Počas koronakrízy muselo poľnohospodárstvo ďalej fungovať. Toto odvetvie sa vypnúť nedá. Ako teda doľahla pandémia na Agropodnik?
Okrem operatívnych problémov – ochranné pracovné pomôcky, rúška, dezinfekcia, presun pracovníkov na home office – sme krízu nepocítili, lebo poľnohospodárstvo a potravinárstvo naďalej išli normálnym tempom. Nehľadiac na krízu musíme všetci jesť a piť, takže tento segment funguje aj v takýchto časoch. Nákaza okrem zvýšených nákladov a komplikovanejších manažérskych procesov nás teda extrémne nezasiahla.
Zaznamenali ste aj problémy s personálom?
Výpadok zamestnancov v Agropodniku a v siedmich družstvách, ktoré podeň patria, sme počas krízy a po celoplošnom testovaní nezaznamenali. Skonštatovali sme iba zvýšený dopyt zo strany pracovníkov po práci z domu. Tým, ktorým to povaha roboty dovoľuje, sme teda umožnili zostať na home office. Čo sa týka robotníckych funkcií, priebežne sme ich prispôsobovali podmienkam. Jediné, čo nám prekážalo, bola zmätočná komunikácia zo strany vlády vzhľadom na to, ako a za akých podmienok sa uskutoční testovanie a v akom režime majú firmy fungovať. Je komplikované aplikovať rôzne chaotické nariadenia do praxe.
Tento rok bola ropa ako na hojdačke, vy predávate motorovú naftu. Ovplyvnilo to váš biznis?
Naftu predávame poľnohospodárskym družstvám a dopyt bol stabilný. Nezaznamenali sme skokové nárasty ani poklesy. Máme obmedzené portfólio zákazníkov a naši klienti spotrebúvajú štandardné množstvo paliva bez ohľadu na pandémiu. Spotrebovali ho aj v tomto roku nezávisle od ceny, pretože vždy potrebujú rovnaké objemy.
Nespravili si vaši zákazníci zásoby, keď boli ceny najnižšie?
Družstvá môžu skladovať iba operatívne množstvo paliva, takže nemohli. Nemajú veľké nádrže. Pre nás však biznis s naftou nie je najkľúčovejší, takže to neovplyvnilo naše podnikanie zásadným spôsobom.
Aký je vaše core podnikanie?
Je to prvovýroba a obchod s poľnohospodárskymi komoditami, hnojivami a agrochémiou.
Aký je biznis model pri obchode s komoditami?
Z veľkej časti ich predávame v rámci vertikály koncernu Agrofertu, do ktorého patríme. Predávame teda svojim pekárňam, výrobcom kŕmnych zmesí, farmám, ktoré obilie skrmujú. Ďalej však predávame obilie, kukuricu, repku a všetky ostatné komodity aj do spracovateľských fabrík na Slovensku a v Európe. Podobne fungujeme napríklad aj pri hnojivách. Tie máme od sesterskej spoločnosti Duslo Šaľa a predávame ich poľnohospodárskym subjektom.
Na jar bola pšenica na nízkych hodnotách oproti vlaňajšku, takisto aj kukurica. Pocítili ste to?
Pocítili sme to, ale sme obchodná spoločnosť. Kupujeme a predávame, nech sú ceny hocijaké. Cenový vývoj na trhoch je však šialený. Vplývajú naň parametre, ktoré sme si doteraz nevedeli predstaviť. Môžem napríklad spomenúť americké voľby, koronakrízu, ceny ropy, v podstate všetko. Samozrejme, ovplyvňuje nás to v takom zmysle, že keď je cena pr...
Zostáva vám 85% na dočítanie.