Už takmer pol roka si domácnosti môžu vybrať svojho dodávateľa elektriny. Napriek tomu, že konkurenčný boj o veľkých zákazníkov sa medzi tromi regionálnymi distribučným spoločnosťami aj niekoľkými zahraničnými obchodníkmi už rozbehol, domácnosti majú možnosť využiť iného ako svojho súčasného dodávateľa iba na papieri.
Nízke úspory
"Liberalizácia trhu s elektrickou energiou nám otvorila nové perspektívy. Vytváraním nových produktov by sme radi privítali nových zákazníkov," hovorí Radoslava Gbelská zo Stredoslovenskej energetiky. Zástupcovia ostatných dvoch distribučných spoločností však priznávajú, že do boja o domácnosti sa veľmi nehrnú. "V zásade je pre nás zaujímavý každý zákazník, ale súperenie sa prirodzene vyvíja od veľkých zákazníkov smerom nadol," hovorí Ján Orlovský zo Západoslovenskej energetiky.
Podľa jeho slov nie je zatiaľ veľký záujem ani zo strany samotných domácností. O zmenu sa v Západoslovenskej energetike zatiaľ zaujímalo menej ako päť z nich. Úspory totiž nie sú také veľké, aby stáli za komplikácie spojené so zmenou.
Keď sa domácnosť rozhodne pre iného dodávateľa, bude dostávať dve faktúry. Jedna bude za samotnú komoditu od nového poskytovateľa, svojej lokálnej firme však bude musieť naďalej platiť za distribúciu cez regionálne vedenia. "Vzhľadom na pokračujúcu reguláciu cien domácností neočakávame veľké zmeny dodávateľov v segmente domácností ani tento, ani na budúci rok," hovorí Andrea Danihelová z Východoslovenskej energetiky.
Bojujú len o veľkých
Distribučné spoločnosti už začali konkurenčný boj o zákazníka. Napríklad Východoslovenská energetika si na jar zriadila obchodné centrum v Bratislave, aby mohla získavať klientov aj v tomto regióne. "Činnosť hodnotíme pozitívne. Kľúčovým zákazníkom sme vyšli v ústrety a zvýšili pre nich našu dostupnosť a úroveň poskytovania služieb. Momentálne sa sústredíme najmä na budovanie vzťahov s najväčšími zákazníkmi," hovorí Andrea Danihelová zo spoločnosti.
Prípady, keď distribučky dodávajú elektrinu aj klientom mimo svojich regiónov sú známe. V niektorých prípadoch rozhoduje cena, v iných zase preskupenie vlastníkov, a tým pádom zmena dodávateľov vyplývajúca z centralizácie nákupov v rámci skupiny.
Napríklad bratislavský Volkswagen robí tender na dodávku elektriny každý rok. Trnavskej fabrike PSA Peugeot Citroën dodáva elektrickú energiu Stredoslovenská energetika. Západoslovenská energetika zase zaraďuje medzi svojich zákazníkov firmy a organizácie štátnej správy s celoslovenskou pôsobnosťou a tiež jeden medzinárodný obchodný potravinový reťazec.
Keďže vyrobená elektrina tvorí len dve pätiny konečných účtov pre domácnosti a poskytované ceny jednotlivých spoločností pre týchto zákazníkov sa líšia hlavne v distribúcii, cenové rozdiely pri zmene dodávateľa môžu byť len pár korún. Preto z liberalizácie trhu môžu ťažiť len veľké firmy a pre malých odberateľov ako obyvateľstvo či malé firmy tento krok nemá praktický význam.
V zahraničí je liberalizácia o niečo šalej. Napríklad v Nemecku už začal obchodný reťazec Lidl predávať svojim klientom aj elektrinu. Predaj spustil začiatkom decembra s tým, že cena za jednu kilowatthodinu elektrickej energie kúpenej v Lidli má byť nasledujúcich 24 mesiacov vždy o jeden eurocent nižšia ako cena, za ktorú sa elektrina bežne predáva v mieste bydliska zákazníkov. Na Slovensku Lidl podobný produkt neponúka.