StoryEditor

Počiatek skresal diaľnice

17.10.2007, 00:00
Odborné stanovisko ministerstva financií znemožňuje predstavy Roberta Fica a Ľubomíra Vážneho o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest.

Rezort Jána Počiatka včera zverejnil viackrát odkladanú analýzu, v ktorej posúdil vplyvy verejnosúkromného partnerstva. Vážneho požiadavka je podľa nej prehnaná a jej schválenie by pripravilo ostatné rezorty o najmenej 30 miliárd ročne. Hoci malo byť na svete v septembri, vyšlo včera. Odborné stanovisko ministerstva financií k výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest zo súkromných zdrojov však nepoteší premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho.
Rezort Jána Počiatka tvrdí, že požiadavka na takzvané PPP projekty je vzhľadom na možnosti štátneho rozpočtu prehnaná, a jej schválenie by pripravilo ostatné rezorty o najmenej 30 miliárd korún ročne. Podľa analýzy by sa totiž výdavky rozpočtu na dopravu zdvojnásobili, "čo by výrazne zúžilo priestor na financovanie ostatných prioritných politík vlády".
Vážny totiž chcel firmy nechať postaviť úseky na diaľnici D1 do Košíc a R1 do Zvolena za vyše 130 miliárd korún, čo by im štát neskôr splácal. Zámer schválila vláda bez Počiatkovej analýzy.
Počiatkova analýza pripúšťa zo súkromných peňazí postaviť len jeden 15-kilometrový úsek diaľnice na strednom Slovensku a dva medzi Popradom a Prešovom v celkovej dĺžke 30 kilometrov. Tie sú menej náročné a lacnejšie. Počíta aj s tromi úsekmi cesty R1 na 50 kilometroch. Pôvodný plán pritom celkovo počítal so 151 kilometrami diaľnic a ciest.
Rezort financií neodporúča ani podpisovať zmluvy s investormi, ktorí by by mali nové cesty zaplatiť, až do (aprílového) posúdenia schopnosti Slovenska dlhodobo plniť maastrichtské kritériá. To je zároveň rozhodnutím o prijatí či neprijatí eura v stanovenom termíne roku 2009. Šance Ficovho plánu na dostavbu diaľnice do roku 2010 sú teda opäť nižšie.
Ministerstvo dopravy napriek tomu nepripúšťa, že by diaľnicu do Košíc v tomto termíne nedostavalo. "Vyjadríme sa až po prerokovaní tohto dokumentu na zasadnutí vlády," povedal hovorca rezortu Marián Jánošík. Na programe dnešného rokovania pritom materiál nie je. Výstavba posledného 50-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R1 je však reálna. Ministerstvo financií ju totiž medzi rizikové diaľnice nezaradilo.
Na D-jednotke sa pôvodne mal postaviť aj problematický tunel Višňové a celý úsek od Žiliny po Martin, z týchto plánov však zišlo ešte pred zverejnením stanoviska ministra financií.
Počiatek potvrdil hrozbu predraženia
Predražovanie diaľnic nenastane len v dôsledku rastúcich úrokov. Ministerstvo financií poprvýkrát oficiálne pripustilo názor odborníkov o náraste nákladov v dôsledku rýchleho stavania. Medzi argumentmi rezortu je zvyšovanie inflácie v dôsledku vyťaženia stavebných kapacít, nedostatku projektovej dokumentácie, chýbajúcich povolení a nižšej miery konkurencie.
"Všetky tieto faktory sa podľa prepočtov poradcu premietajú do vyššej rizikovej prirážky a vyššieho požadovaného výnosu koncesionára. Napriek tomu, že koncesionár preberá na seba väčšinu rizík, predpokladaný výnos koncesionára počas 30 rokov by bol vzhľadom na kredibilitu Slovenska a jej investičný rating príliš vysoký," píše sa v správe.
Rezort financií sa pritom opiera aj o štúdiu poradcu Mott MacDonald, ktorú si objednala Národná diaľničná spoločnosť. Štúdia za najvyššiu akceptovateľnú veľkosť projektu stanovila 1,2 miliardy eur, kým vláda si chce požičať dvojnásobok.
Stanovisko rezortu financií pritom súkromné diaľnice, aj keď v obmedzenej dĺžke, podporuje. "Posunom skoršieho dokončenia posudzovaných diaľnic a rýchlostných ciest by sa vláda vzdala skorších spoločenských, makroekonomických prínosov, prínosov z výberu elektronického mýta," konštatuje rezort.
Rozhodnúť má aj Brusel
Kľúčovým argumentom ministerstva financií je aj naďalej zachovanie stability verejných financií.
Preto má byť garantom úspešnosti projektov nielen stanovisko Eurostatu, ktoré má byť známe v priebehu týždňa, a Počiatkova analýza, ale aj samotné rozhodnutie o prijatí eura. Na to si má Vážny počkať do apríla budúceho roka.
"Odporúčame, aby akákoľvek zmluva uzavretá medzi ministerstvom dopravy a budúcim koncesionárom bola uzavretá až potom, ako bude známe definitívne stanovisko Európskej centrálnej banky a Európskej komisie k schopnosti Slovenskej republiky plniť maastrichtské kritériá potrebné pre zavedenia eura," oznámilo ministerstvo financií.
Tendrové a zmluvné podmienky má navyše preveriť aj Európska banka pre obnovu a rozvoj, ktorá má skúsenosti s týmto spôsobom financovania. Vplyv projektov na verejné financie však bude hroziť aj po kladnom stanovisku týchto inštitúcií. Rozhodnú o tom až samotné podmienky zmluvy.


Úseky, ktoré sa môžu stavať zo súkromných peňazí (v km)
Diaľnica D1
Jánovce - Jablonov 18,5
Fričovce - Svinia 11,2
Ivachnová - Hubová 15,3
Spolu D1 45,2

Cesta R1
Nitra západ - Selenec 17,3
Selenec - Beladice 19,0
Beladice - Tekovské Nemce 14,3
Spolu R1 0,6
Spolu úseky budované cez PPP v kilometroch 95,6

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 04:48