StoryEditor

Úrad vrátil firmy na diaľnice

17.03.2008, 23:00
O prvý projekt verejno-súkromného partnerstva, v ktorom pôjde o úseky diaľnice D1 na severe a východe Slovenska, budú súťažiť najmenej tri firmy.

Úrad pre verejné obstarávanie totiž zrušil januárové rozhodnutie, ktorým rezort dopravy z pôvodne šesťčlenného tendra vyradil štyroch kandidátov. Vyhovel tak námietke jedného z nich - konzorcia firiem Alpine Bau, Hochtief a Western Carpathians Motorway Investors Company.
Vrátiť chcú viacerých
Odpor rakúsko-nemeckého združenia však možno do hry vráti aj ostatné tri, ktoré sa už so svojimi šanciami rozlúčili. Dvaja z nich - španielski OHL a rakúske konzorcium firiem Strabag a Porr, sa neodvolali vôbec. Tretí - francúzska firma Eiffage svoju námietku doručila po termíne.
"Ministerstvo dopravy je povinné dodržať princíp rovnakého zaobchádzania aj voči ostatným záujemcom. To znamená, že ak boli aj ďalší záujemcovia vylúčení zo súťaže z tých istých dôvodov, aj voči týmto musí obstarávateľ aplikovať ten istý postup, ako je uvedené v rozhodnutí úradu - je povinný ich zobrať späť do súťaže," povedala hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová.
Na ťahu Vážny
Ministerstvo má teraz povedať, na ktoré z vyradených firiem sa príkaz úradu vzťahuje. Jeho hovorca Marián Jánošík sa rozhodol pochybenie svojho rezortu komentovať až potom, ako mu úrad doručí oficiálnu korešpondenciu.
Úrad pritom svoje argumenty oficiálne zverejnil už včera. Podľa nich rezort pochybil tým, že ignoroval tvrdenie firiem o nemožnosti dodania niektorých dokladov. Alternatívne riešenie, ktoré firmy ponúkli - nahradenie týchto dokladov čestnými vyhláseniami - bol pritom v súlade so slovenskou legislatívou. Druhým dôvodom vylučovania boli nedostatky v referenčných dokumentoch. Tie mali podpisovať predošlí obstarávatelia, pre ktorých tieto firmy pracovali. Podpisy síce dodali všetci, chýbali však potvrdenia o oprávnenosti "konať v mene odberateľa".
Súťaž je späť
Opätovné rozšírenie súťaže je podľa odborníkov dobrou správou pre ministerstvo. "Čím je účastníkov súťaže viac, tým je väčšia šanca vygenerovať lepšie podmienky pre štát," povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Viac súťaživosti môže podľa neho priniesť štátu lepšiu cenu a kvalitu. Ďalšou výhodou konkurencie je aj skutočnosť, že sťažuje podmienky na uzatvorenie kartelovej dohody medzi súťažiacimi.
Nemecko-rakúske združenie sa stretne vo finálovej fáze s konzorciami Skanska Vinci a Bouygues Travaux Publics, Colas, Doprastav, Váhostav, Intertoll-Europe a Mota Engil.
Firma, ktorá zvíťazí, má ešte tento rok spustiť výstavbu zhruba 75-kilometrových úsekov medzi Popradom a Prešovom a medzi plánovaným tunelom Višňové a Ružomberkom. Stavebné náklady na tento balík podľa niektorých odhadov presiahnu 70 miliárd korún. Tieto peniaze zaplatí práve víťaz tendra, pričom štát mu bude dlžnú sumu splácať počas nastávajúcich 30 rokov.
Ministerstvo dopravy chce v týchto dňoch rozhodnúť aj o vylučovaní v druhom tendri, v ktorom sa súťaží o rýchlostnú cestu za Nitrou. Tretí tender - o tunelový obchvat Žiliny - chce rezort Ľubomíra Vážneho vyhlásiť v priebehu druhého polroka.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. december 2025 23:21