Štát prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby dlhodobo nezvláda koordináciu vzťahov s vedením Slovenskej pošty a pošta nemá prijaté dlhodobé či strednodobé stratégie rozvoja.
Ministerstvo ako 100-percentný vlastník tejto akciovej spoločnosti tolerovalo stratové či nevýhodné zmluvné vzťahy.
Štátne inštitúcie za poskytované služby neplatili ani toľko, aby pokryli nevyhnutné náklady spojené s poskytovanou službou, uviedol v piatok Najvyšší kontrolný úrad.
Je to dlhodobý problém
"Rovnaký prístup k základným poštovým službám, ako je napríklad doručovanie listov, balíkov, rozhodnutí štátu a úradov v printovej alebo digitálnej podobe, musí štát garantovať každému občanovi a pošte musí za svoje služby poskytovať primeranú finančnú náhradu," konštatoval podpredseda NKÚ Ľubomír Andrassy na základe výsledkov kontrolnej akcie ukončenej v závere roku 2020.
V kľúčových zmluvách SP so štátom a významnými obchodnými partnermi sa podľa NKÚ dlhodobo používa pre poštu nevýhodný nákladový model.
Napríklad to, čo štát platí pošte za zabezpečenie výplaty sociálnych dávok a dôchodkov alebo e-kolkov, nepokrýva ani nevyhnutné náklady.
Pre nevhodný nákladový model je ďalším príkladom stratového hospodárenia štátnej spoločnosti aj spolupráca so štátnou lotériovou spoločnosťou Tipos.
V tomto prípade sa strata prehĺbila z 1,4 milióna eur v roku 2017 na takmer 2,5 milióna eur v roku 2019.
"Štátne inštitúcie musia ísť príkladom a za služby poskytované občanom prostredníctvom pošty musia uhrádzať ekonomicky oprávnené náklady," zdôraznil Andrassy.
Prevádzkovať musí aj stratové pobočky
SP na základe platnej licencie zabezpečuje až do konca roku 2022 univerzálnu poštovú službu, čo okrem iného znamená, že musí prevádzkovať aj pobočky v menších obciach, ktoré generujú stratu.
Financovanie tejto verejnej služby je preto zabezpečované aj z prostriedkov generovaných z kompenzačného fondu.
Ministerstvo dopravy v roku 2018 poskytlo pošte viac ako 14 miliónov eur, pričom táto suma podľa NKÚ nepokrývala všetky náklady akciovej spoločnosti spojené s poskytovaním univerzálnej poštovej služby.
NKÚ upozornil tiež na sporný zásah vedenia ministerstva do podnikateľských aktivít pošty. Hoci víťazom výberového konania na rozšírenie služieb mobilného operátora sa stala spoločnosť O2 a predstavenstvo pošty zmluvu o spolupráci s O2 v januári 2020 schválilo, k podpisu zmluvy na základe listu ministra nedošlo.
Vedenie Slovenskej pošty z pohľadu NKÚ pochybilo, keďže výsledky súťaže neboli spochybnené a transparentnosť celého procesu súťaže potvrdilo vedenie štátnej akciovej spoločnosti.
Riziká vidí NKÚ tiež pri definovaní ekonomických vzťahov so spoločnosťami poskytujúcimi svoje služby v pobočkách pošty. Ide o lotériovú spoločnosť Tipos, spoločnosť SWAN Mobile a Poštovú banku. Vo všetkých prípadoch kontrolóri poukázali na existujúci nevýhodný nákladový model, ktorý generuje pošte stratu alebo ju stavia do nevýhodnej finančnej pozície oproti druhej zmluvnej strane.