Národná banka Slovenska spustila projekt 5peňazí. Aké sú jeho konkrétne ciele?
Projekt sme spustili prostredníctvom nášho Inštitútu bankového vzdelávania a je to naša dobrovoľná iniciatíva zameraná na finančné vzdelávanie. V oblasti finančnej gramotnosti máme naprieč celou generačnou škálou vážne rezervy a NBS má ambíciu stať sa národnou autoritou aj motivátorom na zlepšovanie finančnej gramotnosti ľudí. Keby som to mal povedať rečou nášho projektu, tak chceme prispieť k tomu, aby mali občania pri narábaní s peniazmi „všetkých 5 pokope“, aby neplietli piate cez deviate alebo aby nehasili svoje prípadné finančné ťažkosti „o 5 minút dvanásť“. Tá päťka sa tam skrátka vyskytuje viackrát a je to zrozumiteľná symbolika.
Ako bude Národná banka Slovenska preverovať, či dochádza k plneniu stanovených cieľov?
Úprimne priznávam, že myšlienka takéhoto projektu a jeho prvotné kontúry siahajú do predcovidového obdobia. To znamená, že veľa vecí sme modifikovali v čase. Aj štart mal byť iný. Projekt sa zatiaľ iba rozbieha a, samozrejme, máme nastavený mechanizmus sledovania výsledkov a budeme ich priebežne vyhodnocovať. Je to pomerne robustný projekt.
Prečo Národná banka Slovenska považuje za dôležité podporovať finančnú gramotnosť?
Prvotná myšlienka vzišla z prirodzeného nastavenia centrálnej banky. Kto iný, ak nie táto inštitúcia má niesť vlajku finančného vzdelávania ľudí? Viem, že existujú aj rôzne projekty komerčných inštitúcií a som im za to vďačný, ale NBS je predsa len niečo iné. Navyše teraz, keď sa celý svet ocitol v obruči pandémie, sa schopnosť porozumieť peniazom a rôznym finančným produktom stáva ešte naliehavejšou. Dnes obzvlášť naliehavo platí, že zlé alebo nepremyslené rozhodnutie v oblasti financií môže mať fatálne následky. Nakoniec to platilo vždy a bude to platiť vždy. Pandémia, nepandémia, vždy je lepšie rozhodovať sa o peniazoch s čo najväčšou mierou poznania.
Slovensko sa nemalo zapojiť do ďalšieho medzinárodného testovania PISA finančnej gramotnosti. V dôsledku pandémie sa testovanie zrejme posunie a mohli by sme sa opätovne prihlásiť. Prečo je dôležité, aby sme sa na testovaní zúčastnili?
Určite by sme sa mali zapojiť. Ak už pre nič iné, tak minimálne preto, aby sme vďaka štandardizovanej metóde zistili, ako na tom v porovnaní s inými krajinami sme. Pred tým sa nemá zmysel skrývať.
Mohli by sa už v najbližšom testovaní PISA odzrkadliť výsledky, ktoré prinesie projekt 5peňazí?
Obávam sa, že takmer určite nie. Dlhodobo zanedbávané alebo podceňované finančné vzdelávanie sa nedá dohnať za pár mesiacov. To je dlhodobý proces a mnohé krajiny tú skúsenosť už majú. Navyše, ryba smrdí od hlavy a určite sa zhodneme, že celé slovenské školstvo, ktoré je prirodzenou chrbticou celkového vzdelávania, na tom nie je ideálne. A to volím diplomatický slovník.
Mohli by ste bližšie opísať, ako bude vyzerať finančné vzdelávanie žiakov, študentov a učiteľov na školách? Čo bude obsahom výučby?
To je veľmi široká otázka a podrobnosti si viete pozrieť na stránke www.5penazi.sk a na sociálnych sieťach. V zásade však otvárame tri vzdelávacie centrá 5peňazí v Kremnici, Banskej Bystrici a Košiciach, plus, samozrejme, v centrále v Bratislave. Spúšťame online školenie pre stredné školy a pokračujeme v súťaži Generácia €uro a mnoho iných vecí. Základom je, že chceme o zložitých veciach hovoriť jednoducho, čo sa môže z pohľadu NBS zdať zvláštne, ale práve na tomto sme si dali záležať. Budeme kľúčovo využívať všetky moderné nástroje, sociálne siete a online priestor. Postupne napríklad zapájame influencerov a rozvinieme celú kampaň. No určite tu nechceme pobehovať s nejakými starými tabuľami a mudrovať o peniazoch tak, že tomu neporozumie ani dieťa, ani dospelý, ani senior.
Jeden z bodov projektu hovorí o spolupráci s neziskovými organizáciami. Znamená to, že sa Národná banka Slovenska chce spojiť s organizáciami, ktoré sa finančnému vzdelávaniu už venujú? Ako to chce dosiahnuť?
Nielen to. Chceme pôsobiť ako „networker“ pre celú túto oblasť. Okrem neziskoviek spomeniem aj ministerstvo školstva. O projekte som informoval ministra Braňa Gröhlinga a nadobudol som pocit, že ho máme na našej strane. Náš projekt 5peňazí, respektíve jeho časť sa majú objaviť aj v plánovanom projekte „modelová škola“, ktorý pripravuje práve tím ministra Gröhlinga. Viem, že na ministerstve je veľa ľudí, ktorí sa úprimne usilujú dostať viac finančného vzdelávania priamo do učebných osnov. A viem aj o mnohých ďalších iniciatívach v tejto oblasti. A celkom úprimne si myslím, že práve NBS je tou inštitúciou, ktorá môže množstvu takýchto iniciatív a projektov poskytnúť kvalitnú a zmysluplnú strechu. Nakoniec – mnohé centrálne banky v eurozóne sa dnes uberajú práve týmto smerom.
Kto je Peter Kažimír: Vyštudoval Obchodnú fakultu na Vysokej škole ekonomickej v Bratislave. Po skončení pracoval ako asistent daňového poradcu a neskôr bol členom predstavenstiev vo viacerých firmách. V roku 2006 sa dostal do parlamentu a pôsobil ako tajomník ministra financií. V roku 2012 sa stal šéfom tohto rezortu. Svoje pôsobenie na poste ministra financií ukončil po siedmich rokoch v apríli 2019. Guvernérom NBS sa stal 1. júna 2019. Jeho funkčné obdobia potrvá do roku 2025.