StoryEditor

Zákazník musí vedieť, že sa oňho staráte

29.10.2007, 23:00

Igor Matejov pochádza z Topoľčian. V minulosti hrával závodne vodné pólo a pracoval na rodeu v Texase. Dnes riadi divíziu služieb zákazníkom v spoločnosti T-Mobile. Nemá rád hádky a o sebe hovorí: "Snažím sa riadiť ľudí demokraticky a vyhýbať sa pri tom emóciám. Som toho názoru, že prílišné emócie bránia konštruktívnej debate, naopak dialóg s možnosťou konfrontácie názorov prináša hľadané riešenia."
Človek mieni...
Keď bol mladší, bol presvedčený, že bude športovcom. Rodičia ho ako šesťročného zapísali do plaveckej triedy a odvtedy svoje detstvo "zasvätil" vode. V desiatich rokoch sa prihlásil do tímu vodného póla. A začal snívať o kariére vodného pólistu. Po športovej základnej škole pokračoval v štúdiu na gymnáziu. Vody sa však nevzdal. Zlom v snoch o kariére športovca nastal ku koncu gymnaziálnych čias. "Čím som bol starší, tým viac som si uvedomoval, že ten šport je predsa len na dobu určitú. Športovec končí kariéru v porovnaní s inými profesiami v pomerne mladom veku a súčasne vodné pólo nie je typickým športom, ktorým sa dá uživiť." A tak sa rozhodol pre štúdium na Slovenskej technickej univerzite. O tomto rozhodnutí hovorí: "Hľadal som školu, ktorá mi dá univerzálne a praktické vedomosti. Vždy som mal blízko k fyzike, matematike, predmetom založeným na logike. S memorovaním som mal, naopak, problémy. Tak som sa rozhodol vydať sa technickým smerom. Strojníctvo ako iné technické odbory je založené na logických princípoch, naučí vás logickému mysleniu, a to je využiteľné v ľubovoľnej kariére. Neskôr som sa špecializoval na automatizáciu a informatiku, v ktorých som videl perspektívu." Ani počas vysokej školy ho však vodné pólo neopustilo. Prvú ligu hral osem rokov, bol juniorským reprezentantom Slovenska.
Za veľkou mlákou
Bol prvý z topoľčianskeho gymnázia, ktorý odišiel na ročný študijný pobyt do USA. Stalo sa tak v roku 1992. Chlapca s minimálnou znalosťou angličtiny si vybrala farmárska rodina z malého mesta na okraji texaského Dallasu. Cez týždeň navštevoval školu a po víkendoch si privyrábal prácou na ródeu. Počas roka v Amerike sa vodnému pólu nevenoval, keďže najbližší bazén bol vzdialený 60 míľ. Aby nevypadol z kondície, prihlásil sa do školského tímu amerického futbalu. Spoluhráči sa nevedeli dočkať nováčika odniekiaľ z Európy. Na prvý tréning spomína takto: "Prišiel som a hneď ma dvakrát poriadne prevalcovali, aby som pochopil, aký tvrdý tento šport môže byť. Mňa to neodradilo a nakoniec som vydržal hrať celú sezónu, ako prvý zahraničný študent v histórii školy. A tak som mal možnosť zistiť, že americký futbal je o dobrej stratégii a súhre všetkých hráčov."
Na Amerike mu bol sympatický životný optimizmus ľudí, ktorých stretával, ale aj úplne iný spôsob života. "Bol som ako v inom svete. Tri roky po revolúcii bola vtedy ešte československá ekonomika s americkou neporovnateľná. Obchody plné tovaru, relatívne nízke ceny, možnosť nákupu na splátky, najbežnejší spôsob platby bola šeková knižka. Dnes sa tomu oveľa viac podobá aj Slovensko, ale vtedy ma každodenne prekvapovali nové veci."
O krajine neobmedzených možnosti rozpráva: "Ak ste šikovný, v Amerike nemusíte mať ani halier, aby ste vyštudovali tú najprestížnejšiu vysokú školu. Je tam veľa spôsobov získať štipendium. Naopak, ak ste aj bohatý, ale nie dosť šikovný, aby ste špičkovú univerzitu zvládli, tak tam diplom nezískate." Demokracia však má aj svoje tienisté stránky. Napríklad si oveľa ľahšie zaobstaráte zbraň (bežne ich predávajú v nákupných centrách na vodičský preukaz), paradoxne ak potrebujete penicilín, bez lekárskeho predpisu nemáte šancu.
Vo svete dospelých
Pracoval aj počas vysokej školy -- v oblasti IT. Po skončení univerzitného štúdia chcel využiť znalosť angličtiny a technológií, preto nasmeroval svoju profesionálnu kariéru do medzinárodnej konzultačnej spoločnosti Acceture. Počas pôsobenia v tejto firme pracoval hlavne v oblasti bankovníctva a finančných služieb na viacerých procesno-optimalizačných a systémových projektoch. Jedným z klientov bola aj VÚB banka. Tu si ho vyhliadli a keď banka kúpila popradské spoločnosti Quatro a Triangel, dostal ponuku na spoluprácu. Stal sa členom predstavenstva a riaditeľom úseku prevádzky a IT v spoločnosti Consumer Finance Holding, dcérskej spoločnosti VÚB banky. Touto ponukou nezískal len nové pracovné miesto, ale aj miesto bydliska. Presťahoval sa pod Tatry, do Popradu. Na túto zmenu spomína: "Od začiatku ma táto práca lákala. V slovenských podmienkach išlo o niečo unikátne -- medzinárodná banková skupina kúpila lokálnu firmu so silnou značkou a naštartovala jej začlenenie do svojich riadiacich procesov. Zároveň to bola možnosť pracovať vo významnej finančnej inštitúcii mimo Bratislavy, čo tiež nie je veľmi bežné. Dalo mi to veľa -- uvedomil som si, že Slovensko nie je len Bratislava a že skvelí a šikovní ľudia sú aj v iných mestách. A v mnohých smeroch sú pokojnejší, vyrovnanejší a majú veselší život." Po pár rokoch, keď sa už spoločnosť skonsolidovala, dostal ponuku pracovať v inom odvetví -- telekomunikáciách.
Prečo si vybral T-Mobile
Keď ho oslovili zo spoločnosti T-Mobile Slovensko, ponuku dôsledne zvažoval. Predsa len išlo o zmenu odvetvia. Stretával sa s ľuďmi z T-Mobilu a snažil sa vycítiť atmosféru firmy. Napokon sa rozhodol ponuku prijať. "Presvedčila ma najmä skutočnosť, že ide o dynamickú medzinárodnú firmu, s dobrou firemnou kultúrou a príjemnými ľuďmi. Navyše je to technologicky atraktívna spoločnosť so sofistikovaným produktom, čo ma ako technicky vzdelaného človeka oslovilo," hovorí.
Od prvého júla 2007 nastúpil na pozíciu riaditeľa divízie služieb zákazníkom. Na prvý deň si spomína takto: "Zoznamoval som sa s mnohými kolegami a veľa z nich mi kládlo podobné otázky ako teraz vy, chceli ma spoznať. Atmosféra bola veľmi príjemná a prístup priateľský. Pripomínalo mi to prostredie, na aké som bol zvyknutý z Popradu."
Štyri mesiace v T-Mobile
Igor Matejov riadi divíziu s viac ako 400 zamestnancami. Sám sa charakterizuje ako šéf s demokratickými návykmi. "Všetko je to o diskusii a následných dohodách. Som rád, keď sú ľudia v mojom tíme o význame svojich úloh presvedčení. Úlohy stanovujeme dohodou, ktorej predchádza diskusia. Môj tím na riadení aktívne participuje. Samozrejme, požadujem, aby sa dohodnuté ciele podľa plánu aj plnili. Manažment podľa mňa nie je o silných jednotlivcoch, ale o silných tímoch a iba dobre organizovaná skupina dokáže náročnú úlohu doviesť do úspešného konca. Moju úlohu vidím hlavne v stanovení adekvátnej stratégie, správnom načasovaní, organizácii, správnej motivácii a zabezpečení čo najideálnejších podmienok na plnenie úloh," hovorí o svojej funkcii.
Za pozitívum v novej pozícii považuje skutočnosť, že prichádza z bankového prostredia. "Telekomunikácie sa teraz nachádzajú v situácii, keď sa na udržanie existujúceho zákazníka začína klásť väčší dôraz ako na boj o nového zákazníka. Touto kapitolou už banky prešli," hovorí bývalý pracovník bankového sektora a dodáva: "Som presvedčený, že práve teraz je čas, keď sa naši zákazníci stávajú citlivejšími na nové služby, produkty a diferencovaný prístup, ktorý naplní ich individuálne očakávania. V tomto vidím šancu rásť na saturovanom trhu." Primárnou úlohou jeho divízie je starostlivosť o zákazníkov. Je dôležité, aby vedeli, kde hľadať servisnú pomoc, na koho sa obrátiť v prípade problémov. Byť s nimi v kontakte. T-Mobile prichádza neustále s novými ponukami, ktoré vychádzajú predovšetkým z potrieb zákazníkov. A tieto mapuje aj divízia služieb zákazníkom. Často sa zákazníci ozvú so svojimi potrebami sami, musia však nájsť niekoho, kto ich počúva. "Zákazníci potrebujú cítiť, že sa firma o nich stará," prízvukuje Matejov.
Normálny človek s túžbami
Igor Matejov je hrdý, že mal možnosť pracovať so zaujímavými ľuďmi a spolu s nimi vymýšľať a zavádzať nové prístupy, systémy a produkty. A že mu vždy pri odchode poďakovali za dobrú spoluprácu, za to, čo pre spoločnosť urobil.
Kariérne ciele si nekladie -- kariéra podľa neho nemôže byť cieľom, ale iba dôsledkom dobrej a vytrvalej práce. A, samozrejme, kombinovanej s trochou šťastia: "Niekto sa veľmi snaží a tvrdo pracuje, ale jeho kariéra napreduje pomalšie, ako by bol čakal a, naopak, niekedy sa udalosti vyvinú v prospech rýchleho kariérneho rastu." Osobne sa považuje za normálneho človeka s normálnymi túžbami: "To, že mám možnosť pracovať na zaujímavej pozícii, ma nerobí výnimočným, skôr ma to zaväzuje na zodpovednejší prístup, keďže sú moje činy a ich dôsledky rozsiahlejšie."
A dodáva: "Ako hádam všetci ostatní chcem mať šťastnú rodinu, dobrých priateľov, čas na stretnutia s nimi a pocit, že to, čo robím, má zmysel."
Vorkoholik verzus voľný čas
Podľa jeho slov nikdy nemal šťastie na časovo nenáročnú prácu. O časovej vyťaženosti uvažuje: "Myslím si, že každý dobrý manažér si musí vedieť manažovať aj svoj vlastný čas." Cez týždeň sa teda snaží venovať práci toľko času, koľko si vyžaduje, ale cez víkendy "vypína". Rád sa vracia do Popradu, v ktorom prežil posledné roky. Privykol si na túto časť Slovenska a obľúbil si ju. Má rád prírodu, ale aj tamojších ľudí. "Ľudia sú tam veľmi príjemní, takí ľudskí, otvorení, úprimní. Na nič sa nehrajú. Byť s nimi je pre mňa duševným osviežením." Rád chodieva na túry do Vysokých Tatier a na výlety horským bicyklom.
Byť úspešným na Slovensku
O mladých úspešných Slovákoch hovorí: " Ak je niekto v mladom veku naozaj aj úspešný, tak skoro určite vďaka svojej práci. Ja som zatiaľ vo svojom okolí nestretol mladého človeka, ktorý by si svoju kariéru vychodil cez známosti alebo nejakým podobným spôsobom. To sa už dnes veľmi nedá -- málokto by takéhoto človeka chcel vo svojom tíme. Predstavoval by totiž ten najslabší článok a svojou prítomnosťou by poznačil výsledky všetkých okolo seba. Na druhej strane, ak niekto chce, naozaj chce, dotiahne to ďaleko. Verím v možnosti jednotlivcov.


Čo mám rád...
priamočiarosť
optimizmus
priateľskosť

...a čo nemám
intrigy
bezohľadnosť
falošnosť

Kto je Igor Matejov
Igor Matejov sa narodil v Topoľčanoch. Od detstva sa venoval plávaniu a vodnému pólu. Po gymnáziu pokračoval v štúdiu na Strojníckej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Profesionálnu kariéru začínal v medzinárodnej konzultačnej spoločnosti Accenture. Neskôr pôsobil ako člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky a IT v spoločnosti Consumer Finance Holding, dcérskej spoločnosti VÚB banky. Od júla 2007 pôsobí ako riaditeľ divízie služieb zákazníkom v spoločnosti T-Mobile Slovensko.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. máj 2024 18:23