Preverili ste MH Invest a MH Invest II. Prečo práve tieto štátne firmy?
Pred troma rokmi sme zmenili základnú filozofiu prístupu ku kontrole. Už nepreverujeme len štandardné veci súvisiace s hospodárením, ale reagujeme na novú výzvu – výkonnostné kontroly, keď posudzujeme aj efektívnosť a účelnosť použitia prostriedkov. Ide aj o myšlienku, o ktorej hovoril v rezorte financií už zosnulý Martin Filko. Nespochybňujeme, že vláda rozhodne o vlakoch zadarmo či podporí investíciu v Košiciach. Rešpektujeme to.
Keďže však ide o verejné prostriedky, pozreli sme sa, či boli investície podporené číslami a aké sú očakávané benefity. A vystavíme vysvedčenie. To sa mnohým politikom nepáči, pretože už to je o hodnotení vrcholových manažérov štátnych podnikov, ministerstiev či samosprávy. Preto sme zisťovali, ako si štát plní svoje povinnosti pri svojich spoločnostiach. Napríklad ako zakladateľ MH Investu a MH Investu II, ministerstvo hospodárstva, nastavil pravidlá a či prostriedky, ktoré tam naliali zo štátneho rozpočtu, splnili svoj účel.
Na čo ste prišli?
Zakladatelia si neplnia svoju povinnosť a prostredníctvom svojich zástupcov strategicky nemanažujú a nekontrolujú tieto spoločnosti. Nebol tam vykonaný žiaden audit, cielená vnútorná kontrola, a preto zakladateľ nemôže vedieť, či prostriedky boli vynaložené účelne. Obchodný zákonník síce hovorí, že si „môžete robiť, čo zákon nezakazuje“, ale to má platiť v privátnej sfére, nie pri štátnych podnikoch. Ak náš úrad chce odpredať auto, prechádza to rôznym schvaľovaním a odobrovaním aj na ministerstve financií, ale keď sa tak deje v štátnom podniku, tak sa rozhodnú a je to. Identifikovali sme tieto problémy aj pri MH Invest alebo pri štátnom podniku Hydromeliorácie, kde predali budovu a potom platili veľké nájomné, aby v nej mohli opäť sídliť. Ak štátna organizácia nakladá s verejnými prostriedkami, musí sa zariadiť podľa transparentných pravidiel.
Kde ste našli najväčšie pochybenia?
Aktuálne sme boli v rezorte hospodárstva a jeho spoločnostiach MH Invest a MH Invest II, v uplynulých rokoch v rezorte pôdohospodárstva v Hydromelioráciách, Agrokomplexe alebo štátnych Lesoch. Teraz sme vo Vojenských lesoch. Teda máme vytvorenú sériu kontrolných akcií zameraných na obchodné spoločnosti rezortov a štátne podniky. Naše odporúčania pre parlament, napríklad ako zmeniť zákon o štátnom podniku, musíme oprieť o viac kontrol, nielen o jednu. Štátny podnik musí fungovať s cieľom ziskového hospodárskeho výsledku alebo naplnenia jasného verejnoprospešného cieľa. Vý...
Zostáva vám 85% na dočítanie.