené aj rôzne dotácie na športové aktivity, beauty poukazy, alebo napríklad príplatky k zákonom stanoveným stravným jednotkám. Dnes sa benefity obmedzujú hlavne na tie najnutnejšie, ktoré napríklad priamo súvisia s regeneráciou pracovnej sily.

Ktoré by mali byť podľa vás samozrejmosťou?
Z nášho pohľadu je dnes už samozrejmosťou mobilný telefón, prípadne notebook. Firmy by mali aj v čase krízy umožniť zamestnancom odborne rásť, a preto je to určite vzdelávanie. Spoločnosti by mali zabezpečiť zamestnancom pitný režim. Z takých benefitov, ktoré zamestnanci mimoriadne oceňujú a ktoré zamestnávateľovi nevytvárajú prípadné dodatočné náklady, je napríklad jeden deň mimoriadneho voľna ako darček k jeho narodeninám a podobne.

Myslíte si, že uchádzač o nové zamestnanie dá prednosť nižšiemu zárobku, no požaduje viaceré zamestnanecké výhody?
Financie sú stále hlavnou preferenciou uchádzačov o prácu. Benefity považujú len ako prilepšenie si k platu. Ale neplatí to vždy. Pokiaľ firma napríklad poskytuje zamestnancovi ako benefit pružný pracovný čas, stáva sa, že si uchádzač vyberie práve túto firmu a je ochotný pracovať aj za nižší plat.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 20:19