StoryEditor

Miliardová výpomoc vodičom

17.04.2008, 00:00

Najdlhší tunel na Slovensku - tunel Branisko - začali stavať ešte za vlády Vladimíra Mečiara v roku 1997. V priebehu výstavby došlo viackrát k odsúvaniu termínov a k zvyšovaniu rozpočtu. Ten sa pri odovzdávaní stavby v roku 2003 vyšplhal na vyše sedem miliárd. Päťkilometrový tunel, ktorý spojil Prešovský a Levočský okres však významne pomohol dopravnej situácii v regióne.
"Z hľadiska infraštruktúry má obrovský význam. Je na jednom z najnehodovejších a najťažších úsekov na ceste medzi Žilinou a Košicami. Bez neho by bola celá doprava ohrozená z hľadiska plynulosti aj bezpečnosti," hovorí dekan Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity Ján Čelko.
Jednou so slabých stránok Braniska je, že má len jednu rúru. Pri dvojrúrových tuneloch - ako je napríklad Sitina, môžu prevádzkovatelia ciest odstaviť jednu rúru a dopravu z nej potom presmerovať do druhej. Pri odstávke Braniska to možné nie je. Národná diaľničná spoločnosť pritom tunely pravidelne odstavuje dvakrát ročne - zhruba na desať dní. Dôvodom sú technologické opravy, údržba a čistenie. Okrem toho však Branisko viackrát do roka odstavujú pre výnimočné udalosti. Najčastejšími príčinami mimoriadnych odstávok boli v uplynulých troch rokoch poruchy áut a zlyhania elektrických zariadení v tuneli.
Napriek svojmu významu je Branisko aj odstrašujúcim príkladom pri odborných polemikách medzi zástancami povrchových a podzemných variantov cestnej výstavby. Nákladnosťou výstavby tunelov zdôvodňoval napríklad súčasný minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) svoju snahu o ich nahrádzanie povrchovými riešeniami. Napríklad na diaľnici pri Ružomberku znížila Národná diaľničná spoločnosť plánovaný počet tunelov zo štyroch na dva. Zhruba o miliardu sa tiež predražil aj tunel Sitina, ktorý je jediným dvojrúrovým tunelom na Slovensku.
Náročnosť výstavby tunelov ovplyvnila aj plán dostavať diaľnicu do Košíc do roku 2010. Podľa pôvodných vyhlásení premiéra Roberta Fica mala byť v tomto roku hotová celá trasa. Vážny neskôr vládny plán korigoval na diaľničné úseky, na ktorých nie sú tunely.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2025 02:05