Bratislava -- Mladí ľudia nemyslia na svoj dôchodok. Dokazuje to porovnanie údajov z predchádzajúceho roka a toho súčasného. Zatiaľ čo v roku 2007 podľa Sociálnej poisťovne do druhého dôchodkového piliera vstúpilo celkovo 21 977 nováčikov na pracovnom trhu, k 12. septembru tohto roka to bolo len 4 041. Aj keď rok sa ešte nekončí, s vysokou pravdepodobnosťou sa očakáva, že rozdiel bude výrazný.
Tí, čo prvýkrát vstupujú na pracovný trh, sa totiž od 1. januára tohto roka musia rozhodnúť už sami, či do kapitalizačného piliera vstúpia, alebo nie. Ak to nestihnú do šiestich mesiacov od nástupu do svojho prvého zamestnania, pilier ostane pre nich navždy zatvorený. V minulosti mladí museli vstupovať povinne. Ak si sami neurčili správcovskú spoločnosť, boli automaticky k nejakej priradení.
Dôchodkové spoločnosti si situáciu uvedomujú, a snažia sa nachádzať riešenia na zmenu postojov mladých ľudí. "Trend je taký, že mladý človek jednoducho nemyslí na svoju budúcnosť v horizonte niekoľkých desiatok rokov a nie to ešte na svoj dôchodok. Na fóre, ktoré sme pre nich zorganizovali, sme sa chceli od nich dozvedieť a čerpať ich predstavy. Samozrejme, bol to len prvý krok," reagoval predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností Peter Socha.
Možnosť rozhodnúť sa
Rezort práce, ktorý kapitalizačný pilier pre mladých zdobrovoľnill, si napriek tomu myslí, že pre ľudí od dvadsať do dvadsaťpäť rokov sa druhý pilier oplatí najviac. Potvrdzuje to aj vo svojej kontroverznej analýze spred pol roka. "Ministerstvo práce si stojí za zdobrovoľneným vstupom do druhého piliera pre skupinu mladých ľudí, prichádzajúcich prvýkrát na pracovný trh. Štát by im nemal bez ich názoru nariaďovať, či vstúpiť alebo nie. Je to čisto na ich vlastnom rozhodnutí. K informáciám o druhom pilieri majú jednoduchý prístup," vysvetlil hovorca rezortu Michal Stuška.
Príde nával?
Aj keď situácia vyzerá pre súkromné dôchodkové spoločnosti hrozivo, práve v tomto období môžu očakávať najväčší príval nových sporiteľov. Množstvo absolventov vysokých a stredných škôl sa totiž tesne po letných prázdninách snaží nájsť si prácu. "Teraz sa ešte len dá očakávať väčší nával nových klientov, keďže škola sa skončila a prázdniny tiež. Uvidíme, koľkí prídu," povedal Socha.
S prebiehajúcim obdobím sa dá teda predpokladať, že súkromné dôchodkové firmy siahnu po nejakej kampani. Aj keď vďaka dobrovoľnému vstupu budú mať DSS-ky menej klientov, nemalo by ich to nejako ohroziť. Podľa Sochu je síce lepšie, ak má spoločnosť viac klientov, lebo môže pracovať efektívnejšie, no v tomto problémy nevidí. "Dôležité je, aby ľudia naozaj vedeli a mali dostatok informácií o druhom pilieri. A v prípade, že budú za, aby nezmeškali príležitosť si tak sporiť na svoj dôchodok," dodal.
Nič nové
Skutočnosť, že "mladí" nemyslia na penziu nie je nová. Aj počas obdobia, keď bol vstup pre nich do kapitalizačného piliera povinný, väčšina z nich ani nevedela, o čo vôbec ide. Podľa údajov Sociálnej poisťovne v minulom roku z celkových takmer 22-tisíc vstupujúcich sporiteľov, len 9 500 z nich podpísalo osobne zmluvu. Ostatní boli pridelení Sociálnou poisťovňou do jednotlivých súkromných dôchodkových spoločností.
StoryEditor
