StoryEditor

Slováci sa naučili využívať aj zložitejšie služby

15.05.2008, 00:00

Na Slovensku je už viac SIM kariet v mobilných telefónoch, než obyvateľov krajiny. Mobilní operátori si napriek tomu myslia, že ich služby majú ešte kam rásť. Kým starí ľudia si už na mobil nenavyknú, novou cieľovou skupinou môžu byť napríkald deti, tvrdí generálny riaditeľ T-Mobile Slovensko Milan Vašina.

Nasýtenie mobilného trhu je už nad sto percent, trh registruje viac SIM kariet ako obyvateľov. Čo si myslíte, je už trh nasýtený aj čo sa týka počtu používateľov alebo sa dá ešte rozširovať?
Ak hovoríme o penetrácii, myslím si, že trh je už naplnený. Otázne je, či ešte ďalej porastie alebo nie. Podľa mňa áno, bude to však záležitosť tzv. "double usage", t. j. budeme používať viac ako len jednu SIM kartu. A potom je tu stále otázka penetrácie najnižších segmentov, kam patria deti. Týmto smerom sa vývoj ešte môže uberať. Čo sa týka segmentu starších zákazníkov, tam už
nepredpokladám ďalšiu penetráciu, pretože mobilné telefóny existujú dlhšiu dobu a zákazníci mali čas zareagovať sa a začať ich používať. V prípade ďalšej penetrácie ešte možno spomenúť B2B (business-to-business) aplikácie a ďalšie formy využitia.

V posledných troch rokoch je badateľný ťah smerom k novým službám. Aký v ňom vidíte potenciál? Uvádzaná penetrácia sa väčšinou vzťahuje na hlasové služby. Máte predstavu, koľko percent ľudí využíva dátové služby?
Samozrejme, máme prehľad o využívanosti dátových služieb. Boli by sme zlí hospodári, keby sme nevedeli, koľko percent ľudí používa aj tieto služby. Uvedomujeme si, že služby s pridanou hodnotou sa využívajú v čoraz väčšej miere. Taký je súčasný trend -- a to už nehovoríme iba o obsahových logách či zvoneniach. K vysokému nárastu dochádza práve v oblasti prístupu na internet. Sami viete, že priemer v rámci európskeho trhu je väčšinou na úrovni 20 percent z priemerného výnosu na zákazníka. Naše analýzy nám potvrdzujú, že my ako slovenský trh sme sa na túto úroveň už dostali.

Svojho času sa veľa sľubovalo od sietí tretej generácie. Tie siete boli veľmi drahé, najmä, keď prebehla prvá vlna predaja v západných krajinách. Keď prišli k nám, skepsa medzi firmami už bola omnoho väčšia. T-Mobile na rozdiel od Orangeu nebudoval UMTS sieť tak masívne a skôr sa pri internete zameral na technológiu FLASH-OFDM. Máte s odstupom času pocit, že to bolo dobré rozhodnutie?
Pokiaľ ide o hlasové služby a možnosti sietí, pre ne je kapacita druhej generácie postačujúca. Čo sa týka videotelefónie, neveríme, že toto je potenciálne veľký biznis ani teraz, ani v blízkej budúcnosti. Ošiaľ okolo videotelefonovania už prešiel a nezanechal veľké stopy. Sieť tretej generácie vidíme najmä ako dátovú sieť. A keď sme sa rozhodovali pre našu sieť FLASH-OFDM, sledovali sme predovšetkým dva atribúty -- výkonnosť siete a koľko nás bude stáť jej budovanie. Samozrejme, z dlhodobého hľadiska sme hľadeli aj na to, aká bude využiteľnosť v rámci roamingu.
Po posúdení týchto kritérií sme sa rozhodli pre FLASH-OFDM a bolo to správne rozhodnutie. Zákazníkov, ktorí využívajú len broadband, teda nie aj EDGE či GPRS, bolo v našej báze ku koncu minulého roka viac ako 60-tisíc. A títo zákazníci prenášajú obrovské množstvá dát. Svojou prevádzkou v našej sieti dokonca dosiahli zaujímavý parameter -- v priemere majú najvyššiu využívateľnosť dát v Európe. Momentálne sme na úrovni 1,3 GB dát na zákazníka a tento objem sa bude v ďalšom období zvyšovať.
Pri sieti FLASH-OFDM opakovane rezonuje aj otázka, či budeme mať vyššie pokrytie. Niekoľkokrát som už deklaroval, že pokrytie je na úrovni 70 percent populácie. Navyše prinášame signál do lokalít, kde je potenciál na využívanie internetu -- preto sme pre minulú zimnú sezónu pokryli viaceré lyžiarske strediská. Do budúcnosti však budeme riešiť otázky kvality a rýchlosti. A otázka 3G siete je na mieste. Staviame ju ďalej, ale len ako doplnok siete FLASH-OFDM. Áno, potrebujeme ju hlavne pre roamingové služby. Ideme najmä do krajských miest, kde nájde táto sieť svoje využitie.

Telefónica O2 začala s ročným odstupom po štarte kartových služieb ponúkať produkty aj pre biznis. Očakávate preto výraznejší tlak, napríklad aj v porovnaní s tým, ktorý ste mali pri retailovej klientele?
Toto je otázka nielen konkrétnej ponuky, ale aj práce s klientom, kvality vašej starostlivosti a dlhodobejšieho vzťahu. Vstup Telefónicy na trh biznis klientely je logický krok, s ktorým sme rátali. Na tento vstup sme pripravení. Urobili sme všetko pre to, aby zákazníci ocenili našu súčasnú ponuku. Nie je to len otázka tarify, tu ide predovšetkým o komplexnú ponuku vrátane doplnkových služieb, špeciálnej segmentácie a obsluhy, ktorú robíme. Zákazníci si mohli dlhodobo overiť, že sme schopní postarať sa o nich veľmi dobre.

Dá sa povedať, že biznis klient je vernejší v porovnaní s tým zo segmentu domácností?
Vernosť závisí aj od segmentu. Vo všeobecnosti je klient, ktorý využíva predplatené karty, najmenej lojálny a biznis zákazníci sú podľa percentuálneho odlevu najlojálnejší. A naše prieskumy ukazujú, že v tomto segmente máme veľmi dobré výsledky.

Na Slovensku zatiaľ nefunguje žiadny virtuálny operátor, aj keď minulý rok už dve firmy tvrdili, že sa chcú vidieť na trhu do konca decembra 2007. Pritom v zahraničí sú virtuálni operátori pomerne bežní. Prečo si myslíte, že sa na Slovensku zatiaľ žiaden nepresadil?
Rovnako ako pri treťom a štvrtom operátorovi je stále potrebné zodpovedať si otázku, čo vlastne dokážu ponúknuť trhu. A existujú určité parametre, ktoré nehrajú v prospech takých vstupov -- prvým je veľkosť trhu, druhým pomerne vysoká penetrácia a tretím konkurencieschopnosť proti šírke služieb existujúcich operátorov. Osobne si myslím, že slovenský trh je aj v porovnaní s európskymi trhmi veľmi ďaleko, čo sa týka služieb vrátane služieb s pridanou hodnotou, práce so zákazníkmi, so segmentáciou, s komunikačnými stratégiami a podobne. A ak si toto všetko zvážite, musíte sa dostať do určitých ekonomických pravidiel, či vám to ešte dáva zmysel. To, že virtuálni operátori nevstúpili na trh, môže znamenať, že si na základe parametrov trhu urobili dôkladnú analýzu a zistili, že sa pri svojich prvotných predpokladoch možno trochu mýlili. Česká republika je na tom podobne. Ak sa pozeráte na väčšie trhy alebo na trhy s vyššou cenovou hladinou, tam vám to ekonomicky dá zmysel, a preto tam vidíme aj virtuálnych operátorov. Na menších trhoch to ide oveľa ťažšie.

Virtuálni operátori tvrdili, že ich nechcú pustiť na trh práve kamenní operátori, že s nimi nechcú podpísať zmluvy. Vy aj Orange ste tvrdili, že to tak nie je. Je pre kamenného operátora virtuálny operátor na jeho sieti zaujímavý?
Myslím si, že to takto nie je. My sme s týmito partnermi rokovali. Bohužiaľ, nezhodli sme sa na niektorých parametroch. A nemôžete ponúkať niečo za ceny, pri ktorých to nemá zmysel.

Máte v rámci skupiny Slovak Telekom určené rozdelenie trhu? Plánujete ísť niekedy v budúcnosti aj do biznisu, kde pôsobí Slovak Telekom, napríklad v digitálnej televízii?
My sme zameraní na mobilný biznis, a to nám dáva veľký zmysel. Čo sa týka akejkoľvek spolupráce s našou materskou spoločnosťou, tá prebieha na báze pragmatického uváženia, t. j. či bude ponuka zaujímavá pre zákazníka. Ak sa teda pýtate, či by sme šli do oblasti digitálnej televízie, v súčasnosti to nie je z nášho hľadiska produkt, do ktorého by sme investovali.

Keď Slovak Telekom kupoval T-Mobile, vtedy ešte Eurotel, očakávala sa väčšia miera prepojenia balíkov služieb na báze pevná linka plus mobilné služby, čoho sa vtedy dosť obával Orange. Nakoniec k niečomu takému vo väčšej miere nedošlo. Plánuje sa niečo v tejto oblasti?
Na začiatku sme mali pripravené aktivity, v rámci ktorých boli popri našich voľných minútach k dispozícii aj fixné minúty alebo hovory cez pevnú linku boli zahrnuté v rámci našich paušálov. Ale pri tejto otázke ide vždy o to, čo dáva zmysel pre zákazníka. Ak tam vidíte potrebnú relevanciu a konkurenčnú výhodu, idete do toho. Preto budeme spolupracovať s T-Comom aj naďalej, ale v tom, čo nám dáva zmysel.

Kto je Milan Vašina
Je absolventom Ekonomickej fakulty Poľnohospodárskej univerzity v Brne. Ako marketér pôsobil v spoločnostiach Reckitt Benckiser, RJ Reynolds a RadioMobil. Neskôr bol marketingovým riaditeľom spoločnosti T-Mobile Slovensko. Od 1. marca sa stal generálnym riaditeľom tejto fitrmy.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2025 13:59